SKAT retter
Ons 17/4-2013 12.45
Fejl i 6.000 DIS-forkudsopgørelser
Fejl i 6.000 DIS-forkudsopgørelser
6.000 søfarende på DIS-hyre har ved en fejl hos SKAT automatisk fået rettet i forskudsopgørelsen. SKAT beklager fejlen og er i fuld gang med at rette.
Af Hanne Hansen
En systemfejl hos SKAT berører omkring 6.000 søfarende, der sejler på skibe i Dansk Internationalt Skibsregister (DIS) og er på netto-hyre. SKATs automatiske system har rettet deres forskudsopgørelse og indsat almindelig indtægt, der skal beskattes. CO-Søfart erfarer, at fejlen for nogles vedkommende således omfatter en forkert øget skattepligtig indtægt på op mod 300.000 kr., der vil afstedkomme en skattebetaling på godt og vel 100.000 kr.
Hos SKAT beklager underdirektør Richard Hanlov fejlen.
-Vi er i fuld gang med at rette de forkert beregnede indtægter i forskudsregistreringen for alle berørte, siger han og fortsætter:
-I nogle tilfælde har den enkelte selv rettet i oplysningerne, og der gør vi ikke noget. Vi retter alene den fejl, vi selv har forårsaget.
SKAT: -Ingen kommer i klemme
SKAT blev gjort opmærksom på fejlen af søfarende, der henvendte sig efter de i sidste uge havde modtaget beskeden fra SKAT om, at der lå en ny forskudsregistrering i deres skattemappe.
-Efterfølgende har vi undersøgt det, og jeg er ret sikker på, at det er omkring 6.000 der er berørte, siger Richard Hanlov.
SKATs automatisk beregnede forskudsregistrering har borgeren 15 dages indsigelsesfrist overfor.
Retter borgeren den ikke inden fristens udløb, sendes det nye skattekort til arbejdsgiveren.
-Vi er i forhold til de søfarende blevet kritiseret for den korte svarfrist. Men vi retter herfra de fejl, vi har lavet. Og vi får dem rettet inden fristens udløb, siger han og tilføjer:
-Det betyder, at de, der ikke når at reagere inden fristens udløb, sådan set ikke mærker det.
Fejlene er opstået i forbindelse med SKATs indsats for at undgå store efterbetalinger af restskat, den såkaldet "I balance"-kampagne.
CO-Søfart: Svarfrist kritisabel
I CO-Søfart er formand Ole Philipsen kritisk overfor SKATs generelle korte svarfrist på 14 dage.
-Det er grundlæggende problematisk med så kort en frist, for søfarende sidder altså ikke lige ved en telefon eller en computer med internetadgang og kan reagere, siger Ole Philipsen.
-I den her sag forventer vi, at SKAT holder ord og får rettet op på fejlene, så ingen får ubehagelige overraskelser, når lønopgørelserne for maj ligger klar i de forskellige rederier.
Hos SKAT lover underdirektør Richard Hanlov, at ingen kommer i klemme som følge af fejlen.
-Og vi undskylder for det besvær, som vores fejl har været årsag til, understreger han.
Udligningskontoret
Hos Udligningskontoret for Dansk Søfart kan der hentes hjælp, hvis der er spørgsmål til diverse kompensationsbereginger i forbindelse med DIS-ordningen.
Telefonnummer og kontaktinfo fremgår af Udlingningskontorets hjemmeside: http://udligningskontoret.dk