Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Fagbladet CO-Søfart nr. 4 er udkommet

Bladet kan nu læses online her på hjemmesiden. Den trykte version ...

Præsentation af nye aftaler for juniorofficerer

I forbindelse med overenskomstfornyelserne i 2023 blev det aftalt ...
DAGEN 16/4
Tir 16/4-2013 09.25

CO-SØFART KALENDER

Barno Jensen - Medsejlads 'Pearl Seaways'
Jens Fage-Pedersen - bestyrelsesmøde og generalforsamling i Danske Sømands- og Udlandskirker, Hamborg

Ferie:
Christian H. Petersen - til 22/4

DET SKETE OG SKER OG BLEV SAGT

1503: Columbus efterlader det grundstødte skib og sejler nordpå mod Santo Domingo i sine tre skibe, som alle er mere eller mindre utætte - på vej hjem fra sin 4, rejse.
1951: Den engelske Ubåd 'Affray' synker i Kanalen, 75 personer omkommer.
1980: 11 aktivister anholdes, da de på Dronningens fødselsdag forsøger at hejse oprørsfanen over Amalienborg.

Sol op 06:03 sol ned 20:17

PIRATERI

Ung pirat får 11 års fængsel
En yngre somalisk pirat er idømt fængsel i 11 år i Japan for at angribe et MOL tankskib. Manden, der nu er 21 år, var involveret i forsøget på kapringen af tankskibet Guanabara i marts 2011, ud for kysten af Oman. Tre andre mænd er allerede blevet dømt for angrebet. To af de fire erkendte sig skyldig og modtog 10-årige fængselsstraffe. En fjerde mand, der også var meget ung, da kapringsforsøget fandt sted, slap billigere, da han erkendte sin skyld. Han idømtes en straf ”på ikke mindre end fem og højst op til ni års fængsel”. Kapringen blev forpurret, da US Navy personale fangede piraterne og herefter udleverede dem til Japans kystvagt.
Transporttidende.dk 15/4 10:02, http://www.transporttidende.com/index.php/dtt/artikel/ung_pirat_far_11_ars_faengsel/

Live piracy report

077-13 2013/04/15: 1040 UTC: Guayaquil, Ecuador.
En gruppe bevæbnede røvere i en båd bordede et containerskib på vej fra kaj. Alarmen blev rejst og alle besætningsmedlemmer mønstrede og låste alle døre. Rederiet kontaktede IMB Piracy Reporting Centre og anmodede om støtte. Centret kontaktede Ecuadors maritime myndigheder og en patruljebåd blev sendt til stedet. Ved ankomsten blev det konstateret, at røverne havde forladt skibet. Alle besætningsmedlemmer meldes sikre. Skibet fortsatte med patruljebåd.

076-13 2013/04/13: 0430 LT: Positions: 04:34.4 S-081: 19.1W, Talara Anchorage, Peru.
Vagthavende om bord på et forankret kemikalietankskib observerede to røvere bevæbnet med lange knive. D / O blev informeret og slog alarm. Da besætningen mønstrede sprang røverne tomhændet overbord. Alle besætningsmedlemmer meldes sikre.
ICC Commercial Crime Services, http://www.icc-ccs.org/piracy-reporting-centre/live-piracy-report 

SØFARTS MEDIER - i det sidste døgn


Forlis-kaptajn: En arbejdsulykke
Italienske anklagere begyndte mandag en høring, som, de i sidste ende håber, vil sætte det forliste krydstogtskib Costa Concordias kaptajn, Francesco Schettino, og andre officerer på luksusskibet bag tremmer i mange år. Der er tale om den første af i alt 40 berammede retshøringer om forliset i januar 2012. Her skal domstolen afgøre, om der skal rejses anklage mod Schettino og fem andre besætningsmedlemmer, herunder styrmanden.  Hvis Schettino bliver dømt skyldig, kan han få op til 20 års fængsel. Costa Concordia gik ned, efter at det den 13. januar 2012 ramte et undersøisk skær nær den italienske ø Giglio. Skibet endte med at støde på grund og få en stor flænge i skroget, hvilket fik det til at kæntre. Det ligger fortsat på siden ved Giglio og venter på at blive bjærget. Retten skal i løbet af de 40 retsmøder også beslutte, om fem andre officerer skal under officiel anklage. Disse anklager spænder fra manddrab til modarbejdelse af søfartsmyndighedernes ordrer.
Jyllandsposten.dk 15/4 16:31, http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE5336147/forlis-kaptajn-en-arbejdsulykke/

DFDS opruster på Gøteborg - Immingham
Stigende trafik på DFDS rute mellem Gøteborg og Immingham, får nu rederiet til at flytte sine tre største skibe - Ficaria Seaways, Freesia Seaways og Begonia Seaways - tilbage på ruten. Omrokeringen kræver også driftsmæssige ændringer i Älvsborg-terminalen i Gøteborg. Gent-ruten flyttes tilbage til Arendal-terminalen, og Immingham-ruten vil blive betjent fra hovedterminalen, da Arendal-terminalen for tiden ikke har plads til de største skibe.
Transporttidende.dk 15/4 10:03, http://www.transporttidende.com/index.php/dtt/artikel/dfds_opruster_pa_gteborg_-_immingham/

Beskyttelse af miljøet i Arktis højt på dagsordenen i IMO
I IMO tog man på mødet i underkomitéen for design og udstyr (DE) et stort skridt i arbejdet med at få internationale miljø- og sikkerhedsregler for sejlads i polarområder. Til mødet i marts havde Danmark sammen med andre arktiske kyststater indsendt et forslag til et særligt kapitel om havmiljøregler i Polarkoden. Med forslaget lægges der op til, at det med havmiljøreglerne i Polarkoden som udgangspunkt bliver forbudt at udlede olie miljøskadelige kemikalier i Arktis. Derudover indeholder forslaget tiltag til stramning af reglerne om udledning af affald og spildevand. Miljøkomitéen (MEPC) skal behandle forslaget på næste møde i maj i år. Der blev samtidig taget vigtige skridt til at færdiggøre Polarkoden på en række sikkerhedsmæssige områder vedrørende skibes skrogstyrke og operation i områder med bl.a. is og lave temperaturer.
Transporttidende.dk 15/4 10:01, http://www.transporttidende.com/index.php/dtt/artikel/beskyttelse_af_miljet_i_arktis_hjt_pa_dagsordenen_i_imo/

SHIPPINGWATCH

Tankredernes succes står og falder med skibsvalget
Succes på tankmarkedet er helt afhængig af, hvordan rederne formår at vælge deres tonnage i år og næste år. Det vurderer analytiker George P. Los fra Charles R. Weber Company i et interview.

Rio Tinto overrasker med malmproduktionen
Sam Walsh, topchef for verdens næststørste mineselskab Rio Tinto, erklærer sig tilfreds med væksten og forsikrer, at selskabet er godt på vej med at opnå sine mål for 2013.

Nordea hæver Mærsk-anbefaling
Nordea har hævet sin anbefaling af Mærsk til "stærkt køb" fra "køb", skriver Bloomberg.

Kinas økonomi i uforudset fald
Den økonomiske vækst i 1. kvartal var lavere end ventet. Men det lavere vækstniveau er Kinas nye normal, mener en ekspert. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

Syv nye kæmpeskibe indsat i marts
‎Og der er yderligere 12 på vej de næste to måneder. Ifølge Alphaliner er Maersk Line suverænt det containerrederi, der har trukket flest skibe ud og langt mere end de nærmeste rivaler.

Verdens største havne tilbage på 2009-niveau
Mængden af container i verdens fire største havne i Shanghai, Singapore, Hong Kong og Shenzhen er ifølge Alphaliner nu på det laveste niveau siden 2009. Endnu et tegn på den svage udvikling i verdensøkonomien.

Eitzen Chem: Skifergas kan ændre markedet i 2014
Amerikansk skifergas er ved at udvikle sig til en decideret game changer, vurderer Eitzen Chem. Allerede i 2014 forventer rederiet, at skifergas-produktionen i USA stiger med 15 procent.

Golden Ocean ser tre gode år forude for bulk
Golden Ocean, den store norske tørlast-aktør under Fredriksen-imperiet, mener, at bulkmarkedet er vendt, og at de næste tre år ser positive ud. 160 millioner USD er klar til investering.

Minister bekymret for norske skibsværfter
Den norske erhvervsminister er bekymret for de norske værfters konkurrenceevne. Ordrerne er mange, men konkurrencen fra Asien er samtidig gigantisk, skriver Dagens Næringsliv.

Kinesisk rederi venter pæn containervækst
‎China Shipping Container Lines, CSCL, venter en pæn volumenvækst i år på op til 6,3 pct. Det skriver shippingavisen Lloyd's List.
http://shippingwatch.dk/ 

MARITIME DANMARK

Kystudkigstjenesten nedlægges
‎Næssundfærge tages ud af drift
‎Costa Concordia kaptajn risikerer 20 år
‎Ny chef for SOK overtager kommandoen
Arktis højt på dagsordenen i IMO
DFDS konkurrent får ny frist
Hammerodde i nye farver
Kystfiskeriet lider under 24 timers reglen
Dårlig søfartsovervågning i Grønland
For dårligt at Island må vente
Konkursskib er snart solgt lover reder
15-års jubilæum for Grimaldi-anløb
‎3. runde i forhandler med Gabon
Russisk fragtskib sidder godt fast
Ung somalisk pirat får 11 års fængsel
Ny Hundested - Rørvig færge i havn
Arbejde på jernbanebro igen udskudt
Norge satser på laks i Tyrkiet
http://www.maritimedanmark.dk/


  

ARBEJDSMARKEDSNYHEDER 

Flest offentligt forsørgede på øerne
Mere end 28 pct. af befolkningen på Mors, Læsø, Samsø Langeland, Lolland, Falster, Møn og Bornholm bliver i et eller andet omfang forsørget af det offentlige. I alt var 832.400 i den erhvervsaktive alder på offentlig forsørgelse i 2012. Det er et fald på godt 13.300 i forhold til 2011, og antallet er dermed svagt faldende for andet år i træk. Imens ledigheden er stort set uændret, stiger antallet af kontanthjælpsmodtagere, der hverken er bruttoledige eller i aktivering. Siden 2010 er der 16.000 flere i den kategori, og totalt levede 82.400 på kontakthjælp i 2012, uden at være ledige eller i aktivering. Det er ikke kun på de mindre øer, at andelen af befolkningen, der er forsørget af det offentlige overstiger 28 pct. Det samme gælder for Vordingborg, Kalundborg, Odsherred, Nyborg og Kerteminde Kommune. I den modsatte ende af skalaen finder vi kommunerne nord for København. I Gentofte, Rudersdal, Hørsholm, Allerød og Lyngby-Taarbæk bliver mindre end 15 pct. af befolkningen i den arbejdsduelige alder således forsørget af det offentlige
Jyllandsposten.dk 15/4 12:30, http://jyllands-posten.dk/indland/ECE5332626/flest-offentligt-forsoergede-pa-oeerne/

Kommuner straffer ledige i strid med loven
I ni ud af ti tilfælde straffer kommuner forkert, for hårdt eller for hurtigt, når de tager kontanthjælpen fra borgere, viser undersøgelse. Regeringen lægger lige nu sidste hånd på reform af kontanthjælpssystemet, som stiller større krav om aktivering og dermed kan udløse endnu flere sanktioner. En undersøgelse viser dog, at kommunerne ofte er for hurtige til at lukke for kontanthjælpen, når ledige sige nej til aktivering eller ikke dukker op til møder.
Beskæftigelsesankenævnet i Midtjylland har undersøgt 80 sager fordelt på seks kommuner, hvor ledige har fået frataget kontanthjælpen, fordi de enten ikke er mødt op til aktivering eller har afvist tilbud om aktivering.
I 95 procent er lovens betingelser for at stoppe kontanthjælpen ikke opfyldt.
I 10 sager har kommunen ikke haft det nødvendige oplysningsgrundlag.
I 14 sager har kommunen anvendt en forkert sanktion, fordi en borger ikke dukkede op til en jobsamtale. Kommunen burde have brugt en mildere straf.
I 57 sager har kommunen ikke oplyst borgeren ordentligt om sanktionsmulighederne.
I 23 sager har kommunen ikke opfyldt lovens kriterier for at vurdere, om en borger har afvist et tilbud om aktivering.
I 28 sager har kommunen lukket for kontanthjælpen uden at give borgeren et 'åbent tilbud' - altså et alternativt aktiveringstilbud - og dermed en mulighed for at beholde kontanthjælpen.
I 7 sager havde kommunen ikke udarbejdet en jobplan.
I én kommune var alle afgørelser truffet af jobcentret, selv om de ikke har bemyndigelse til at lukke for kontanthjælp.
I hele 71 procent af sagerne var borgeren ikke ordentlig vejledt om sanktionerne - eller hvad de kunne gøre for at beholde kontanthjælpen.
Regeringen er lige nu ved at lukke forhandlingerne om reform af kontanthjælpssystemet med Venstre og Konservative.
Avisen.dk 16/4 06:00, http://www.avisen.dk/kommuner-straffer-ledige-i-strid-med-loven_214013.aspx

Rekordmange anmelder job-sygdom
Flere og flere melder, at de bliver slidt ned på arbejdet. I 2012 modtog Arbejdsskadestyrelsen 20.306 anmeldelser. Det er 2.000 flere end i 2011, hvor styrelsen modtog 18.178. Opgørelsen viser også, at der er en ændring i, hvad det er for nogle arbejdsskader, der bliver anmeldt. Tidligere var det særligt hørelidelser, som blev anmeldt, hvorimod det i dag er psykiske sygdomme, som bliver anmeldt oftest.
Epn.dk 16/4 06:11, http://epn.dk/samfund/arbmarked/ECE5337889/rekordmange-anmelder-job-sygdom/


BALTIC DRY INDEX
876 (+1) (rekord 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 15/04, http://www.dryships.com/pages/report.asp

AKTIEKURSER - KØBSKURSER
APM A-aktie: 39.000 (-1,040)
APM B-aktie: 40.640 (-1,120)
D/S Norden: 183.00 (+0,40)
Torm: 0.79 (-0,02)
DFDS: 331.00 (0)
Mols-Linien: 19.10 (+0,50)
Børsen, 16/04, http://borsen.dk/kurser/danske_aktier/alle_danske_aktier.htm

VALUTAKURSER – når du køber kontanter
100 USD = 569,99 DKK
100 Euro = 745,60 DKK
Valutakurser, 16/04, http://www.valutakurser.dk/


Mohni Joy



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Fagbladet CO-Søfart nr. 4 er udkommet

Bladet kan nu læses online her på hjemmesiden. Den trykte version ...

Præsentation af nye aftaler for juniorofficerer

I forbindelse med overenskomstfornyelserne i 2023 blev det aftalt ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX