Søfartsstyrelsen er parat til at forlænge certifikater og "Blå bøger", som står overfor udløb, hvis der er problemer med at komme på nødvendigt kursus eller til søfartslægen på grund af den akut opståede situation. Illustration: CO-Søfart
”Certifikater og ”Blå bøger” der står overfor udløb forlænges, hvis der er problemer med at komme på hhv. kursus eller til søfartslægen,” siger Søfartsstyrelsens direktør Andreas Nordseth og fortsætter:
”Intet ligger os mere på sinde end at hjælpe – ikke mindst de søfarende -, som nu på grund af den helt ekstraordinære situation står i et problem eller er i tvivl om, hvordan vedkommende skal forholde sig.”
”Der er et helt klart budskab, og det er: Ring til os, hvis du er i tvivl,” understreger han.
Bestil dokumenter i god tid
Søfartsstyrelsens medarbejdere arbejder hjemmefra, og derfor vil der kunne opstå ventetid ved telefonerne.
”Groft sagt kan man sige, at vi opretholder alle funktioner. Den helt afgørende forskel er dog, at man ikke mere lige kan smutte forbi kontoret her i Korsør for at hente sit certifikat eller dokument. Dem sender vi nu med post, så den enkelte skal være opmærksom på at få bestilt certifikatet eller dokumentet i god tid, så der er tid til en postleverance,” uddyber Andreas Nordseth.
Midlertidig forlængelse af certifikater
Generelt er Søfartsstyrelsens tilgang til de uforudsete udfordringer, at tingene skal løses.
”Alt hvad vi kan gøre for at begrænse konsekvenserne af det her, det gør vi,” siger Andreas Nordseth og fortsætter:
”Vi skal ikke have en søfarende, der står og ikke kan mønstre, fordi et certifikat nu udløber og kurset, vedkommende skulle have været på, er aflyst. Her er vi indstillede på at forlænge certifikaterne. Det samme gælder lægeundersøgelserne. Hvis en ”Blå bog” står lige overfor udløb, og en fornyelse er umulig på grund af de helt ekstraordinære forhold, - så kan den forlænges med en tidshorisont på nogle måneder.”
”De problemer, den enkelte vil stå med, vil være helt individuelle, og vi er indstillede på så hurtigt som muligt at finde løsninger,” lyder det fra Andreas Nordseth.
Søfartsstyrelsens overgang til servicering fra ”hjemmekontoret” blev iværksat i torsdags efter ganske kort koordinering.
”Jeg må sige, at jeg kun har stor ros til både ledere og personale i hele Søfartsstyrelsen. Det blev effektueret efter ganske korte møder i chefgruppen. Vi har her fredag oplevet nogle IT-udfordringer, fordi systemet aldrig før har været belastet på den måde, som det er nu. Men det er systemfolkene i fuld gang med at løse,” fortæller han.
Find kontaktinfo til Søfartsstyrelsen her:
På Søfartsstyrelsens hjemmeside ligger der opdateret information om, hvordan styrelsen kontaktes for løsning af særlige problemer som følge af Corona-krisen for både rederier og søfarende. Klik her...