Originalen 'Ida'
Tag ikke fejl af den gamle dame ’Ida’, der i sommermånederne forbinder Stubbekøbing og Bogø. Færgen er på én og samme tid en turistattraktion, centrum for en venneskare på 600 mennesker, den lokale stolthed og en vigtig del af flere cykelruter - blandt andre cykelruten fra Berlin til København. For nu bare lige at nævne et par af den gamle færges fortrinligheder.
Tekst og foto: Hanne Hansen
|
Jesper Kraft Andersen, overfartsleder.
|
|
’Ida’ blev søsat i 1959 fra det lokale værft i Stege. Bygget til overfarten mellem Falster og Bogø, som færgen her i dag 56 år senere stadig besejler.
Det er i sig selv imponerende – også selv om sejladsen nu kun er begrænset til perioden fra 1. maj til 15. september plus uge 42, hvor skolerne holder efterårsferie.
Trafikalt sluttede færgens storhedstid, da Farøbroerne blev åbnet i 1985. Den nye motorvejsstrækning overtog hovedrollen, og ’Ida’ overgik til en vanskelig birolle. Konkurrencen fra motorvejen betød, at færgen i 1996 reducerede til sommersejlads.
Birollen til trods, er det slående, at det kommunalt drevne rederi bag færgen prioriterer at holde den så original som muligt.
Det er de færreste færger herhjemme, der gennem tiden rent æstetisk er sluppet helskindet igennem menneskets trang til at modernisere, optimere, effektivisere og økonomisere.
Men i rederiet Bogø-Stubbekøbing arbejdes der hårdt på at holde økonomien sammen og samtidig bevare originaliteten.
-Vi gør virkelig en dyd ud af at holde færgen og alt omkring færgelejerne så originalt som muligt. Vi skruer ikke bare noget tilfældigt op, fortæller overfartsleder Jesper Kraft Andersen og fortsætter:
-Det kunne jo lyde som om, vi har uanede midler, men sådan er det slet ikke. Der er store udfordringer, men vi prioriterer originaliteten.
Rederiet Bogø-Stubbekøbing er et tværkommunalt samarbejde mellem Guldborgsund Kommune og Vordingborg Kommune samt foreningen Idas Venner.
Administrationen er placeret på havnekontoret i Vordingborg, hvor Jesper Kraft Andersen er havnechef med færgeoverfarten som et af hans ansvarsområder.
En del af konceptet
Tiden og udviklingen er ikke passeret sporløst hen over ’Ida’.
Redningsflåder har gennem tiden afløst de originale træjoller i svingdavider og diverse elektronik er løbende installeret i takt med udviklingen af krav mv.
Men hver gang er der sket en afvejning af at vælge den mest nænsomme vej.
’Ida’s sjæl skal helst forblive urørt, er filosofien.
Det lyder jo som det rene filantropi. Men det er det ikke, forsikrer overfartslederen.
-Det er en del af konceptet. At gøre det til en oplevelse at sejle de i alt 12 minutter over det smalle farvand, forklarer han.
Færgen skal være en attraktion i sig selv, så også turister i bil vælger det langsomme alternativ til motorvejssuset.
8.000 cykelturister tog færgen over farvandet sidste år. Møgsommeren i år har ikke holdt cykelturisterne væk fra 'Ida' - tværtimod - for tallet i år er landet på 8.500.
Tal, der har tilstrækkeligt mange nuller til, at overfarten benævner sig selv som ”cyklisternes motorvej”.
Cykelturismen er samtidig et stort aktiv for området. Cyklister er gode kunder hos dagligvarebutikker, på hoteller og private udbydere af ”Bed and Breakfast.”
Hvis man nu tænker sig, at man sidder i Berlin en fredag og får den ide, at man vil besøge sin kammerat i København, hvem finder dog så på at tage cyklen?
Det spørgsmål fik CO-Søfarts udsendte prompte svar på. Jasmina Srna fra Berlin for eksempel. Tanken faldt hende ind en fredag først i september. Med minimal oppakning drog hun af sted på cyklen op gennem Tyskland til Rostock. Sejlede over til Gedser og fortsatte på cyklen videre op over Falster til Stubbekøbing. Hertil var hun så nået onsdag middag – fire og et halvt døgn senere.
Med fly kunne hun have været fremme samme aften.
-Så havde jeg ikke haft den samme tid til at slappe af, at lade tankerne få frit spil, at opleve landskabet, duftene, vinden og nu færgen her, smiler hun.
To besætninger
’Ida’ sejler også charterture og VIP-ture med kommunernes politikere, hvis der er møder eller events, hvor ’Ida’ er den oplagte ramme. Alle tiltag bidrager til at holde økonomien i balance og kreativiteten er stor.
’Ida’s Venner er aktive mennesker, der bidrager til at holde det hele kørende med blandt andet at søge fonde.
Opgaven med at sejle færgen løses af to besætninger på hver to mand. De tager en tørn en uge ad gangen og har så fri den anden uge. Jobbet er sæsonarbejde, og de er kun ansat fire måneder om året.
Det betyder også, at det ikke er verdens nemmeste opgave at skaffe folk.
Det forstår bedstemand Finn Jensen egentlig ikke.
-Det er da et dejligt job, smiler han.
Han er 69, men synes ikke rigtig pensionisttilværelsen er noget for ham. Efter et langt liv som selvstændig fisker, har han ingen hobby.
-Og jeg bliver rastløs af bare at gå hjemme, fortæller han.
Så i sommerhalvåret starter han autocamperen og flytter tæt på arbejdet på ’Ida’. I år er hans sjette sæson.
Den gamle og originale trecylindrede B&W Alpha diesel på 210 HK i maskinrummet kræver pasning. Det hører blandt andet til hans arbejdsopgaver. På dækket står han for det praktiske ved ankomst og afgang. Og under sejladsen sørger han for billetteringen. Her er han aflastet af nye billetautomater ved færgelejerne.
Men billetteringen giver stadig mulighed for lige at vende et par ord med passagererne.
Det kan han godt lide.
For Finn Jensen betyder det en hel del, at ’Ida’ er en gammel træfærge.
-Jeg har hele mit liv sejlet i træskibe. Træ har et fantastisk udtryk, bemærker han.
Nostalgisk vikariat
På broen er det også både historien og nostalgien, som fremhæves af skibsfører Niels Nordmand.
Egentlig er han kun på overfarten for en kortere bemærkning. Hans faste arbejde er som skibsfører på én af forsvarets bugserbåde på Flådestation Korsør. Og for at opretholde sit sønæringsbevis, havde han brug for at få lidt større tonnage under fødderne i en periode.
Det passede perfekt med, at overfarten manglede en skibsfører her i sommer.
Helt fremmed er Niels Nordmand dog ikke med ’Ida’.
Hans far sejlede på overfarten i 30 år. Og selv bor han lige rundt hjørnet på Bogø.
-Ja, så det er lidt nostalgisk for mig at være her, smiler han.
Historien griber om sig
Passagerer, cykler, el-scootere, biler og campingvogne kommer om bord, transporteres over på den anden side, og forlader ’Ida’. Tur efter tur, tøffer den gamle færge frem og tilbage.
Stamkunder har færgen også. For eksempel gør en bedstefar ofte turen frem og tilbage med sit barnebarn. Og begejstringen er lige stor hver gang.
-Ja, det er svært at sætte et sådan helt firkantet prædikat på, hvad ’Ida’ helt præcist er, noterer overfartsleder Jesper Kraft Andesen og tilføjer:
-Færgen ’Ida’ er en hel masse på én gang. Og man skal passe på ikke at blive grebet af det.
Grebet blev både ’Ida’s Venner og overfartslederen dog, da én af færgens oprindelige træjoller dukkede op af glemslen – ganske vist i en sølle forfatning.
Alle blev så begejstrede, at der nu er sat et jolle-projekt i gang. Den gamle jolle bruges nu som model for bygningen af to nye, der bliver nøjagtig mage til. Målet er, at ’Ida’ igen i hver side får en træjolle monteret i svingdavider. Det kan ikke blive mere originalt, selv om jollerne i dag kun vil være til pynt.
Artiklen bragt i fagbladet CO-Søfart, nr. 5 2015
publiceret 23. oktober 2015