Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Efterårets medsejladser og skibsbesøg er ved at være på plads

Hos Metal Maritime bliver forårets og efterårets skibsbesøg og me ...

Oplev Maersks nye metanoldrevne containerskib

Der har været meget omtale af Maersks nye metanoldrevne container ...

Fyring afslørede dobbelt bogføring på grundstøder

CO-Søfart - 02. februar 2018

ITF kigger nu nærmere på dokumenterne fra det lettisk ejede skib, 'Rix Partner', for at afklare om besætningen har modtaget deres retmæssige løn. Foto: Baltic Shipping Company

Fyring afslørede dobbelt bogføring på grundstøder

Først fik en russisk kaptajn ros af rederen, så blev han fyret, og da ITF-inspektør Peter Hansen kiggede nærmere på kaptajnens ansættelsesforhold, viste det sig, at ikke alt var som det skulle være. Kaptajnen havde 5.800 Euro til gode i hyre, da en falsk kontrakt angav en langt mindre løn end den, han skulle have efter IBF-overenskomsten, indgået mellem rederiet og ITF. Den korrekte hyre fremgik da også af den originale hyrekontrakt, da den kom frem i lyset.

Af Hanne Hansen

En ellers rutinemæssig ankomst til Vordingborg i tirsdags udviklede sig til at blive et personligt mareridt for den russiske kaptajn på coasteren ‘Rix Partner’, og et indviklet sagskompleks, som ITF (International Transport Workers’ Federation) nu ser nærmere på.

‘Rix Partner’ nærmede sig natten til tirsdag Vordingborg for at laste korn. Skibet, der er ejet af Rix Shipmanagement i Riga i Letland og sejler under portugisisk flag, befragtes af danske Baltic Shipping Company. Besætningen på i alt otte mand er russisk. Således også kaptajnen, der tirsdag morgen under indsejlingen mistede kontrollen med skibet, der blev fanget i de kraftige vindstød.

Skibet drev på grund på kanten af sejlrenden. Ud på eftermiddagen lykkedes det kaptajnen at få skibet trukket fri ved egen kraft og med et halvt døgns forsinkelse at gå langs kaj.

Her ventede det lettiske rederis repræsentant, og han lod forstå, at rederiet var kaptajnen taknemlig for, at han med godt sømandsskab havde håndteret situationen forbilledligt med den vellykkede selv-bjærgning.
Rederiets tilfredshed må dog have været begrænset, for få timer senere var kaptajnen fyret.

I mellemtiden var ITF-inspektør Peter Hansen også kommet om bord i Vordingborg, og den nu fyrede kaptajn bad om hjælp til at sikre, at han fik sin retmæssige og tilgodehavende hyre med fra skibet.

 

Snydt for 5.000 kr. hver måned

-Da jeg gennemgik papirerne studsede jeg over, at kaptajnens hyrekontrakt angav en månedshyre i Euro, mens den internationalt aftalte - og af ITF godkendte - løn er i US dollars, fortæller ITF-inspektør Peter Hansen og fortsætter:

-Og tallene stemte ikke overens. I forhold til kaptajnens løn, var der således tale om dobbeltbogføring. Reelt snød rederiet ham for, hvad der svarer til 5.000 kr. om måneden.

Misforholdet mellem den overenskomstmæssige løn og den reelt udbetalte blev bragt på plads med rederiets repræsentant, der tilsyneladende var forberedt på situationen og havde tilstrækkelige kontanter med fra Letland. ITF-inspektør Peter Hansen fik også sikret kaptajnen penge til fly-billetten hjem til Rusland.

 

700 Euro for at lukke sagen

-Der er en del uafklarede forhold omkring besætningens hyrekontrakter, som vi nu skal have kigget nærmere på for at afklare, om dobbeltbogføringen omfatter flere om bord end kaptajnen, siger Peter Hansen.

Efter udredningen af de økonomiske mellemværender mellem rederiet og kaptajnen efterlod rederiets repræsentant 700 Euro på bordet foran ITF-inspektøren med besked om, at han dermed ikke forventede yderligere krav fra ITF.

-Sådan fungerer systemet bare ikke. Er der claims mod forholdene om bord, så rejser ITF dem, og så må rederiet betale, siger Peter Hansen og tilføjer:
-De 700 Euro får rederiet retur via en bankoverførsel, når vi har fået kigget ned i sagsakterne fra skibet. For det kan jo være, at der er nogle besætningsmedlemmer, der ligesom kaptajnen, ikke har fået deres korrekte hyre udbetalt, og så kan de 700 Euro indgå som en del af dækningen af det samlede krav mod rederiet.

 

12 af rederiets skibe hos dansk befragter

Rederiet Rix Shipmanagement i Riga ejer ifølge oplysningerne i internationale skibslister i alt 14 skibe, der alle ligger i samme størrelsesorden som ‘Rix Partner’ på ca. 3.700 tdv. eller er lidt mindre.

Langt størstedelen af det lettiske rederis flåde befragtes af Baltic Shipping Company i Hundested. Flådeoversigten hos Baltic Shipping Company omfatter således 12 skibe, der ejes af det lettiske rederi.