Agersø- og Omø-færgerne oktober 2012 - foto fra CO-Søfarts artikelserie om danske færgeoverfarter.
Økonomisk er en lang række af de danske småøer en dårlig forretning. Det er dyrt at opretholde livet på øerne i form af blandt andet færgeforbindelser, og set ud fra et økonomisk synspunkt foreslår forsker, at de mindste småøer lukkes. Fra øsammenslutningen argumenteres der for, at øerne skaber et helt Danmark.
De danske små-øer står for skud i dagens medier, hvor forskere slår til lyd for at lukke de mindste øer for beboelse. Argumentet er, at de er for dyre i drift. En beboer på øen Egholm i Limfjorden koster således Aalborg Kommune 143.375 kr. i merpris årligt. En beboer på øen Barsø ud for Aabenraa koster 120.182 kr.
Det er Kristeligt Dagblad, der i dag med en større artikel sætter gang i debatten, der er er fulgt op af flere medier.
Fra Sammenslutnigen af Danske Småøer fastslår formand Dorthe Winther overfor Kristeligt Dagblad, at livet på øerne rummer noget unikt, der er værd at bevare.
Maritime arbejdspladser
De danske småøer er - set med maritime øjne - også arbejdspladser. I runde tal er omkring 360 således beskæftigede på færgeoverfarter i øsammenslutningens regi. Færger, der udgør øernes livliner og - som det blandt andet fremgår af CO-Søfarts artikelføljeton om færgeoverfarter -, er turistmæssige attraktioner i lokalområderne. At færgeoverfarterne og livet omkring dem i havnene også har kulturel værdi, lader sig desværre ikke måle i økonomisk målestok.
CO-Søfarts artikelserie om færgeoverfarterne - Klik her