Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Overenskomster opsagt til tiden

Vi nærmer os marts 2025, hvor overenskomstforhandlinger 2025 for ...

Præsentation af nye aftaler for juniorofficerer på MARTEC

For 14 dage siden var Maskinmestrenes Forening og Metal Maritime ...
Nyt sø-museum
Søn 19/9-2010 23.31
Museumsbyggeri igangsat i Helsingør

Folkefest i Helsingør - for nogle i gummistøvler

Fredag den 17/9 kl. 15.00 tog kulturminister Per Stig Møller det første gravkostik til det nye søfartsmuseum i Helsingør.

Helsingør Kommune inviterede til folkefest i dagens anledning, med gratis fadøl, skibberlabskovs og klassiske sømandsviser i ny lyd. Men vejret var smattet og ikke til den store dansant på det lerede område. Før kulturministeren begav sig til gravkoen måtte han trække i højhalsede gummistøvler.

Søfartsmuseet er endnu en bysatsning for Helsingør havnefront til en samlet budgetteret pris af 212 millioner kroner, som den efter sigende slunkne kommunekasse ikke selv skal betale. Der er indhentet tilsagn om støtte fra 11 fonde som vil betale broderparten:
* A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene formål
* Arbejdsmarkedets Feriefond
* Augustinus Fonden
* Aage og Johanne Louis-Hansens Fond
* Dampskibsselskabet Orient's Fond
* Lauritzen-Fonden
* Oticon Fonden
* TK Foundation
* TORM's Understøttelsesfond
* ØK's Almennyttige Fond




Foto: Benjamin Andersen, Handels- og Søfartsmuseet

Byggearealet er 7.600 m2 og arkitektfirmaet BIG, Bjarke Ingels Group.

Det nuværende Handels- og Søfartsmuseum i Helsingør har været beliggende på Kronborg siden 1915 og det nye museum ventes klar til brug i 2012.

Museet og et endnu større havnefront-projekt kaldet "Kulturværftet", udfylder et tomrum som indtil 1983 var Helsingør Jernskibs- og Maskinbyggeri, eller Helsingør Værft. Værftet blev oprettet i 1882 og havde i sin storhedstid i slutningen af 1950'erne omkring 3.600 ansatte, hvorfor værftet har haft stor betydning for området i forrige århundrede, både socialt, politisk og økonomisk. Nu skal det hele så bruges til udstilling om søfartsfortiden og kultur. Fra produktion - til udstilling om produktion og legerum.

Kulturværftet blev påbegyndt i 2008 og skal være åbningsklart 10. oktober 2010 kl. 10.00. Projektprisen var fra begyndelsen under 300 millioner kroner, som udelukkende finansieres af kommunen. Der har imidlertid været adskillige tillægsbevillinger til byggeriet som har ført til megen selvransagelse blandt politikere og borgere i Helsingør. Kulturværftet skal også rumme byens hovedbibliotek.

For hele området ved Kronborg og de gamle værftsarealer eksisterer fire selvstændige projekter som tilsammen skal skabe et kulturelt og rekreativt område hvor før kanonkugler og svejseflammer har huseret:
* Kulturværftet
* Søfartsmuseet
* Udvikling af Kronborg Slot
* Landskabsprojekt Kulturhavn Kronborg som skal omdanne området og binde projekterne sammen.

Ikke at forglemme nyere projekter om krydstogtskaj og Øresundsakvarium.

Det nye søfartsmuseum bygges i og omkring en nedlagt dok og bliver hovedsagligt beliggende under havoverfladen. Ved gravko-højtideligholdelsen af byggeprocessens startfase talte rette honoratiores om fortiden i fremtidens kultursyn.

Mette Christensen.


Vicepræsident for Sø- og Handelsretten, og formand for Maritim Museums Fond, indledte med at tale om søfartens "ikke helt ubetydelige" betydning for Danmark af i dag, og den smukke symbiose mellem de forskellige kulturprojekter som kunne trække mange besøgende til Helsingør. Med velvillige og rundhåndede donationer fra en række fonde, bliver det nu muligt at sætte historien i perspektiv og folde søfartshistorien synligt og nærværende ud. Fra pæreskuderne til storskibsfarten af i dag.

Per Stig Møller.


Talte efter et manuskript som burde trykkes i sin helhed. Det var finkulturelt poleret og kompakt, med en indledning som var en Kierkegaard værdigt, om hvorledes vort nu er født af i går. Vi bæres ind i fremtiden af fremdrift og Helsingør har altid forstået at drage nytte af sin strategiske beliggenhed. Det hele startede med Erik af Pommern og skibstold og vintold og lasttold og lygtepenge og hundepenge og.................... og på et tidspunkt kom halvdelen af hele landets indkomst ind gennem Helsingør. Men med tiden blev Sundtolden et tveægget sværd som førte til dybe hug for hele landet. Per Stig nåede på sine afmålte ti minutter at flette anekdoter ind også om en Helsingør-borgmester som sammen med en anden bedsteborger repræsenterede de største privatformuer i byen, - og med et lunt glimt til sin efterfølger på talerstolen - som det vist også var tilfældet med nutidens Helsingør-borgmestre.

Johannes Hecht-Nielsen


Nutidens venstre-borgmester som sidste år blev landskendt for sin alliance med S og SF, i kampen om borgmesterposten mod den siddende konservative borgmester, kvitterede med at hans indkomst og formue nu var mere beskeden end som så. Med igangsætningen af Museums-byggeriet tager byen fat på tredje og sidste ben af den kulturhistoriske investering som økonomisk ligger i milliard-klassen. Alliancer, også de personlige, har afgørende betydning (som borgmesteren demonstrerede i 2009), og den symbiose som vil vokse i kulturhavnen vil føre hele kommunen ind i en ny tidslomme.

Erik Østergaard


Formand for Handels- og Søfartsmuseets bestyrelse (Scandlines 1996-2005).
Mennesket lever ikke af brød alene, og med det symbolske gravkostik som kulturministeren vil foretage om få minutter, tages et afgørende skridt ind i en ny tid. Om få år vil vi blive inviteret ind i et museum som vil appellere til alle sanser. Søfarten har gennem alle tider haft afgørende betydning for samfundet, og nu får vi alle, søfarende, søfartsorganisationer, rederierhvervet, - et unikt søfartsmuseum i verdensklasse.

Kl. 15.00 iførte kulturministeren sig gummirøjserne for at tilbagelægge mudderstrækningen til gravkoen som tålmodigt ventede. Med hjælp fra en professionel fører af en sådan maskine, lykkedes det at få tændt maskineriet og få fægtet lidt rundt med monstret. De obligatoriske stik i jorden blev taget og hele menageriet returneret fra stor gravkohøjde til udgangspunktet. Per Stig Møller morede sig helt tydeligt fortrinligt ved at få lov at lege drengelege.





CO-Søfart/OleS



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Overenskomster opsagt til tiden

Vi nærmer os marts 2025, hvor overenskomstforhandlinger 2025 for ...

Præsentation af nye aftaler for juniorofficerer på MARTEC

For 14 dage siden var Maskinmestrenes Forening og Metal Maritime ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX