Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Drømmer du om en kollegielejlighed eller en familielejlighed centralt i København?

Drømmer du om en læreplads og en kollegielejlighed eller en famil ...

Efterårets medsejladser og skibsbesøg er ved at være på plads

Hos Metal Maritime bliver forårets og efterårets skibsbesøg og me ...

DMMA: DFDS-job sikret gennem forhandlinger

DMMA - 29. april 2014

Alle fastansatte om bord på 'Sirena Seaways' får tilbudt andet job i rederiet som følge af, at ruten lukkes 1. oktober. Foto: Peter Therkildsen

DFDS-job sikret gennem forhandlinger med DMMA

Ingen opsiges som følge af lukningen af ruten Esbjerg-Harwich. Dansk Metals Maritime Afdeling har gennem tætte forhandlinger med DFDS fundet en anden løsning.

Af Hanne Hansen

En forhandlingsløsning mellem DMMA og DFDS betyder, at ingen fastansatte opsiges som følge af lukningen af Englandsruten. Besætningsmedlemmerne sikres fortsat beskæftigelse i andre skibe i rederiet. Når sejladsen stopper med udgangen af september og DFDS bareboat chartrer 'Sirena Seaways' ud, er det målet, at alle fastansatte besætningsmedlemmer fra skibet er overflyttet til andre skibe i rederiet.

-Udgangspunktet for DFDS var, at lukningen desværre ville medføre en række opsigelser. Men rederiet har vist både ansvar og samarbejdsvilje, så vi har i tæt samarbejde fundet frem til en løsning, hvor alle, der ønsker det, kan fortsætte i job i DFDS, siger Ole Philipsen, formand for DMMA.

De oprindeligt planlagte opsigelser ville have ramt en lang række besætningsmedlemmer fra navigatører over kabys- og dæksansatte til rederiassistenter.

-Rederiet skal have ros for både at have lyttet til vore argumenter og for at tage udfordringen op med at finde alternativer til opsigelserne, siger Ole Philipsen og tilføjer:
-Forløbet har ikke været uden forhindringer. Fra DMMA har vi været fokuseret på at sikre medlemmerne fortsat beskæftigelse i DFDS. Det mål er kun nået gennem meget tæt samarbejde og forhandlinger, som har pågået siden november 2013.

Besætningen orienteret i dag

Besætningen om bord på 'Sirena Seaways' er i dag blevet orienteret ved personlige samtaler og informationsmøder om bord på skibet.

Fra DMMA har formand Ole Philipsen hele dagen deltaget i møderne på skibet og medlemmerne har dermed også haft mulighed for at få uddybet muligheder og konsekvenser af den forhandlingsløsning, som DMMA er nået frem til med DFDS om blandt andet ansættelsesstop fra 1. maj og overflytninger til andre skibe.

Besætningsmedlemmer fra 'Sirena Seaways' vil i perioden fra 1. maj og frem til 1. oktober blive flyttet til andre skibe, hvor der måtte mangle personale.

DMMA sikrer medlemmerne bedst muligt

De overflytninger og omrokeringer, som nu er sat i gang, er et større puslespil.

-For at rederiet kan få det hele til at gå op, har vi aftalt med DFDS, at de i perioden frem til 1. oktober må erstatte fast personale på 'Sirena Seaways' med vikarer eller midlertidig ansat personale, siger Ole Philipsen og fortsætter:
-Det er vores håb, at alle fastansatte inden 1. oktober er overflyttet til andre skibe. Er de ikke det, kan der desværre ske opsigelser. Men det skal understreges, at vi har en aftale med DFDS om, at vi informeres først, hvis det bliver nødvendigt med fyringer til efteråret. På den måde får vi mulighed for at sikre vore medlemmer bedst muligt.

-På denne triste dag for de ansatte i DFDS er det dog et lyspunkt, at vi har Den Sociale Arbejdsmarkedsfond, som DFDS og DMMA har oprettet. Fonden vil kunne blive en hjælp for de, der måske vælger at gå i land og derfor kan få brug for uddannelse, bemærker Ole Philipsen.

For DFDS er lukningen en konsekvens af manglende overskud på ruten. Trods faldende passagertal gennem flere år, er det dog ikke passagerdelen, der giver underskud.
Isoleret set giver passagerdelen overskud, men det dækker ikke det underskud, som fragtdelen har kæmpet med. Og sammenholdt med udsigten til øgede omkostninger som følge af skærpede krav til svovludledningen fra 2015, har DFDS valgt at lukke rederiets ældste passagerrute.

-Set fra DMMAs synspunkt kan det undre, at rederiet ikke har kunnet finde et koncept, der har kunnet sikre overfarten. Og det er dybt beklageligt, siger Ole Philipsen.