-Vi høres, når vi står sammen
Ole Clausen afløste i foråret Per Cramer Steffensen på posten som faggruppeformand i FOA Søfart. For Ole Clausen er sammenholdet blandt færgefarternes ansatte i FOA Søfart blandt førsteprioriteringerne.
Tekst og foto: Hanne Hansen
Med et underfundigt smil bemærker Ole Clausen, at han tager det som en kompliment at blive kaldt "ny" i sammenhængen med præsentationen af ham på posten som faggruppeformand.
-Jeg er jo en model 1948, så ny kan man ikke sige jeg er, forklarer han.
Egentlig havde han takket nej til at kandidere til hvervet som formand.
Men hans forgænger, Per Cramer Steffensen argumenterede godt for sit forslag.
-Jo mere jeg tænkte over det, måtte jeg jo give ham ret. Hans pointe var, at vi her i færgeriet i Aalborg Kommune har rigtig gode forhold. Og fagforeningsmæssigt står vi stærkt her i lokalafdelingen. Dermed havde jeg jo frie ressourcer til at gøre en indsats på landsdækkende plan, refererer Ole Clausen.
Sådan blev det. Ole Clausen blev ny faggruppeformand i foråret.
Aalborg Kommune driver færgefarterne Hals-Egense og overfarten til øen Egholm, der ligger lige udenfor Aalborg i Limfjorden.
Ansat på Egholmfærgen
Ole Clausen er tilknyttet Egholm-overfarten, hvor han har været siden 2004. Den gang troede han, at han skulle på pension, da han havde lagt op som selvstændig stenfisker og solgt skibet. Men så dukkede jobbet på færgen op.
Han sendte en ansøgning om fredagen og startede om mandagen.
-Jeg har aldrig haft det bedre, konkluderer han.
I alt er ni navigatører ansat på overfarten til Egholm. Og syv er medlemmer hos FOA Søfart.
-Når vi står sammen, bliver vi hørt. Det er overfarten her et rigtig godt eksempel på. Vi har et forbilledligt samarbejde med Aalborg Kommune, erklærer han og fortsætter:
-Jeg ville ønske, at samtlige mine kolleger rundt omkring i færgerierne havde samme arbejdsforhold. Det er desværre ikke tilfældet, så der er behov for den hjælp, vi kan yde fra FOA Søfart.
Fokus på hjælp til kollegerne
Ole Clausen har som formand fokus på at hjælpe kollegerne rundt omkring i landet.
-Personligt kan jeg jo ikke løse problemerne, men jeg lytter til de ønsker og problemer, som de har og kan formidle kontakten videre til dem, der har kompetencerne til at reagere, uddyber han.
-I FOA er vi som søfartsgruppe ikke ret store sammenlignet med andre faggrupper. Men medlemskabet af CO-Søfart har givet os netop det rygstød, som vi manglede i at få gennemslagskraft. Det har været et stort og vigtigt fremskridt, som vi har haft stor gavn af. Ikke mindst i kostpengesagen, som jo går sin gang, siger han.
Værktøj til lønforhandling
Et internt arbejdsredskab for alle FOA Søfart-medlemmer er under opbygning i form af internetbaseret vidensdeling.
-Her vil alle lokal-aftaler f.eks. blive lagt op, så hver enkelt kan tjekke op, inden man går til lønforhandling med den enkelte kommune eller arbejdsgiver. Det er et spændende projekt, som i høj grad har været efterlyst, fortæller Ole Clausen.
-Lokalløn er jo noget fanden har skabt i vrede. Det er ikke alle lokalafdelinger, der er lige meget inde i de maritime forhold, og derfor er håbet, at det nye internet-værktøj vil bringe os et godt stykke på vej til bedre vilkår de steder med de mindste lønninger, siger Ole Clausen.
Personligt har han en kæphest, der med hans egne ord er blevet en rigtig gammel traver.
-Jeg kan ikke forstå, at vi i færgerne først går på weekend-betaling fra lørdag kl. 11. Det er et levn fra fortiden, at weekenden startede lørdag formiddag. Når jeg om fredagen får mail fra mine kolleger i kommunens tekniske serviceafdeling, hvor de skriver god weekend, ja så går de på weekend. Vores weekendhyre starter knap et døgn senere. Det hænger slet ikke sammen, forklarer han med hævet røst.
Samtalen med Ole Clausen gennemføres i brudstykker, mens han passer eftermiddagstørnen på færgeriets lille færge.
Egholmoverfarten råder over to færger. Den store ’Egholm II’ og den lille, gamle ’Egholm’.
Den store færge, der kræver to besætningsmedlemmer, sejler fra morgen til kl. 14.30. Herefter og frem til midnat sejler den lille enmandsbetjente ’Egholm’.Er der kø på enten Egholm-siden eller Aalborg-siden, så sejler han til kajen er ryddet. Selve overfarten tager fem minutter – højest.
.......
Portræt af overfarten til Egholm bragte vi i Fagbladet CO-Søfart i januar 2014.
Læs artiklen fra den gang her på hjemmesiden - Klik her...
.......
Servicemedarbejdere
Færgeforbindelsen er tidligere portrætteret her i Fagbladet CO-Søfart i artikelserien om færgeoverfarter. Artiklen blev bragt i januar 2014.
-I bund og grund er vi jo ansat som servicemedarbejdere. Vi skal servicere øboerne og gæsterne på Egholm på bedst mulig måde, forklarer Ole Clausen.
Det er en del af jobbet, som han værdsætter højt.
-Den daglige kontakt med folk. Det lige at vende et par ord, og det at følge med i stort og småt på øen, det er en stor fornøjelse, siger han.
-Man kan ikke have det her job uden at engagere sig. Omvendt risikerer vi, at arbejdsgiveren udnytter det. Der er tanker fremme om, at færgeansatte rundt omkring skal fungere som ø-guider, ø-viceværter og så videre. Det holder ikke. Når man har haft godt ni timers vagt om bord, så skal man altså ikke op og slå græs på et offentligt areal, siger han.
Ingen planer om pension
Selv om han nærmer sig de 70 år, har han ingen planer om at stoppe.
-Jeg dur ikke til at gå hjemme. Jeg holder på, så længe jeg kan, erklærer han. Dog er aktivitetsniveauet trappet ned.
Han stoppede sidste år som erhvervsdykker.
-Men ellers er jeg da i fuld gang. Det har jeg været siden jeg startede som dæksdreng. Med hvervet som faggruppeformand har jeg fået indsigt i en masse nyt, og det er alt for spændende til, at jeg stopper lige med det samme, erklærer han.
Artiklen bragt i fagbladet CO-Søfart, nr. 5 2017
publiceret 1. december 2017
Find artiklen på side 14-15