Vi fortalte i sidste om den første MLC-tilbageholdelse i Danmark.
Den tyske kaptajn om bord på 'Atlantic Carrier' var ikke særlig samarbejdsvillig, da ITF-inspektør Morten Bach mandag i sidste uge kom ombord i Esbjerg. Det lå dog hurtigt klart, at besætningen var uden ansættelseskontrakter og Søfartsstyrelsen blev kontaktet.
Da myndighederne tirsdag i sidste uge gik om bord på det liberia-registrerede supplyskib, 'Atlantic Carrier' i Esbjerg, var det efter henvendelse fra den danske ITF-inspektør Morten Bach.
Han havde dagen forinden været om bord på skibet for at kontrollere, om forholdene levede op til kravene i MLC-konventionen.
Det konstaterede han hurtigt, at de ikke gjorde. Den 18 mand store besætning var uden hyrekontrakter.
Søfartsstyrelsen om bord dagen efter
ITF-inspektøren kontaktede herefter Søfartsstyrelsen, der dagen efter udførte en havnestatskontrol om bord, som vi fortalte her på hjemmesiden torsdag 5. september.
Morten Bach har efterfølgende sendt sin rapport til ITF, hvor forløbet om bord med en meget lidt samarbejdsvillig tysk skibsfører er refereret.
Tilbageholdelsen af 'Atlantic Carrier' var den første herhjemme foranlediget af brud på MLC.
ITF-inspektørens rapport
Læs ITF-inspektør Morten Bachs rapport til ITF - Klik her... engelsksproget pdf