Illustration fra ulykkesrapporten fra Marine Accident Investigation Branch, MAIB.
En fejlagtig aktivering af back-up systemet på det styrbords fremdrivningsystem er ifølge den britiske opklaringsenhed MAIB årsag til, at 'Sirena Seaways' 22. juni sidste år sejlede ind i kajanlægget i Harwich under ankomst.
To timer før ankomst var back-up systemet fejlagtigt blevet aktiveret og dermed blev skibets kontrolsystem sat ud af kraft. 'Sirena Seaways', der havde 500 passagerer om bord, fortsatte dermed ind i havnen med godt 60 pct. motorkraft på styrbords fremdrivningssystem.
Betjeningsfejlen betød, at skibets efterfølgende forsøg på at komme fri af kajen i to timer var forgæves.
Kollisionen medførte omfattende skader på skib og kajanlæg.
Ulykkesrapporten refererer også hvilke tiltag, DFDS har iværksat for at undgå en gentagelse af fejlbetjeningen. Der er blandt andet monteret afskærmning til back-up knapperne og indført skærpede broprocedurer.
Link til hele rapporten fra MAIB
MAIB, Marine Accident Investigation Branch, har offentliggjort hele ulykkesrapporten med illustrative billeder: klik her…