Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Drømmer du om en kollegielejlighed eller en familielejlighed centralt i København?

Drømmer du om en læreplads og en kollegielejlighed eller en famil ...

Efterårets medsejladser og skibsbesøg er ved at være på plads

Hos Metal Maritime bliver forårets og efterårets skibsbesøg og me ...

Dansk overenskomst på dansk sokkel

DMMA - 30. juli 2013

Dansk overenskomst på dansk sokkel

  • også i vindmølleindustrien

Ny ITF-beslutning får konsekvens i Nordsøen. Danske fagforeninger kan med opbakning fra ITF kræve overenskomst for alle fartøjer og arbejdsplatforme, som arbejder i vindmølleindustrien på den danske kontinentalsokkel. Den danske overenskomstret gælder, uanset hvilket flag fartøjet eller platformen er registreret under.

Af Hanne Hansen

Formand for Dansk Metals Maritime Afdeling, Ole Philipsen, deltog først i juli i flere ITF-møder, herunder også møder i Fair Practice Committee, FPC, hvor Ole Philipsen er de danske søfartorganisationers eneste medlem. Til hans tilfredshed tiltrådte FPC en indstilling fra Offshore Task Force Group i ITF om, at alle fartøjer, som henhører eller bruges i vindmølleindustrien, skal regnes som henhørende i Offshore-industrien.

-Det betyder, at danske fagforeninger kan kræve overenskomst for alle fartøjer og arbejdsplatforme, der arbejder i vindmølleindustrien på den danske kontinentalsokkel, konkluderer han med henvisning til, at beslutningen i FPC betyder, at vindmølleskibe og platforme er omfattet af ITF Continental Shelf Policy.

-Beslutningen i FPC har stor betydning. Vindmølleindustrien til havs er et betydeligt vækstområde, og vi kan nu som fagforening håndhæve overenskomstretten på området og imødegå, at det bliver lavtlønsområde, hvor mindre seriøse, udenlandske faglige organisationer frit kan husere, uddyber Ole Philipsen.

Overenskomstforhandlinger med Swire på vej

Konkret omfatter beslutningen i ITF for eksempel skibene 'Pacific Orca' og 'Pacific Osprey' fra det Singapore-baserede rederi Swire. De to nybygninger arbejder pt. på dansk og engelsk sokkel.

-De indledende forhandlinger med Swire om en fælles engelsk/dansk overenskomst er allerede  i gang, siger Ole Philipsen. Dansk Metals Maritime Afdeling varetager koordineringen af forhandlingerne for de faglige organisationer i hhv. Danmark og England.

ITF-møderne blev afviklet i Chicago, hvor det tætte mødeprogram var i stærk konkurrence med de tillokkende omgivelser på stranden umiddelbart uden for. Det blev dog kun til en enkelt afstikker til stranden for Ole Philipsen, der alene lagde vejen forbi for at tage et billede.

-Samarbejdet i ITF bliver for hver dag vigtigere. Derfor er det også afgørende, at vi fra Dansk Metals Maritime Afdeling bruger både tid og energi på at deltage. Det giver os mulighed for ikke blot at sætte fingeraftryk på beslutninger men også at præge dagsordenen generelt og udviklingsplanerne i ITF, siger Ole Philipsen.