Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Drømmer du om en kollegielejlighed eller en familielejlighed centralt i København?

Drømmer du om en læreplads og en kollegielejlighed eller en famil ...

Efterårets medsejladser og skibsbesøg er ved at være på plads

Hos Metal Maritime bliver forårets og efterårets skibsbesøg og me ...

DIS-lovgivning under stærkt ILO-pres

CO-Søfart - 03. marts 2014

I 25 år har DIS-lovens §10 stk. 2 og 3 været mål for kritik fra søfarendes organistioner. ILO skærper nu tonen og afventer en handlingsplan fra regeringen inden december i år. Foto: CO-Søfart arkivfoto

DIS-lovgivning under stærkt ILO-pres

DIS-lovens §10 stk. 2 og 3 får i en ny rapport fra ILO den hidtil skarpeste kritik. ILO opfordrer den danske regering til snarest at indlede trepartsforhandlinger om at få problemet løst og loven ændret, så den opfylder internationale konventioner.

Af Hanne Hansen

Forside ILO Report 2014DIS-lovens forbud mod at danske fagforeninger overenskomstdækker udenlandske søfarende i DIS-registrerede skibe får i den seneste rapport fra ILO, International Labours Organization,  den hidtil skarpeste kritik. Paragraffen, der er et brud på internationale konventioner, har været  anstødssten siden DIS-lovens indførelse for  25 år siden.
Ekspertpanelet i ILO opfordrer den danske regering til snarest at få problemstillingen løst gennem trepartsforhandlinger med de involverede faglige organisationer.
ILO forventer således, at den danske regering i en ny afrapportering til december i år kan redegøre for, hvordan DIS-loven lovliggøres efter international målestok.

Sort plet i 25 år


-ILO har skærpet tonen betydeligt i den nye rapport og samtidig er der nu sat en tidshorisont på for, hvornår ILO forventer en tilbagemelding fra den danske regering, uddyber Ole Philipsen, formand for Dansk Metals Maritime Afdeling og CO-Søfart.
-Vi har igen og igen her fra CO-Søfart påpeget nødvendigheden af, at problemerne omkring §10 bliver løst, så vi hilser den skærpede tone fra ILO velkommen. Og vi er klar til at indgå i de foreslåede trepartsforhandlinger, siger Ole Philipsen og fortsætter:
-Gennem 25 år har skiftende regeringer siddet kritikken overhøring. Det er ærgerligt, for stridighederne omkring §10 er efter min overbevisning en helt unødvendig sort plet på DIS, som generelt betragtet er blandt de bedste internationale skibsregistre.

Med den aktuelle debat om udvidelse af DIS-registret til også at omfatte blandt andet offshore-fartøjer er der nu også et øget pres på at få DIS-lovens 25 år gamle anstødssten udryddet.

Udlændinge i DIS i flertal

-Alle parter må fordomsfrit sætte sig ned og få fundet en løsning ad forhandlingens vej, lyder opfordringen fra Ole Philipsen.

I ILO-rapporten henviser ekspertpanelet til, at antallet af udenlandske søfarende, der som følge af den diskriminerende DIS-lov er uden repræsentation, er anseeligt. ILO refererer til de af regeringen oplyste tal for 2012, hvor 4.759 ud af de i alt 9.316 beskæftigede i DIS-flåden er udlændinge – altså mere end halvdelen.
Og opfordringen fra ILOs ekspertpanel lyder således:
”..the Committee requests the Government to make every effort to ensure full
respect of the principles of free and voluntary collective bargaining so that Danish trade unions may freely represent in the collective bargaining process all their members...”

Læs mere

Link til  ILO-rapporten: Application of International Labour Standards 2014 (1)
(pdf) Klik her...

Direkte link til kritikken af DIS i ILO-rapporten på rapportens side 93: Klik her...

Mønstringsstatistikker
Se også mønstringsstatistikkerne, som vi lagde på hjemmesiden mandag 24. februar
Klik her...