Danske rederier bryder EU's statsstøtteregler ved fastsættelse af søfolks nettolønninger. De ansvarlige ministre afviser at gå ind i sagen, mens fundamentet under Dansk Internationalt Skibsregister vakler. Søfartens Ledere er derfor klar med retssag, hvor danske søfolks rettigheder og ulovlig statsstøtte er grundlæggende temaer.
Af Jakob Wandel | 29 89 00 98 | jw@soefartens.org
En retssag om ulovlig statsstøtte til de danske rederier er på vej, og udfaldet kan have store konsekvenser for Dansk Internationalt Skibsregister (DIS).
Når rederierne afviser at fastsætte de søfarendes nettohyrer under hensyntagen til skattefritagelsen, forbryder de sig ikke blot imod Lov om beskatning af søfolk § 5, men også EU-traktatens artikel 107 og EU's godkendelse af DIS-ordningen som lovlig statsstøtte. Det vurderer Søfartens Lederes advokater, der forbereder sagen mod de danske rederier.
Læs også: Fuld opbakning til retssag om skattelettelser i DIS
Rederne tager søfolks skattelettelser
Sagen er opstået fordi rederierne i Danmarks Rederiforening og Rederiforeningen af 2010, siden 2009 har afvist at regulere nettolønningerne i DIS, selvom lovgivningen og godkendelsen fra EU forudsætter, at det skal ske, når der foretages ændringer i det danske skattesystem. Den 6. marts afviste Danmarks rederiforening endeligt yderligere forhandlinger om spørgsmålet.
Da Forårspakke 2.0 trådte i kraft den 1. januar 2010, var de fleste danskere var glade for, at de fik mere til rådighed, når skatten var betalt: mellemskatten forsvandt og marginalskatten blev reduceret med 7,5 procent. Men ikke søfolk i DIS. De aflønnes med en nettoløn, svarende til løn efter skat, hvorved rederierne sparer skatteudgiften på lønnen som statsstøtte til deres erhverv.
De nettolønnede, "skattefrie" søfolk betaler alle andre skatter og afgifter, og er derfor i klemme i omlægningen af det danske skattesystem. Ved ikke at regulere nettolønningerne presser rederierne deres ansatte søfolks privatøkonomi, og tager sig reelt en større statsstøtte, end de er berettiget til.
Det skal den kommende retssag rette op på, men udfaldet kan samtidig få store konsekvenser for statsstøtten til de danske rederier.
Retssag risikabel for DIS
Hvis nettolønnen i DIS ikke reguleres i overensstemmelse med de aktuelle ændringer i skattesatserne, opnår rederierne, ifølge Skatteministeriet, en økonomisk fordel, der er større end den højst tilladte statsstøtte til lønomkostningerne.
- Det er i min verden uforståeligt, at de ansvarlige ministre ikke interesserer sig for en sag, der kan ende som ulovlig statsstøtte. Når Skatteministeriets egne specialkonsulenter siger, at nettohyren i DIS skal op, når skatten sættes ned, og at støtte til rederierne - ud over værdien af skatten - er ulovlig statsstøtte, så ville jeg som minister gøre alt for at sikre mig, at Danmark - med redernes forvaltning af ordningen - er på den rigtige side af EU-lovgivningen, siger Fritz Ganzhorn, direktør i Søfartens Ledere:
- Jeg ved ikke, hvad EU-kommissionens eventuelle interesse vil afstedkomme, hvilke konsekvenser den vil have for DIS-ordningen, rederierne og ministeren, eller hvor mange penge det vil dreje sig om i eventuel bod og tilbagebetaling. Men alene medlemmer af Søfartens Ledere mangler, ifølge vores beregninger, en samlet regulering af deres lønninger på omkring 115 mio. kr. siden 2010, understreger Fritz Ganzhorn.
Sagen, eller en mindre serie af retssager, forventes anlagt mod udvalgte rederier i løbet af de kommende uger.
Søfartens Ledere, 15/3 15.38, http://www.soefartensledere.dk/nyheder/2012/3/retssag-om-ulovlig-statsstoette-paa-vej-mod-danske-rederier.aspx