Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Drømmer du om en kollegielejlighed eller en familielejlighed centralt i København?

Drømmer du om en læreplads og en kollegielejlighed eller en famil ...

Efterårets medsejladser og skibsbesøg er ved at være på plads

Hos Metal Maritime bliver forårets og efterårets skibsbesøg og me ...

CO-Søfart: Kommunalt volapyk truer søfartsnationen

CO-Søfart - 22. januar 2014

Underretningsbrevet fra Ydelsesservice København kan være svært nok forstå for en dansktalende. For en udlænding, der ikke taler dansk, er det ren volapyk. Nederst på siden link til sagens dokumenter.

CO-Søfart: Kommunalt volapyk truer søfartsnationen

Søfarende fra EU-lande, ansat i danske rederier med adresse i Københavns Kommune, er ilde stedt ved sygemelding. Al kommunikation fra kommunen er på dansk og CO-Søfart klager nu til Folketingets Ombudsmand over sagsbehandlingen.

Af Hanne Hansen

CO-Søfart klager til Folketingets Ombudsmand over Københavns Kommunes sagsbehandling af udenlandske søfarende.
Klagen tager udgangspunkt i en konkret sag, hvor en sygemeldt portugisisk søfarende med bopæl i Portugal har modtaget et to sider langt brev fra Københavns Kommune på dansk. Det er efter CO-Søfarts opfattelse både et brud på forvaltningsloven og en trussel mod Danmark som global søfartsnation.

Kan miste retten sygedagpenge

For den sygemeldte, kan brevet have alvorlige konsekvenser, hvis vedkommende ikke reagerer.
Skrivelsen, som er et såkaldt ”Underretningsbrev” fra kommunen, orienterer den sygemeldte om, at manglende returnering af et oplysningsskema og manglende medvirken til sagens opklaring i øvrigt kan medføre ophør af retten til sygedagpenge.
-Selv for én, der læser og forstår dansk, er brevet vanskeligt at forstå. For en udlænding er det jo det rene volapyk, påpeger Ole Philipsen, formand for CO-Søfart.

Én ting er sproget. Noget andet er indholdet, der henvender sig til en dansk statsborger med bopæl i Danmark.
-En portugisisk søfarende har ingen ”digital postkasse” og kan ikke møde op på et dansk Jobcenter til samtale, understreger Ole Philipsen og fortsætter
-Kort sagt er indholdet i brevet på flere punkter lodret forkert og misvisende, når det omhandler en EU-borger, der er beskæftiget i et dansk rederi.

-I det konkrete tilfælde er der tale om en portugisisk statsborger, der har bopæl i Portugal. Vedkommende har aldrig været i Danmark, taler ikke dansk og har engelsk som arbejdssprog, uddyber Ole Philipsen og tilføjer:
-Der er ikke ret meget international søfartsnation over at sende sådan en mand et brev på indviklet dansk.

Breve dannes automatisk

I den konkrete sag klagede CO-Søfart midt i december til Københavns Kommune, der besvarede klagen 10. januar. Svaret er afsendt fra Ydelsesservice København, som forestår administrationen af sygedagpenge i kommunen.

I svarskrivelsen henviser Københavns Kommune til, at det såkaldte ”Underretningsbrev” dannes automatisk, når arbejdsgiveren via NEM-refusion indtaster sin indberetning.
”… formulering af brevene er på landsplan besluttet af Kommunernes Landsforening, og Ydelsesservice København har ikke nogen indflydelse på udformningen af disse breve, ligesom vi ikke umiddelbart kan forestille os en teknisk løsning, der vil kunne håndtere automatisk udsendelse af disse breve på flere sprog,” hedder det blandt andet i kommunens svar.

Falliterklæring

-Det er en falliterklæring, at kommunernes automatiske systemer som udgangspunkt går ud fra, at alle taler, læser og forstår dansk, slår Ole Philipsen fast og forsætter:
-Københavns Kommune har i svaret ikke noget bud på, hvordan problemstillingen løses, og derfor går vi nu videre med klagen til Folketingets Ombudsmand. Andre danske myndigheder som Søfartsstyrelsen og Arbejdsskadestyrelsen kan godt finde ud af det. Her foregår al kommunikation med udenlandske søfarende på engelsk.

I klagen fra CO-Søfart til Folketingets Ombudsmand hedder det således:
”Vi opfatter kommunikationsproblemerne for både at være principielle, omfattende og foruroligende. ”

Rederier opgiver at indberette

At der er flere problemer i det automatiserede system hos kommunerne end som så, fremgår af Københavns Kommunes svar på den oprindelige klage. Her redegør Ydelsesservice København for, hvorledes systemet sender fejlmeldinger til rederierne, der ellers har indberettet korrekt. Og det fremgår således, at f.eks. A.P. Møller-Mærsk helt har opgivet at indberette og dermed modtage refusion.

Fakta

DIS-aftalen

CO-Søfart er efter en politisk aftale i søfartserhvervet ansvarlig for assistance til udenlandske søfarende, som sejler med danske skibe i Dansk Internationalt Skibsregister. Assistancen omhandler fortrinsvis arbejdsskadesager og sker i praksis ved en personlig fuldmagt fra skadelidte til CO-Søfart.

Sagsbehandlingen

Sagsbehandlingen i den konkrete sag varetages i CO-Søfart af faglig sekretær Ole Strandberg, der tidligere ved gentagne lejligheder er stødt på samme problemstilling som klagen til Folketingets Ombudsmand omhandler: at særlig Ydelsesservice København skriver på dansk til en udlænding uden kendskab til dansk og Danmark.

Sygedagpenge

Sygedagpengeudbetalinger til udenlandske søfarende på danske skibe forestås af enten kommunerne eller Søfartsstyrelsen

Sygedagpenge til:
- udlændinge fra EU-lande: varetages af kommunen, hvor det enkelte rederi har adresse
- udlændinge fra ikke-EU-lande: varetages af Søfartsstyrelsen (der kommunikerer på engelsk med udlændinge)

Læs mere:

CO-Søfarts klage til Folketingets Ombudsmand – klik her...
Bilag 1 – CO-Søfarts klage til Københavns Kommune af 17. december 2013 – klik her...
Bilag 2 – Svar fra Københavns Kommune af 10. januar 2014 – klik her...
Bilag 3 – Underretningsbrevet fra Ydelsesservice København til portugisisk statsborger – klik her...