-Her har vi det godt
Askø i Smålandshavet er forbundet til omverdenen med færgen af samme navn, der i dagtimerne sejler i fast pendulfart mellem øen og Bandholm på Lolland. De ca. 40 indbyggere på Askø og Lilleø er ligesom øernes landbrug og frugtplantager helt afhængige af færgen.
Tekst og foto: Hanne Hansen
|
|
|
Henri Melanchton Rasmussen, skibsfører.
|
|
|
En halv time tager det at sejle fra Bandholm til øen Askø. Øen ligger lunt i læ i Smålandshavet nord for Lolland og med øerne Fejø og Femø på sine nord- og nordvestlige sider.
Askøs umiddelbare nærmeste nabo er Lilleø, der ligger tæt mod nord og er forbundet med en ca. 700 meter lang dæmning.
Dermed betjener færgen ’Askø’ i princippet to øer. Lilleø lever helt op til sit navn med lidt under en kvadratkilometer i areal.
Askø er set i den sammenhæng den ”store” ø, da den er omkring tre gange så stor.
Færgen er de to øers eneste forbindelse til omverdenen, og som frugtavler Hans Lund ganske kort siger det:
-Den skal bare sejle.
Hans Lund er frugtavler og er 6. generation på gården ”Lundgaard” på Lilleø. Ham vender vi senere tilbage til.
Værdsat af øboerne
CO-Søfart var med om bord på ’Askø’ en sensommerdag midt i september, hvor både sol og vind var i det absolut behagelige hjørne.
Med læ på næsten alle sider skal der dog en hel del til, inden færgen må give op.
-Vi skal op i orkan-styrke som Allan og Bodil, inden vi ligger stille, siger skibsfører Henri Melanchton Rasmussen, der har været på overfarten siden 2010.
-Her har vi det godt. Vi har et godt kollegialt sammenhold, og vi er meget værdsat af øboerne, fortæller han.
Med bopæl i Nykøbing Falster ligger overfarten også i geografisk behagelig afstand.
At være værdsat af øboerne – færgens primære kunder – betyder meget.
-Vi respekterer hinanden med de forskelligheder, der nu en gang er. Men vi føler os som ansatte på færgen meget velkommen på øen, hvor vi altid inviteres med, når der er fællesspisning for eksempel, fortæller han.
På denne formiddagssejlads er der friske forsyninger med fra Bandholm til Askøs købmandshandel.
Forretningen drives af frivillige. Tre fra øen har hentet varer på fastlandet, hvor de blev leveret på kajen af den lokale leverandør.
Her blev mælk, brød og æg lastet om i købmandshandlens WV Transporter. Et par personbiler gør Transporteren selskab på vogndækket.
Billetpriser sat ned
En enkelt cyklist er også med. Hun har orienteret sig i forvejen om, at billetpriserne netop fra denne dag er sat ned.
Det har færgens billetmaskine til gengæld ikke opdaget. Det sætter styrmand Peter Drachmann på en teknisk udfordrende opgave med at få opdateret elektronikken. Med dårlig mobildækning få sømil fra land presses venskabet mellem styrmanden og billetmaskinen til grænsen. Teknik er godt. Især når det virker!
Ændrede tørner
I alt er 11 tilknyttet den to-mandsbetjente færge. Besætningen tørner med et døgn om bord og tre døgn fri, men det står overfor forandring.
-Ja, fra 3. oktober så er det desværre slut, bemærker Henri Melanchton Rasmussen.
I en spareøvelse er tørnmønstret lagt om til to døgn om bord og fire dage fri.
Der er skuffelse om bord over ændringen mod de dårligere forhold. Især er der ærgrelse over forløbet.
-Vi er ikke blevet spurgt til råds. Havde ledelsen spurgt, om vi ville hjælpe med at finde nogle penge på budgettet, så havde vi gerne budt ind med det, lyder Henri Melanchton Rasmussens kommentar.
Styrmand Peter Drachmann, der kun har et par måneder bag sig på overfarten er ærgerlig.
-Det er jo en kraftig ændring. Nu må vi se, hvordan det kommer til at køre, siger han.
Han kommer fra flere år offshore, hvor han de seneste år har sejlet under NIS og opereret ud for Afrika. Han bor i Gudme på Fyn, og han lægger ikke skjul på, at det var graden af frihed i jobbet, der var blandt de primære årsager til at han søgte ind på overfarten.
Bortset fra forringelsen i fordelingen af arbejdstid og fritid, er han glad for jobbet.
-Den modtagelse, jeg er blevet mødt med, er helt uhørt. Alle har slået dørene op. Det er både øboere og kolleger. Det havde jeg slet ikke regnet med, smiler han.
Selv om overfarten er forholdsvis kort med sine kun 30 minutter, så er det for Peter Drachmann vigtigt, at passagererne forlader færgen med en god oplevelse.
-Det kan da lyde lidt banalt. Men en kort snak og venlighed, koster jo ikke noget, siger han.
Organisatorisk er Peter Drachmann medlem af Søfartens Ledere, mens Henri Melanchton Rasmussen er medlem af både Søfartens Ledere og FOA.
-FOA har overenskomsten, og så er det vigtigt at være medlem, hvis man vil have indflydelse, siger han og tilføjer:
-Men vi kunne godt ønske os, at FOA havde været mere markant i forhold til de forringelser, vi nu oplever.
Frugthøsten godt i gang
På Askø venter to personbiler samt en anseelig vognlast med friskhøstet frugt.
Lasten af duftende Holsteiner Cox æbler og enorme Doyenne pærer skal afleveres i Sakskøbing.
Frugtavler Hans Lund har i alt 27 hektar frugtplantage, og høsten er godt i gang.
-Vi er død-afhængige af færgen. Luk enhver snak om at spare på øfærgerne, lyder hans meget kontante holdning.
-Færgerne til øerne er en investering og ikke en udgift, siger han og fortsætter
-Jeg kan godt sige dig, at jeg hyperventilerede, da en forsker her for nylig foreslog lukning af småøerne for at spare penge.
Uden færgen ville Hans Lunds virksomhed og mange arbejdspladser slet ikke eksistere.
-Så den snak, den skal stoppes, understreger han.
Billetmaskinen er efter en time-out i dækskontoret kommet på omgangshøjde med de nye, reducerede billetpriser.
Hans Lund er glad for nyheden om billigere billetter:
-Det er jo en betydelig besparelse for mine medarbejdere, der tager færgen over til øen for at arbejde. Vi skal ha’ det hele med, siger han.
Med Hans Lund tilbage bag rattet på traktoren lister den tunge frugthøst i stille tempo over rampen og i land i Bandholm.
Endnu et læsfuld skal senere på dagen fragtes over.
Frugtplantagerne på Lilleø har de seneste par år medvirket til markedsføring af øerne, da kendiskokken Claus Meyer gik ind i frugtavl og købte en frugtplantage på øen.
Det har bragt Askø og Lilleø på læberne hos prominente på de finere restauranter i København og givet spalteplads i landsdækkende aviser. Omtale af den slags tiltrækker altid flere gæster. Og nu er håbet, at de billigere billetpriser i ydersæsonerne vil tiltrække flere besøgende til øen
Artiklen bragt i fagbladet CO-Søfart, nr. 5 2016
publiceret 14. oktober 2016