Pirateri
Ons 25/1-2012 15.36
Fælles pressemeddelelse fra erhvervet om bevæbnede vagter.
Herunder er en fælles pressemeddelelse udsendt fra det samlede søfartserhverv i dag. Nedenfor er forskellige bilag til pressemeddelelsen og endelig en kommentar fra CO-Søfart.
Pressemeddelelse København, den 25. januar 2012
Bred enighed om retningslinjer for sejlads
med private bevæbnede vagter i piratfarvand
Vagtvirksomhedernes brancheorganisation, søfolkenes faglige organisationer og rederierne er blevet enige om en række forhold, der skal være i orden, før danske rederier tager private bevæbnede vagter om bord.
Antallet af danske handelsskibe, der benytter bevæbnede private vagter er stigende, og organisationerne bag de fælles retningslinjer ønsker at sikre sig, at rederierne er helt opdaterede på, hvordan man sikrer sig bedst muligt i forbindelse med den type sejlads.
De nye retningslinjer skal først og fremmest skabe tryghed hos besætningerne. De omtaler hovedsagligt vigtigheden af en grundig risikoanalyse, valg af- og samarbejde med vagtvirksomhederne, ansvarsfordelingen om bord, når der bruges våben, samt hvordan man sikrer, at besætningen er velinformeret og forberedt. De nye retningslinjer skal fungere i sammenhæng med den stribe af værktøjer, der allerede bruges i dag for at forebygge piratangreb. Det drejer sig blandt andet om Best Management Practices, også kaldet BMP4, samt FN´s Internationale Søfartsorganisation IMO`s udsendte vejledninger.
Parterne bag den nye standard for branchen er Danmarks Rederiforening, Rederiforeningen af 2010, Søfartens Ledere, Maskinmestrenes Forening, CO Søfart, 3F, og SikkerhedsBranchen.
Den samlede branche forpligter således hinanden på at skibene er forberedt bedst muligt for at forhindre piratangreb, således at besætningen kan sejle trygt i de udsatte farvande. Disse retningslinjer vil blive løbende vurderet og opdateret.
Både rederierne, organisationerne og politikerne erkender, at der er et behov for en klar tjekliste, der adresserer de nye situationer, der opstår, når antallet af vagter om bord på den danske handelsflådes skibe stiger. Aftalen skal derfor også ses i sammenhæng med den forestående revision af våbenloven, der forventes, at gøre ansøgningsproceduren, for tilladelser til bevæbnede vagter om bord på danske skibe, mere smidig og fleksibel.
Yderligere oplysninger:
Danmarks Rederiforening
Vicedirektør Jan Fritz Hansen, telefon: 40 94 22 07
Rederiforeningen af 2010
Sekretariatschef Michael Wengel Nielsen, telefon: 20 71 09 05
Søfartens Ledere
Direktør Fritz Ganzhorn, telefon: 21 42 13 06
Maskinmestrenes Forening
Formand Per Jørgensen, telefon: 40 52 11 53
CO-Søfart
Sekretariatschef John E. Ibsen, telefon: 26 11 26 34
3F
Forhandlingssekretær Henrik Berlau, telefon: 88 92 03 01
SikkerhedsBranchen
Direktør Kasper Skov-Mikkelsen, telefon: 36 34 89 20
* Retningslinier for sejlads med bevæbnede vagter (udstedt af det danske søfartserhverv, version 1, dateret 25/1-2012)
* Bekendtgørelse om teknisk forskrift om forholdsregler til forebyggelse af pirateri og væbnede overfald på danske skibe (Lovtidende A 20/11-2011)
* BMP4 - Best Management Practices for Protection against Somalia Based Piracy (internationale søfartsorganisationer, version 4 - august 2011)
* IMO - Piracy and Armed Robbery against Ships - guidance (circ. 1334 - 23. juni 2009)
* IMO - Guidance for Company Security Officers (circ. 1390 - 9/12-2010)
* IMO - Revised interim gudidance (circ. 1405 - 16/9-2011)
CO-Søfart kommentar:
Organisationen støtter 100% op bag dagens pressemeddelelse og de fælles vedtagne retningslinier for sejlads med bevæbnede vagter.
Ikke desto mindre finder vi anledning til at gentage, at vi fortsat finder den eneste rigtige løsning er militære vagter fra det danske forsvar/marinen i de berørte områder. Forslaget er imidlertid skudt i sænk af både den forrige og den nuværende danske regering. Regeringen ønsker ikke at finde plads i forsvarsbudgettet til en sådan løsning, og som forsvarsminister Nick Hækkerup udtalte i et interview til Søværnets Konstabelforening ultimo 2011, ønsker forsvaret heller ikke at gøre militære ydelser til en handelsvare.
Vi beklager og må derfor støtte den næstbedste løsning.
CO-Søfart