Link til online-udgaven af Maritim Logg nederst her på siden.
Færre og færre landsmænd i landets internationale skibsregister er i Danmark ikke nogen nyhed. Herhjemme er tendensen i klare tal senest bekræftet af Danmarks Rederiforenings egne tal fra oktober.
I Norge er tendensen den samme. I januar-udgaven af Maritim Logg er udviklingen for norske søfarende i NIS-flåden gengivet i såvel tal som søjlediagram.
Maritim Logg udgives af Det Norske Maskinistforbund, Norsk Sjømannsforbund og Norsk Sjøofficersforbund. Og udgiverne konstaterer, at der rent faktisk er flere nordmænd beskæftiget i skibe under fremmed flag end under NIS.
En ændring i det norske regelsæt for NIS betyder, at flere norske rederier vil igangsætte en hjemflagning.
Formændene for de tre organisationer er klare i mælet og enige:
- Vel og bra, siger de til Maritim Logg og tilføjer:
- Men for norske sjøfolk vil et NIS-register uten norske sjøfolk framstå som et hvilket som helst bekvemmelighetsflagg i konkurranse med NOR, siger de tre respektive formænd.
Hege-Merethe Bengtsson (Det Norske Maskinistforbund), Johnny Hansen (Norsk Sjømannsforbund) og Hans Sande (Norsk Sjøoffisersforbund).
Argumentationen og advarslen fra de tre formænd i Norge nikker vi herhjemme også genkendende til:
– Skipsfarten må ha påfyll av norske sjøfolk for å opprettholde og videreutvikle den maritime kompetansen som er så viktig for norsk økonomi, advarer de.
Ifølge NIS-loven skal skibsføreren om bord være nordisk. Men som redaktionen bag Maritim Logg konstaterer, så florerer dispensationerne, idet der kun er norsk skibsfører på hvert tredje NIS-skib.