Dalende befolkningstal på øerne presser færgefarten
Lolland Kommune driver landets største kommunale færgerederi, Lolland Færgefart. Økonomien er konstant under pres og dalende befolkningstal øger den økonomiske udfordring.
Af: Hanne Hansen
Retur til hovedartikel: Arbejdsmiljøet vandt ved omorganisering på Fejø-færgen - Klik her
Med op mod 50 mand ansat i det hele er Lolland Færgefart landets største kommunale færgerederi.
Tre færgeoverfarter og dermed tre færger hører til rederiet, der yderligere har endnu et skib, turbåden 'Anemonen', der i sommerhalvåret sejler på Maribosøerne.
'Anemonen' er dog en lille sidegren i rederiet, hvor de tre færger 'Askø', 'Femøsund' og 'Christine' sejler på hver deres rute til henholdsvis Askø, Femø og Fejø i Smålandsfarvandet nord for Lolland.
-Indbyggertallet på Askø er nu på 40, og det nærmer sig smertegrænsen. Uden de 250 sommerhuse på øen, ville smertegrænsen være overskredet nu, fortæller Johnny Schmidt, der er koordinerende skibsfører i Lolland Færgefart.
Han deler kontor med overfartsleder Erik Skude i Nakskov, hvor Lolland Færgefart og havneadministrationen er samlet i et nautisk center på havnen.
Besparelser
Færgerne og havnene har fælles ledelse ved Havne- og Færgechef Hans Borchersen.
-Den daglige ledelse varetager vi her fra kontoret, hvor overfartslederen varetager alt det tekniske i forbindelse med færgerne, mens jeg forestår alt i forbindelse med vagtplaner og ansættelsesmæssige forhold, forklarer Johnny Schmidt.
Presset på økonomien udformede sig sidste år i en spareplan, hvor sparemålet var på knap en halv mio. kr.
-Det så umiddelbart sort ud, refererer Johnny Schmidt.
De omfattende udgifter til brændstof sprang dog i øjnene, og der blev sat gang i indhentning af tilbud.
I den proces viste det sig, at den faste leverandør rent faktisk godt kunne gøre det lidt billigere.
På den konto blev der hentet 52 øre pr. liter, hvilket samlet gav en besparelse på 350.000 kr.
De sidste besparelser blev fundet ved at overfartslederen og den koordinerende skibsfører begge trappede lidt op på antallet af sejladstimer.
-Og det fungerer helt fint. Grundlæggende har jeg det princip, at man ikke kan være chef for noget uden selv at have fingrene nede i det, påpeger Johnny Schmidt.
Den koordinerende skibsfører og overfartslederen er derfor på skift at finde på de tre overfarter, Bandholm-Askø, Kragenæs-Femø og Kragenæs-Fejø, når de ikke passer kontoret i Nakskov.
Artiklen bragt i fagbladet CO-Søfart, nr. 2 2013
publiceret 15. april 2013