Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

Portrætserie: 'Ragna'

Nostalgien et frynsegode

Vandvejen over Randers Fjord mellem Mellerup og Voer kan dateres tilbage til 1610. Lige siden er beboerne på hver sin side af fjorden holdt i tæt forbindelse af færgeriet. Således også i dag, hvor den 51-årige færge, ’Ragna’ løser opgaven. Den har både sjæl og patina og den noget fremskredne alder til trods er ’Ragna’ i topform.

Tekst og foto: Hanne Hansen

Skipper Benny Nielsen, 'Ragna'.

-Det har sin charme, at overfarten har den lange historie. Og selv om færgen er gammel, så fungerer den jo rigtig godt, bemærker Benny Nielsen.
Det er ikke sådan, at han til hverdag går og tænker over færgeriets lange historie, men i underbevidstheden betyder det nu noget. Der er da en vis stil over at sidde i et styrehus, der udvendigt på skottet bærer et skilt med ”Kgl. Privilegeret”.
Benny Nielsen er skipper på overfarten denne ualmindeligt tunge og grå novemberdag, hvor CO-Søfart er på besøg.
Den friske vind over fjorden tilsat et par regndråber i ny og næ er sikkert en del af forklaringen på, at der hverken er cykelturister eller motorcykelfolk på vogndækket denne dag.Sejler når der er kunderVarmen på overfartens kontor er da også at foretrække, men der levnes ikke mange sammenhængende minutter i varmen på Mellerup-siden til at få varme i fingerspidserne – endsige drikke kaffen inden den bliver kold.Færgen sejler, når der er kunder. Om det er en enkelt cykel eller flere biler, så sejler færgen.
-Turister, der kommer på cykel, synes da nogle gange, at det er luksus, at vi bare sådan sejler dem over, selv om der ikke er andre med. Men sådan er vi, smiler Benny Nielsen.Turister på alt lige fra cykel til veterankøretøjer har der været en del af i løbet af den varme sommer – for nu ikke at sige mange. 2014 er året, hvor overfarten har haft fremgang på alle fronter. Pendlere, der fast skal over til og fra arbejde, er omkring 12 af hver dag. Og en 7-8 skolebørn fra fjordens østside går på friskolen i Mellerup. De er også faste kunder.

Gode kolleger

Benny Nielsen er lidt betænkelig ved sådan at skulle stå for at præsentere overfarten overfor CO-Søfart, da han kun har været ansat i halvandet år.Langt størstedelen af hans 50-årige liv har han tilbragt i fiskeriet ud fra Bønnerup på Djursland. Her bor han fortsat, men opgav fiskeriet, der efter hans opfattelse var blevet en meget død sild i kvote-ræset.
Kort sagt er det ikke til at leve af for almindelige mennesker med små både.
Benny Nielsen indrømmer, at han – da han søgte jobbet på overfarten – var indstillet på, at det nok ville blive et noget ensformigt arbejde.
-Men det er det slet ikke. Det har da overrasket mig noget, fortæller han og uddyber: -Man møder en masse mennesker, og mange vil egentlig gerne lige snakke. Det kan jeg faktisk godt lide.Selv om færgen er enmandsbetjent,  så fremhæver han de gode kolleger som en af de rigtig positive ting ved jobbet.
-Ja, det lyder jo lidt mærkeligt, når jeg nu går her alene, smiler han og understreger, at det altså er rigtig nok.
I alt er de to, der tørner om jobbet som skipper på ’Ragna’. På skift arbejder de i to dage og holder fri i tre - og omvendt.

På værft om vinteren

Timefordelingen betyder, at de optjener rigeligt til at afspadsere i de to vintermåneder, hvor færgen ikke sejler. Fra 23. december til 28. februar er der ingen sejlads og pausen benyttes til at få færgen kølhalet på værftet i Bønnerup.
-Det klarer vi også selv. Det giver en god afveksling, siger Benny Nielsen.
Selv mener han, at han var temmelig heldig med at få jobbet.
-Folk bliver her længe, så det er ikke så nemt. Men jeg var heldig med, at der var én der gik på efterløn, smiler han.
Overfarten er en del af selskabet Randers Fjord Færgefart. Bag selskabet står Norddjurs Kommune og Randers Kommune og internt ligger der kommunerne imellem en aftale om, at ansvaret for driften og færgefarten varetages af Randers Kommune. En aftale, der netop er blevet forlænget i yderligere tre år.
Kabelfærgen i Udbyhøj, som CO-Søfart besøgte sidste år, er også en del af færgeselskabet.
-Internt i selskabet er der både en god stemning og god omgangstone. Det passer mig godt, bemærker Benny Nielsen.

'Ragna' tæt på eksplosion

Fem minutter tager turen over fjorden.
Færgen ligger over på Mellerup-siden, hvor der er læ for vind og strøm. Men er der kunder på den anden siden, så sejler færgen over og henter dem.
Gamle ’Ragna’ kræver lidt tilvænning at manøvrere, men ellers er den fladbundede dobbeltender færge fra 1963 temmelig driftsikker.Der skal alvorlige forhindringer til for at ’Ragna’ ikke sejler. Som for eksempel at tyveknægte tømmer skibet for brændstof i ly af natten, som det skete først i september. Med skærebrændere skar de låsen til påfyldningsstudsen af og pumpede derefter de dyre dråber over i medbragte tanke.
Den bedrift kunne have kostet færgen.-Ja, den kunne såmænd ha’ røget i luften med et brag, noterer Benny Nielsen.
De sodsværtede lønningsplader ved dieselpåfyldningen vidner om, at det har været en dristig affære.
Med heldet på ’Ragna’s side den septembernat kan bilister stadig nyde godt af færgefordelene som for eksempel at spare lange kø-minutter i morgentrængslen ind til Randers fra sydsiden om morgenen. Og det sætter de pris på.
Det eneste brok Benny Nielsen af og til må lægge øre til, det er når et lastvognstog af gps’en forledes ad de smalle veje til overfarten. ’Ragnas’ vogndæk med plads til maksimum fire personbiler må her melde pas.
-Ja, så er chaufførerne godt nok ikke venlige, når de skal til at bakke tilbage, siger Benny Nielsen og tilføjer:
-Ellers er kunderne da både positive og tilfredse.

Artiklen bragt i fagbladet CO-Søfart, nr. 6 2014
publiceret 5. december 2014



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Medsejlads gennemføres som planlagt

Efter planen skal rejsesekretær Barno Jensen på medsejlads ombord ...

Overenskomster opsagt til tiden

Vi nærmer os marts 2025, hvor overenskomstforhandlinger 2025 for ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX