I dag - 20. august - er dagen, hvor den internationale superkonvention, Maritime Labour Convention, træder i kraft. Det er blevet markeret verden over blandt andet ved forskellige arrangementer i ITF-regi.
Konventionens ikrafttræden har været under forberedelse i flere år, og forberedelserne har været omfattende på rederikontorerne. Nogle steder en tand FOR omfattende i forhold til, hvad er umiddelbart er foranlediget af MLC-krav.
Ser vi bort fra disse begyndervanskeligheder, er konventionen en landvinding for søfarende.
Vigtigste tiltag siden 2. Verdenskrig
-Det er det vigtigste tiltag for søfarende siden 2. Versdenskrig. Sådan betegnede formand for CO-Søfart, Ole Philipsen, konventionen, da han først i juni præsenterede søfarendes forventninger til MLC på et seminar afholdt i Søfartsstyrelsen.
-Det er en væsentlig landvinding, at der nu endelig er kommet en gældende international konvention, som kan og skal håndhæves med det formål at beskytte og sikre de søfarende, når de er på jobbet, understregede Ole Philipsen videre, under sin præsentation på MLC-seminaret.
-Det, at MLC bliver internationalt gældende, betyder, at der ikke er noget nemt gemmested for "Cheap Charlie"-redere, slog Ole Philipsen videre fast.
Den vigtigste landvinding, set fra CO-Søfart og Dansk Metals Maritime Afdeling er, at alle, der arbejder om bord på et skib, nu bliver søfarende.
Omtalte MLC-seminar blev 10. juni refereret her på hjemmesiden med uddrag af Ole Philipsens oplæg - læs omtalen her
Foto og grafik herunder: ITF