Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Efterårets medsejladser og skibsbesøg er ved at være på plads

Hos Metal Maritime bliver forårets og efterårets skibsbesøg og me ...

Oplev Maersks nye metanoldrevne containerskib

Der har været meget omtale af Maersks nye metanoldrevne container ...

CO-Søfart med i oprettelsen af EU-borgerkomité

CO-Søfart - 18. september 2015

CO-Søfart er aktivt med i etableringen af EU-borgerkomiteen Fair Transport under ETF. Foto: John Ibsen

CO-Søfart med i oprettelsen af EU-borgerkomité

Komitéen er en kæmpe mulighed for at sætte søfart direkte på EU-Kommissionens dagsorden. Derfor er CO-Søfart aktivt med i etableringen.

Af John Ibsen, sekretariatschef i CO-Søfart

I trit med, at social dumping breder sig mere og mere i EU under dække af arbejdskraftens- og tjenesteydelsernes fri bevægelighed, har det Europiske Transportarbejderforbund (ETF) – primært med 3F som drivkraft, taget initiativ til en underskriftindsamling, som skal give adgang til stiftelsen af en såkaldt borgerkomité. 

Under overskriften ”Fair Transport Europe” skal ETF have indsamlet i alt en million underskrifter fra borgerne i EU, for således at kunne danne en officiel komité.
Formålet med en sådan komité er, at man har mulighed for direkte at opfordre Kommissionen til at fremsætte nye forslag til retsakter, samt at ETF kan komme med modforslag til eventuelle forslag, som vil forøge muligheden for social dumping.

Der er med andre ord mulighed for at blive hørt direkte i EU, når det drejer sig om emner, der berører transportarbejdere. 

Initiativet støttes af både de nationale fagforeninger som er medlem af ETF, samt en stadig stigende mængde af arbejdsgivere, som er lede og kede af, at der ikke eksisterer ens konkurrencevilkår.

For eksempel kan det nævnes, at mange vognmænd er særdeles pressede af, at man har bulgarske og litauiske chauffører i Danmark, mens man i deres hjemlande nu importerer chauffører fra Philippinerne, da der ikke er nok chauffører i landene til at køre nationalt.

CO- Søfart vil være med

Fokus må forventes i første omgang at være landevejstransport, men initiativet dækker også jernbane, luftfart og søfart.

Da vi ønsker at få mere fokus på søfart, er det vigtigt, at vi deltager aktivt, og vi ser dette som en kæmpe mulighed, for at få sat spot på konkurrencen fra non-EU borgere og billig europæisk arbejdskraft indenfor selve EU.

For at opnå det ønskede antal underskrifter, er det vigtigt, at vi alle skubber til kollegaer, venner og familie, så vi i Danmark kan levere flest mulige underskrifter.

Derfor har vi valgt at deltage som ”National Point of Contact”, og i den forbindelse har vi lige deltaget i et møde i Bruxelles, hvor ETF annoncerede, at EU netop har godkendt forsøget på at nå de krævede antal underskrifter.

Det er i virkeligheden en form for forhåndsgodkendelse af komiteens formål og baggrund. EU har tidligere afvist 20 ansøgninger fra forskellige interessegrupper.

Vi har nu et år til at skaffe alle underskrifterne.

Officiel start sidst i september

Det officielle startskud lyder her senere på måneden.
Den 28. september vil ETF i Bruxelles og 3F ved Jan Villadsen i København afholde officielt pressemøde, hvor initiativet bliver lanceret, og den elektroniske underskriftsindsamling vil starte den 29. september.

Når underskriftindsamlingen er skudt i gang, lægger vi naturligvis direkte links på både hjemmeside og Facebookside.