Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Efterårets medsejladser og skibsbesøg er ved at være på plads

Hos Metal Maritime bliver forårets og efterårets skibsbesøg og me ...

Oplev Maersks nye metanoldrevne containerskib

Der har været meget omtale af Maersks nye metanoldrevne container ...

Dansk Metal vinder principiel arbejdsskadesag

CO-Søfart - 10. november 2014

Dansk Metal vinder principiel arbejdsskadesag

Filippinsk bådsmands erhvervsevnetab efter en arbejdsulykke på et dansk skib er på 85 pct. og ikke 40 pct. som påstået af Ankestyrelsen. Dansk Metal fik medhold i sag i Østre Landsret.

Af Hanne Hansen

Konkret beregning af løntab efter en arbejdsskade skal danne baggrund for beregningen af erhvervsevnetabet for en ansat på et dansk skib. Uanset om den skadelidte er fra Danmark eller er udlænding. Myndighederne kan ikke for udlændinge operere med skønsmæssige tal tillagt et hensyn til et lavere lønniveau i sømandens  hjemland.
Det slår Østre Landsret fast i en sag, som Dansk Metal havde anlagt mod Ankestyrelsen på vegne af en filippinsk bådsmand.

Ligefrem matematisk beregning
Bådsmandens erhvervsevnetab er med dommen fra Østre Landsret fastsat til 85 pct. som påstået af Dansk Metal og ikke 40 pct. som Ankestyrelsens fastsatte i en afgørelse sidste år.

Østre Landsret slår således fast, at bådsmandens erhvervsevnetab skal beregnes direkte ud fra, hvad han tjente før ulykken og hvad han med arbejdsskaden kan tjene i land i hans hjemland Filippinerne. En ligefrem matematisk beregning mellem lønnen på 115.000 kr. og den indtægt på 15.000 kr., som bådsmanden vil kunne have i indtægt som medhjælper i hans hustrus lille forretning på Filippinerne.

Ankestyrelsen: Urimeligt resultat
De faktuelle tal, skadens omfang og dens konsekvenser var parterne enige om. Uenigheden var alene, om erhvervsevnetabet skal beregnes matematisk eller kan skønnes, når der er store forskelle på lønniveau.

Fra Ankestyrelsen blev det under retssagen blandt andet påpeget, at den matematiske beregningsmodel i den konkrete sag ville føre til et urimeligt resultat på grund af forskellen på det generelle lønniveau mellem Danmark og Filippinerne.
Dommen fra Østre Landsret er dog ganske klar. I begrundelsen for dommen noterer Landsretten, at loven ikke giver hjemmel til skønsmæssigt at nedsætte erhvervsevnetabsprocenten ”alene på grund af forskellen i det generelle lønniveau for ansatte på et dansk skib og personer beskæftiget på Filippinerne.” 

Sagen forberedt hos CO-Søfart
I retten afgav både den filippinske bådsmand og faglig sekretær Ole Strandberg, CO-Søfart, forklaring. CO-Søfart varetager efter aftale i DIS-kontaktudvalget udenlandske søfolks interesser overfor danske myndigheder, og bådsmandens arbejdsskadesag er oprindeligt varetaget af Ole Strandberg.

Længe ventet afklaring
-Dommen og den afklaring, der ligger i den, har vi set frem til meget længe. En matematisk beregning gør det ligetil at fastsætte et erhvervsevnetab. Det drejer sig kun om at få klarlagt lønniveauer i forskellige lande. Og det er en udredningsopgave, som er overkommelig og konkret, siger faglig sekretær Ole Strandberg, CO-Søfart. 

-Det er glædeligt, at den tilstand med, at myndigheder sådan har sjusset sig til et erhvervsevnetab, og vi groft sagt har forhandlet os frem til et tal, det er med dommen fortid. Det er et meget stort fremskridt, at det nu er konkrete tal for løn før skaden og mulig indtjening efter skaden, der skal regnes på. Uanset, om sømanden bor i det ene eller andet land, siger Ole Strandberg.

Bådsmanden kan nu – godt fire år efter arbejdsskaden – imødese en afslutning, medmindre Ankestyrelsen vælger at anke sagen til Højesteret.

Fakta

Bådsmanden, der er filippinsk statsborger og bosat på filippinerne, fik skader i højre hånd, da en trosse under arbejdet om bord sprang og ramte hånden.  Ulykken skete i sensommeren 2010 på et dansk skib. Han havde på det tidspunkt sejlet i syv år i det samme rederi.

Efter operationer er hånden svækket med færre muskler og mangel på gribeevne, og han har efter ulykken ikke kunnet sejle, hverken som bådsmand eller i anden stilling til søs. 

Arbejdsskadestyrelsen anerkendte i 2011 ulykken som en arbejdsskade og méngraden blev ved Ankestyrelsen i 2011 fastsat til 15 pct.

Sagen i Østre Landsret handlede alene om fastsættelse af erhvervsevnetabet.