I morgen torsdag kan de seks filippinske søfarende fra konkurs-skibet 'Henriette' se lys forude, når de indleder hjemrejsen til Filippinerne. Foto: Morten Bach / ITF
Med ITF’s mellemkomst rejser de seks filippinske søfarende fra konkurs-skibet ‘Henriette’ hjem til Filippinerne i morgen torsdag.
ITF-inspektør Morten Bach har siden fredag i sidste uge arbejdet på at finde en løsning for de seks filippinske besætningsmedlemmer, der var efterladt på skibet i Marstal. De har ikke modtaget løn siden november, og om bord var der kun proviant og forsyninger til denne uge ud.
‘Henriette’ ankom til Marstal 22. december, og i sidste uge meddelte rederiet “Minor Shipping & Trading”, at alle forsøg på at sikre den økonomiske drift af skibet var mislykkedes. ‘Henriette’ er rederiets eneste skib, og som en sidste redningsaktion havde Minor Shipping omflaget skibet fra færøsk flag til Dominica.
ITF blev i fredags opmærksomme på situationen for den efterladte besætning, og ITF-inspektør Morten Bach var i mandags om bord.
40.000 USD til gode i løn
Da der ikke forelå forsikring for hverken løntilgodehavender eller dækning af hjemrejse, gjorde ITF i går arrest i skibet. Alene løntilgodehavendet løber op i 40.000 USD oplyser ITF-inspektør Morten Bach.
-Gennem et godt samarbejde med Handelsflådens Velfærdsråd er der arrangeret flybilletter, og besætningen kan i morgen begynde flyrejsen hjem til Filippinerne, siger Morten Bach og fortsætter:
-Skibet skal formodentlig på tvangsauktion, og der er gjort arrest i skibet for både løn og hjemrejseomkostninger.
-Et kompliceret forløb
-Det har været et kompliceret forløb, som det altid er, når besætningen efterlades om bord på et tilsyneladende konkursramt skib. Der er mange myndigheder og parter involveret, men heldigvis ser det ud til, at det denne gang hurtigt lykkes at få løst den ulykkelige situation for besætningen, siger Morten Bach.
Fra 18. januar træder nye regler i kraft under MLC (Maritime Labour Convention), hvorefter skibsredere er forpligtede til at have gyldig forsikringsdækning for løn- og hjemrejseomkostninger til besætningen i tilfælde af, at skibet efterlades sådan som eksemplet med ‘Henriette’ i Marstal.
De danske regler på området er tilrettet de internationale krav og den seneste bekendtgørelse om de nye paragraffer i loven om søfarendes ansættelsesforhold trådte i kraft her ved årsskiftet.
Tidligere artikel om sagen: Konkursramt skib efterladt i Marstal