Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Drømmer du om en kollegielejlighed eller en familielejlighed centralt i København?

Drømmer du om en læreplads og en kollegielejlighed eller en famil ...

Efterårets medsejladser og skibsbesøg er ved at være på plads

Hos Metal Maritime bliver forårets og efterårets skibsbesøg og me ...

Besætning uden løn - bulkskib tilbageholdt

CO-Søfart - 15. januar 2014

Bulkcarrieren 'Fritz' på 30.000 t.dv. lossede sojabønner fra Argentina i Aarhus, hvor skibet blev tilbageholdt i mandags på baggrund af brud på konventionen om søfarendes leve- og arbejdsvilkår. 12 besætningsmedlemmer manglede løn for november og december måned.

Besætning uden løn - bulkskib tilbageholdt

Brud på MLC blev årsag til Søfartsstyrelsens første tilbageholdelse af et udenlandsk skib i dansk havn i år. Den tyskejede bulkcarrier 'Fritz' sejler på dansk charter og formand for CO-Søfart, Ole Philipsen, kalder det beskæmmende, at en dansk shippingvirksomhed er involveret i forretningen omkring et skib, hvor de basale forhold for søfarende ikke er i orden.

Tekst: Hanne Hansen, Foto: Morten Bach, ITF-inspektør

To måneders ubetalt hyre til 12 besætningsmedlemmer på den tyskejede bulkcarrier 'Fritz', førte mandag til tilbageholdelse af skibet i Aarhus efter en havnestatskontrol.
Søfarendes arbejds- og levevilkår er med ikrafttrædelsen af MLC (Maritime Labour Convention) sidste år blevet en del af tilsynsordningen under for eksempel havnestatskontrol. Og manglende løn er en af de overtrædelser af MLC, der er grundlag for tilbageholdelse.

Brud på MLC-konventionen blev således baggrunden for de danske myndigheders første tilbageholdelse i år.

Bulkcarrieren, der sejler under Liberia-flag, er ejet at det tyske rederi Intersee Schiffahrtsgesellschaft mbH & Co KG i Haren og er på charter hos danske Ultrabulk. Skibets kaptajn er russisk, mens blandt andre de menige søfarende om bord er fra Rumænien.

MLC virker

-Det er tilfredsstillende at se, at MLC og inspektionssystemet virker, konstaterer formand for CO-Søfart, Ole Philipsen og tilføjer:
-Men det er beskæmmende, at en dansk shippingvirksomhed er involveret i forretningen omkring et skib, hvor basale forhold som løn til besætningen ikke er i orden.

'Fritz' ankom til Aarhus i lørdags. Forud for ankomsten havde ITF-inspektør Morten Bach modtaget en henvendelse fra besætningen, der bad om hjælp til at få den manglende løn udbetalt.

-Som ITF-inspektør har jeg fået et glimrende samarbejde i stand med Søfartsstyrelsen omkring MLC, fortæller Morten Bach.
-Jeg var om bord mandag formiddag for at konstatere, om den henvendelse jeg havde fået var korrekt. Jeg måtte desværre konkludere, at det passede, så jeg kontaktede Søfartsstyrelsen og opfordrede inspektørerne til at gå om bord. Manglende løn er et brud på MLC og er altså grundlag for tilbageholdelse, indtil lønnen er betalt, siger Morten Bach.
-Søfartsstyrelsen rykkede hurtigt ud og var om bord få timer efter min henvendelse. Det er meget tilfredsstillende, bemærker han.

Det blev under havnestatskontrollen i mandags konstateret, at de 12 besætningsmedlemmer ikke havde fået udbetalt løn for november og december. Søfartsstyrelsens inspektion afslørede foruden flere fejl og mangler ved blandt andet redningsudstyr, ligesom mangler ved broens udstyr endnu ikke var udbedret efter at fejlene blev konstateret ved en havnestatskontrol i England i juli sidste år. Af punkterne på mangellisten var det dog alene den manglende løn, der gav grundlag for tilbageholdelse.

Forholdene omkring den manglende løn blev i løbet af i går tirsdag afklaret til Søfartsstyrelsens tilfredshed, og 'Fritz' afsejlede fra Aarhus mod Skt. Petersborg sidst på eftermiddagen.

Søfartsstyrelsen har ifølge inspektionsdatabasen hos Paris MOU i løbet af årets to første uger gennemført omkring 20 PSC - havnestatskontroller - med 'Fritz' som det første skib, hvor kontrollen førte til tilbageholdelse.

ITF-inspektør Morten Bach var under sit besøg om bord i mandags også i proviantrummet, hvor beholdningen af mad var lav. Han formoder, at det tomme proviantrum er blevet fyldt op under havneopholdet i Aarhus.