Transportforliget fra 26. februar mellem Dansk Industri og 3F er overordnet rammen for den nye tre-årige overenskomstaftale, som Bilfærgernes Rederiforening og Dansk Metals Maritime Afdeling landede i går sidst på dagen. Transportforliget rummer dog en del punkter, som ikke er relevante for søfarende, hvorfor disse punkter ikke indgår i den nu indgåede aftale mellem DMMA og Bilfærgernes Rederiforening.
Fra DMMA deltog sekretariatschef John Ibsen, faglig konsulent Kirsten Østergaard og faglig assistent Corlis Hansen samt tillidsrepræsentanterne Torben Olsson (Færgen) og Erik Sørensen (Scandlines).
Overenskomstaftalerne omfatter:
- Skibsassistenter ansat i DAS- og DIS-skibe
- Skibsmekanikere og skibsmekanikerlærlinge ansat i DAS- og DIS-skibe
Forud for forhandlingerne i går havde parterne tidligere på et møde udvekslet krav og dermed havde vi fra DMMA haft tid til at forberede os og beregne diverse scenarier grundigt igennem.
For mange forhindringer til nyskabelse
Forhandlingerne var underlagt tidspres for at få aftaler på plads indenfor Forligsmandens tidsfrist, som er 12. marts.
De mange forskellige ansættelsesforhold – DIS, DAS, ”hold” og ”mønstret” – og de mange lokalaftaler udgjorde desværre også denne gang hindringer for at opnå nyskabende aftaler til gavn for rederi og medlemmer.
Detaljeret information om overenskomstaftalerne følger i kommende udgave af Fagbladet CO-Søfart, som udkommer først i april.
Link til Forligsinstitutionen
På Forligsinstitutionens hjemmeside ligger yderligere information om de satte frister for OK-forhandlingerne - Klik her...