ITF-inspektion afslørede, at besætningen om bord på svensk ejede 'Lavinia' blev snydt for hyre. Se link til hele artiklen om 'Lavinia' nederst her på siden.
Selv om flaget agter er et såkaldt “bekvemmeligheds flag”, så er det ikke ensbetydende med, at forholdene om bord er tilsvarende “bekvemmelige”. Det vidner ITF’s statistik for 2016 om.
Internationalt Transportarbejder Forbund har i 2016 på globalt plan haft 122 inspektører i aktion i “FOC Campaign” - bekvemmelighedsflags kampagnen. Statistikken er fra årets første 10 måneder, fra 1. januar til 1. november.
Antallet af inspektioner på skibe er i perioden øget fra godt 8.000 i 2015 til 8.555 i 2016.
Samlet har inspektørerne i løbet af året indhentet knap 31,5 mio. USD i skyldig hyre til de søfarende om bord.
Sammenlignet med 2015 er det en stigning på knap 2 mio. USD.
Dobbelt bogføring afsløret på svensk ejet skib
Herhjemme varetager to ITF-inspektører opgaverne. Krydstogt- og passagerskibe inspiceres af Jens Fage-Pedersen, mens lastskibe under bekvemmelighedsflag inspiceres af Morten Bach.
Da Morten Bach i oktober gik om bord på det svensk ejede lastskib ‘Lavinia’ i Kolding Havn viste forholdene sig om bord at være knap så bekvemmelige som “bekvemmelighedsflaget” agter.
Bogholderiet var i hvert fald i den kreative afdeling, og Morten Bach fik ved en nærlæsning af diverse hyrebilag hurtigt en fornemmelse af, at der stak noget under. Ved dobbelt bogføring blev den østeuropæiske besætning om bord snydt for tusindvis af kroner - hver måned.
Da regnskabet for den ombordværende besætning var gjort op, måtte rederiet Lupin Shipping i Varberg, Sverige, finde knap 300.000 kr. til udbetaling til besætning.
Søfartsstyrelsen rykkede ud og tilbageholdt skibet for brud på MLC.
Historien om ‘Lavinia’ fra Lupin Shipping er blot én af mange i ITF-regi i 2016.
-Desværre stigende behov for ITF-inspektioner
-Tallene fra ITF bekræfter desværre, at der er stigende behov for kontrol af bekvemmelighedsflags skibene, bemærker Ole Philipsen, formand for CO-Søfart og Dansk Metals Maritime Afdeling.
-Generelt skal ITF have ros for den utrættelige indsats. Og med indførelsen af MLC har inspektørerne også fået et godt værktøj, så brud på konventionen kan føre til tilbageholdelse, siger Ole Philipsen og tilføjer:
- Når vi snakker om rederier, der vil nedværdige sig til at snyde de søfarende for løn, så er moralen jo på et uacceptabelt lavt niveau. At vi ydermere her i 2016 har oplevet, at rederier fra vore egne breddegrader er så anløbne i kanten, er der jo kun at håbe, at ITF også i 2017 er aktivt til stede med inspektioner om bord på bekvemmelighedsskibene.
Læs mere...
Vi bragte her på hjemmesiden 22. oktober historien om tilbageholdelsen af 'Lavinia' - Læs artiklen her