Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Medsejlads gennemføres som planlagt

Efter planen skal rejsesekretær Barno Jensen på medsejlads ombord ...

Overenskomster opsagt til tiden

Vi nærmer os marts 2025, hvor overenskomstforhandlinger 2025 for ...

Medsejlads gennemføres som planlagt

Metal Maritime - 03. december 2024

Medsejlads gennemføres som planlagt

Efter planen skal rejsesekretær Barno Jensen på medsejlads på 'EXPRESS 5' i næste uge. Færgen er dog i øjeblikket på værft, men medsejladsen på Bornholmsruten gennemføres ligegyldigt hvilket færger, der sejler på ruten, og 'HAMMERSHUS' er stadig en del af planen.

Af Martin van Dijk

Efter planen skal rejsesekretær Barno Jensen på medsejlads ombord på 'EXPRESS 5' på Bornholmsruten den 12-13 december. Udfordringen er dog, at færgen i lørdags efter reparation i havnen i Rønne, blev sejlet til Fayard værft, hvor skaderne efter påsejlingen af kajen mandag i sidste uge, skal udbedres. 

Der er tale om forholdsvis store skader, og derfor er tidshorisonten for, hvornår 'EXPRESS 5' kan være tilbage i drift, stadig uvis. Det ændrer dog ikke på planerne for medsejladsen på Bornholmsruten, bliver det ikke på 'EXPRESS 5', så bliver det i stedet på de færger, som den 12-13 december betjener ruten mellem Rønne-Ystad, og det inkluderer stadig 'HAMMERSHUS'.

Klogere på hændelsesforløb

Hvad der præcist skete mandag den 25. november om aftenen, hvor 'EXPRESS 5' påsejlede havnen i Rønne, er vi i dag blevet en smule klogere på. Bornholms Tidende har haft søgt aktindsigt i en indberetning til Den Maritime Havarikommission, hvor kaptajnen forklarer, hvad der gik galt ved udsejlingen. Bornholms Tidende fremlægger i dag hændelsesforløbet i en længere artikel, hvor det i detaljer bliver forklaret, hvad der gik galt. Her fremgår det, at ulykken skyldes, at kaptajnen fik læst vinden forkert.

"Jeg får desværre læst vinden forkert. Jeg tror den er sydvestlig, som den var i leje et, men den viser sig at være sydlig. Det gør, at vi driver sidelæns ind i Fliskajen," står der ifølge Bornholms Tidende i rapporten.

Det er altså konsekvenserne af denne påsejling, som nu skal udbedres på Fayard værft, før den igen kan indsættes på ruten, men det får inge n konsekvenser får de planlagte medsejladser.