Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Drømmer du om en kollegielejlighed eller en familielejlighed centralt i København?

Drømmer du om en læreplads og en kollegielejlighed eller en famil ...

Efterårets medsejladser og skibsbesøg er ved at være på plads

Hos Metal Maritime bliver forårets og efterårets skibsbesøg og me ...

ITF-aktion mod danskejet luksusyacht i Kbh. Havn

CO-Søfart - 05. september 2014

Da ITF-folkene i formiddag ville aktionere mod 'Sanssouci Star' i København var luksusyachten med de kritisable forhold for besætningen forsvundet. Foto: Morten Bach

ITF-aktion mod danskejet luksusyacht i Kbh. Havn

ITF havde her til formiddag varslet aktion mod den danskejede luksusyacht 'Sanssouci Star' i Københavns Havn. Yachten havde imidlertid sneget sig ud af havnen med slukket AIS, da aktionsgruppen mødte op.

Af Hanne Hansen

"ITF, Det Internationale Transportarbejder Forbund, kræver, at den danske reder og ejer af Luksusyachten ”SANSSOUCI STAR”, som p.t. ligger langs kaj i Havnegade i København indgår en overenskomst for de underbetalte filippinske søfolk, der er ansat om bord på skibet."

Så tydelig er beskeden til den danske ejer af luksusyachten fra ITFs danske inspektør Morten Bach.

Det seneste år har luksusyachten hyppigt besøgt de danske havne og farvande med chartergæster om bord. Dagsprisen for en gæst i de luksuriøse rammer på 1.000 Euro, står i skarp kontrast til hyren, som fire filippinske søfarende om bord hæver.
Månedslønningerne til filippinerne om bord er på 1.200 - 1.500 USD - uden nogen øvre grænse for antallet af arbejdstimer vel at mærke.

Yachten har som nævnt dansk ejer og dansk skibsfører, men sejler under bekvemmeligshedsflag og er hjemmehørende i Belize.

Ejeren er milliardær
-Vi accepterer ikke social dumping i danske farvande og danske havne. Jeg har som ITF-repræsentant præsenteret rederen for overenskomstkrav, men det har han afvist, siger ITF-inspektør Morten Bach.
Han var i går om bord på inspektion, hvor han mødte ejeren, der rangerer på listen over danske milliardærer.

-Enten får skibet en overenskomst eller også forsvinder skibet ud af dansk farvand, lyder meldingen fra Morten Bach.

Da han sammen med aktører her til formiddag mødte op på kajen i Havnegade for at lave blokade mod yachten, havde skibet tydeligvis valgt det sidste - at forsvinde.
Ikke blot ud af Københavns Havn men også væk fra den elektroniske overvågning af skibstrafikken, idet yachten med slukket AIS-transponder havde forladt havnen.
-Det er ulovligt at sejle med slukket AIS, så det har jeg meldt til Søfartsstyrelsen, siger Morten Bach og tilføjer:
-Men jeg er tilfreds med at budskabet tilsyneladende er forstået om bord. ITF kræver ordentlige løn- og arbejdsforhold for besætningerne på bekvemmelighedsflagede skibe.

Kommerciel sejlads
ITF har i denne uge uge ført kampagne mod bekvemmelighedsflagede skibe i hele Østersøen.
Ifølge ITF-inspektør Morten Bach er arbejdsforholdene om bord på luksusyachten 'Sanssouci Star' langt under international standard.
-Og med den markedsføring, der er af yachten og ophold om bord, er der ingen tvivl om, at sejladsen er i kommercielt øjemed, siger Morten Bach.