Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Ny lov om sikkerhed til søs vedtaget i Folketinget

På programmet i Folketinget i dag var tredje behandlingen af fors ...

Oslo ruten har fået nyt navn

”Navnet Go Nordic Cruiseline afspejler vores stolte nordiske arv ...

Industriforliget er på plads - så hvad nu?

Metal Maritime - 11. februar 2025

Industriforliget er på plads - så hvad nu?

Søndag faldt industriforliget på plads, som overenskomstdækker de cirka 230.000 lønmodtagere, der arbejder i industrien. Med industriforliget på plads afventer vi nu Transportforliget, før vi kan indlede forhandlingerne med Danske Rederier og Færgerederierne.

Af Martin van Dijk

Søndag den 9. februar kunne CO Industri og DI præsentere Industriforliget, som også kaldes gennembrudsforliget, og overenskomstdækker de cirka 230.000 lønmodtagere, som arbejder i industrien. Med industriforliget på plads nærmer det sig, at vi skal i gang med at forhandle hovedoverenskomsterne for søfarten, forhandlinger som skal indgås med henholdsvis Danske Rederier og Færgerederierne. Før vi kommer dertil, afventer vi, at Transportforliget falder på plads, hvilket typisk sker cirka en til to uger efter Industriforliget.

Transportforliget sætter kursen

Hvor industriforliget er gennembrudsforliget på minimallønsområdet, så er Transportforliget gennembrudsforliget på normallønsområdet. Forenklet forklaret så er forskellen, at lønnen i aftalen på minimallønsområdet er en minimalløn, hvor det så er op til lokale forhandlere (tillidsrepræsentanter) at forhandle de endelige stigninger på plads. På normallønsområdet aftales lønnen centralt altså mellem hovedforhandlerne. 

En del af mæglingsskitsen

Minimalløns- og normallønsforliget udgør tilsammen de rammer, som marts-overenskomsterne forhandles ud fra. De er desuden de to forlig, der danner grundlag for forligsmandens mæglingsskitse, som samler de overenskomster op, hvor parterne ikke har kunnet opnå enighed. Samlet er dette det, som sendes til urafstemning hos alle FH’s medlemmer og eventuelt kan udløse en storkonflikt, hvis det nedstemmes.
I søfarten er de meniges overenskomster en del af dette, mens officerernes overenskomster er april overenskomster, som ikke er en del af mæglingsskitsen, urafstemningen og eventuelt en storkonflikt.

Menige og officerer

Når begge forlig er på plads, så kan Metal Maritime begynde forhandlingerne om de meniges hovedoverenskomster (marts overenskomsterne). Når der er enighed om hovedoverenskomsterne for de menige, så er det tid til at forhandle de mange forskellige særoverenskomster på plads ude i rederierne, hvor de lokale tillidsrepræsentanter deltager. 

Hvad angår hovedoverenskomsterne for officerer (april overenskomster), så er det separate forhandlinger, som først indledes efter de meniges hovedoverenskomster, er kommet på plads.