Danske søfarende er i seneste fyringsrunde i Maersk Supply Service hårdt ramt. Af i alt 325 opsigelser er de 211 afleveret til danskere. Fordelingen af opsigelser mellem danske søfarende og andre nationaliteter ser ud, som illustreret herover.
Rederierne og erhvervet har naturligvis brugt krisen til atter at tage diskussionen om DIS til offshore-området op.
De sædvanlige politikere - senest den tidligere erhvervsminister Brian Mikkelsen, vil have udvidelsen med som en del af finansloven. De fleste politiske partier har også signaleret en vis åbenhed for en udvidelse.
Argumentationen er konkurrenceevne og fastholdelse af arbejdspladser i en international verden.
Det sagde rederierhvervet og politikerne også i 1988, da man indførte DIS-loven.
I Dansk Metal støtter vi op om en udvidelse, og vi støtter op om en styrkelse af de danske rederier, men der er en grundlæggende forudsætning - DANSK beskæftigelse.
Hvis vi igen skal skattefinansiere konkurrenceevnen i Danmark, og det giver god mening, så må der denne gang være klare regler for, at det sker på danske overenskomster, så vi ikke blot skaber en yderligere konkurrenceforringelse for de danske søfarende.
Det er jo ikke kun indtjeningen for rederierne, vi skal kigge på, men den samlede danske indtjening, og dermed også indtjeningen for de danske søfarende.
Tab af jobs under DIS
I seneste fyringsrunde har Mærsk Supply Service opsagt i alt 325. Af de opsagte var 211 danske søfarende fordelt på alle niveauer. Dermed er der nu flere udenlandske søfarende ansat i rederiet end danske.
Det er jo en udvikling, vi har set igennem mange år. Mærsk Supply Service var en af de sidste højborge i A.P. Møller-Mærsk.
Siden indførslen af DIS er der tabt mere end 10.000 danske jobs, mens den danske flåde er vokset støt.
Signalet til politikerne fra Dansk Metal er derfor, at de denne gang sikrer danske arbejdspladser, og konkurrencedygtighed for danske søfarende, for det må være det, som danske skatteyderes penge skal sikre, og ikke blot øget indtjening i rederierne.