Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Drømmer du om en kollegielejlighed eller en familielejlighed centralt i København?

Drømmer du om en læreplads og en kollegielejlighed eller en famil ...

Efterårets medsejladser og skibsbesøg er ved at være på plads

Hos Metal Maritime bliver forårets og efterårets skibsbesøg og me ...

Møde med Erhvervsministeren om pirateri og gidseltagning

CO-Søfart - 18. december 2013

Foto: Marinespecialist Knud Erik Huus, 'Esbern Snare'

Møde med Erhvervsministeren om pirateri og gidseltagning

CO-Søfart benyttede lejligheden på et møde i går med Erhvervsministeren til at rose ministeriet og Søfartsstyrelsen for de nye regler for søfarende og deres familier under en gidselsituation. Samtidig understregede vi, at pirateriet ved Vestafrika først og fremmest bør løses via en massiv diplomatisk indsats.

Af John Ibsen, sekretariatschef

Som en afslutning på en længere møderække med skiftende ministre, havde CO-Søfart og de øvrige faglige organisationer – herunder Danmarks Rederiforening og Rederiforeningen af 2010, møde med Erhvervsminister Henrik Sass Larsen (S) i går tirsdag om pirateri og gidseltagning.

Ministeren konkluderede, at der allerede under hans forgængere var gjort tiltag for at afhjælpe søfarende, der bliver taget som gidsler og for at imødegå pirateri.

Der var ros fra organisationerne for Danmarks indsats ved Somalia, der, som udtrykt af Danmarks Rederiforening, har vakt international respekt om Danmark som søfartsnation.

Fra CO-Søfart var der ros til Ministeriet og Søfartsstyrelsen for de regler som sikrer, at den søfarende ikke kan opsiges i en gidselsituation, og ligeledes til reglerne om socialsikring af den søfarendes familie - et tiltag som især har stor betydning for de udenlandske søfarende.

De konkrete kapringer og ikke mindst situationen med 'Leopard' blev drøftet. Ministeren slog fast, at selv om de nye regler måske nok kan skærpe mulighederne for, at en søfarende kan få en efterfølgende erstatning, så er det vigtige i denne situation, at vi alle lærer af erfaringerne, og at denne viden er tilgængelig, såfremt en lignede tragisk situation måtte opstå.
"Det skylder vi virkelig de konkrete søfarende, som har siddet som gidsler", understregede Henrik Sass Larsen.

Endeligt blev situationen ved Vestafrika drøftet, og fra CO-Søfarts side understregede vi, at vi først og fremmest foretrækker en massiv diplomatisk indsats for at bekæmpe pirateriet. Krigsskibe og bevæbnede vagter i området vil optrappe faren for de søfarende og må være valg nummer to.
Det er vores holdning, at situationen i Vestafrika adskiller sig væsentligt fra Somalia, da der – uanset det vekslende niveau mellem landene – er tale om egentlige stater, og at det derfor er væsentligt, at man opbygger modstanden mod pirateri via de lokale myndigheder.