Højesteret behandlede de to civile ankesager i sidste uge, og har i dag 23. november kl. 12.00 afsagt dom.
Her direkte link til Højesterets dommene (pdf):
DIS-skattesagen mod DFDS (Danmarks Rederiforening)
DIS-skattesagen mod Staten
...............
Domstolens eget resumé af sagerne og afgørelserne:
Søfartens Ledere som mandatar for A og B
mod
Danmarks Rederiforening som mandatar for DFDS A/S
Sagen er behandlet sammen med Højesterets sag 15/2016.
Sagen angik, om A og B, der fik udbetalt en skattefri nettoløn i henhold til sømandsbeskatningsloven, havde krav på automatisk forhøjelse af lønnen som følge af de generelle lettelser i beskatningsniveauet, der blev gennemført i 2009 med Forårspakke 2.0.
Det følger af sømandsbeskatningsloven, at sømænd på danske skibe under visse betingelser oppebærer en skattefri nettoløn. A og B var af den opfattelse, at deres nettoløn skulle forhøjes, når der gennemføres generelle skattelettelser i samfundet. De gjorde gældende, at dette fulgte af deres ansættelsesaftaler som fortolket i lyset af de tidligere gældende overenskomster, af sømandsbeskatningsloven og af EU’s statsstøtteregler.
Landsretten havde udtalt bl.a., at der ikke kunne udledes nogen aftaleretlig forpligtelse for DFDS til automatisk at regulere sømændenes nettoløn som følge af ændringer i personbeskatningsreglerne. En sådan automatisk regulering kunne heller ikke udledes af sømandsbeskatningsloven eller af EU’s statsstøtteregler. Landsretten frifandt derfor DFDS.
Højesteret stadfæstede landsrettens dom.
-------------
Søfartens ledere som mandatar for A og B
mod
Skatteministeriet
Sagen er behandlet sammen med Højesterets sag nr. 251/2015
Sagen angik, om Skatteministeriet var erstatningsansvarlig for det tab, som A og B havde lidt ved, at deres nettoløn ikke blev forhøjet som følge af de generelle lettelser i beskatningsniveauet, der blev gennemført i 2009 med Forårspakke 2.0.
Det følger af sømandsbeskatningsloven, at sømænd på danske skibe under visse betingelser oppebærer en skattefri nettoløn. A og B var af den opfattelse, at Skatteministeriet efter sømandsbeskatningsloven og efter EU’s statstøtteregler var forpligtet til at påse, at deres nettoløn blev forhøjet ved generelle lettelser i beskatningsniveauet, herunder som følge af den skattelettelse, som i 2009 blev gennemført ved Forårspakke 2.0.
Højesteret fandt ligesom landsretten, at en forpligtelse til automatisk at forhøje lønnen i tilfælde af skattelettelser ikke kunne udledes af loven om beskatning af søfolk, og at det ikke var i strid med EU’s statsstøtteregler, at lønnen ikke blev forhøjet som følge af gennemførelsen af Forårspakke 2.0.
Højesteret stadfæstede herefter landsrettens dom, hvorefter Skatteministeriet blev frifundet.