Står overfor generationsskifte
Inden for de kommende tre-fire år står halvdelen af medarbejderstaben i Lolland Færgefart for pensionering.
Af: Hanne Hansen
Retur til hovedartikel: Arbejdsmiljøet vandt ved omorganisering på Fejø-færgen - Klik her
-Nu og her mangler færgefarten navigatører for tiltrædelse til sommer. Vi står overfor en meget stor opgave med et generationsskifte, siger koordinerende skibsfører i Lolland Færgefart, Johnny Schmidt.
Selv er han 64 år og hans kollega i den daglige ledelse, Erik Skude, er 65 år.
-Jeg må erkende, vi har et aldersproblem. 25 af de 50 ansatte er over 60 år. Det er jo ensbetydende med, at vi står overfor en meget stor udskiftning, og umiddelbart er det min vurdering, at halvdelen af samtlige 50 ansatte over de kommende 3-4 år skal erstattes af nye.
En jobbank med 20-25, der tidligere har vist interesse for et job i Lolland Færgefart, kan være en god hjælp.
-Men ofte er det jo sådan, at folk har fundet andet job i mellemtiden, at de er flyttet eller har fundet på noget helt andet, så der er ingen tvivl om, at vi står overfor en meget stor udfordring med dels at ansætte og dels at uddanne, siger Johnny Schmidt.
Efter en pause tilføjer han eftertænksomt: -Nej, vi står faktisk midt i den.
Vandkants Danmark
At tørnerne er attraktive og at jobbene kan varetages også af langdistance-pendlere, tæller på positivsiden.
-Det er vel også derfor, at folk er blevet her, selv når de er kommet op i årene. Faktisk har vi en medarbejder, som er over 70, siger Johnny Schmidt.
Når det kommer til stykket, er han fortrøstningsfuld med hensyn til at finde nye medarbejdere, der for navigatørernes vedkommende som minimum skal have papirer som sætteskipper. Flere af de ansatte har dog mere end det, idet op mod en tredjedel har skibsførereksamen. Det tager Johnny Schmidt som et tegn på, at overfarterne er attraktive arbejdspladser.
-Vi bliver jo godt nok kaldt "Udkants Danmark" her på Lolland. Selv mener vi, det er "Vandkants Danmark". Vi har en smuk natur, masser af havudsigt og landets største, kommunale færgerederi, hvor vi har en lang række gode arbejdspladser. Det er da attraktivt, smiler han.
Artiklen bragt i fagbladet CO-Søfart, nr. 2 2013
publiceret 15. april 2013