Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Drømmer du om en kollegielejlighed eller en familielejlighed centralt i København?

Drømmer du om en læreplads og en kollegielejlighed eller en famil ...

Efterårets medsejladser og skibsbesøg er ved at være på plads

Hos Metal Maritime bliver forårets og efterårets skibsbesøg og me ...

Skib tilbageholdt i Aabenraa for brud på MLC

CO-Søfart - 11. marts 2014

’Mermaid’ ankom til Aabenraa i søndags med en last silikat. Skibet er nu tilbageholdt af Søfartsstyrelsen på grund af brud på konventionen, der omfatter de søfarendes arbejds- og levevilkår. Foto: Kim Rasmussen

Skib tilbageholdt i Aabenraa for brud på MLC

Manglende hyrekontrakter og manglende procedure for MLC-klager for besætningen om bord på det græsk ejede stykgodsskib ’Mermaid’ førte i går til tilbageholdelse af skibet i Aabenraa.

Af Hanne Hansen

For anden gang i år tilbageholder Søfartsstyrelsen et udenlandsk skib på grund af brud på MLC (Maritime Labour Convention), der trådte i kraft 20. august sidste år.
Mens årets første tilbageholdelse havde afsæt i klager fra besætningen, er denne foranlediget af Søfartsstyrelsens skærpede fokus på MLC ved havnestatskontroller.
Søfarendes arbejds- og levevilkår er med ikrafttrædelsen af MLC blevet en del af tilsynsordningen under for eksempel havnestatskontrol, PSC.

Besætning uden hyrekontrakter


Besætningen om bord på stykgodsskibet var under havnestatskontrollen i går i Aabenraa uden hyrekontrakter. Ligeledes manglede skibet en procedure for, hvorledes besætningen gør brug af MLC-konventionens klagemuligheder.
-Vi har i Søfartsstyrelsen stor fokus på MLC under vores havnestatskontroller. ’Mermaid’ blev udtaget til kontrol, da skibet under de seneste PSC i andre havne havde flere mangler. Det bevirker i systemet, at skibet oftere kontrolleres, fortæller overskibsinspektør Martin John fra Søfartsstyrelsen.
Skibet var i juli sidste år tilbageholdt syv døgn i Emden, Tyskland, på grund af sikkerhedsmæssige mangler, herunder blandt andet manglende certifikater og procedurer.
Med tilbageholdelsen i Aabenraa bliver ’Mermaid’ banned og kan ikke de næste tre måneder anløbe havne i EU, da skibet er blevet tilbageholdt to gange indenfor en periode på 36 måneder.
Mangellisten ved en havnestatskontrol for en uge siden i Rotterdam nåede op på 14 punkter – dog var ingen af dem baggrund for tilbageholdelse.
’Mermaid’, der er indregistreret i Moldavien, har siden juli sidste år været ejet af det græske rederi Arne Shipholding SA. Skibet er på 2.300 t.dv. og er bygget i 1985. Ved salget til det græske rederi var skibet tysk ejet og indregistreret i Gibraltar under navnet ’Fehn Century’.

Synlig og mærkbar konsekvens


I CO-Søfart og DMMA er formand Ole Philipsen tilfreds med at MLC både fungerer og er effektivt.
-For det første så er synderegisteret for det her skib jo til at få øje på. 14 mangler ved en inspektion for en uge siden og en tilbageholdelse for ni måneder siden med baggrund i, at en lang række certifikater manglede. På papiret er der ikke meget kvalitetsskibsfart over det, bemærker Ole Philipsen og fortsætter:
-Det kan undre, at det er den danske Søfartsstyrelse, der skal opdage, at besætningen er uden hyrekontrakter, når nu skibet var underlagt en havnestatskontrol i Holland for en uge siden. Hyrekontrakterne er næppe forsvundet under sejladsen fra Holland til Danmark.
-Når det er sagt, så skal Søfartsstyrelsen have ros for at have fokus på MLC. I det her tilfælde får det så både synlige og mærkbare konsekvenser for rederen, at forholdene ikke er i orden for besætningen. Det bekræfter igen, at MLC virker, siger Ole Philipsen.