Mønstringsstatistikker
Ons 2/11-2011 09.09
SFS har offentliggjort nye mønstringsstatistikker.
Sidste mand lukker og slukker.
SIDSTE MAND LUKKER OG SLUKKER
MØNSTRINGSSTATISTIKKER
DANSKE NAVIGATØRER OG MASKINMESTRE
FORSVINDER (NU OGSÅ) FRA FRAGTSKIBENE
For et par dage siden blev vi orienteret af Søfartsstyrelsen, at nu var mønstringsstatistikkerne endelig tilgængelige i en opdateret form på styrelsens hjemmeside. De har været meeeeget lang tid undervejs, og helt tilbage i vores fagblad fra begyndelsen af august, rykkede vi for opdateringer. Indtil nu har det ikke været muligt at finde tal som dækkede tiden efter september 2009, og vi har været en hel del mopsede på styrelsen.
Vi har også i flere numre af fagbladet, både i de seneste numre og for år tilbage, givet udtryk for megen kritik af statistikkernes validitet og systematik. Særlig sammenblandingen af langfarts-DIS med færge-DIS med tilhørende databrud og store fejlkilder, har været voldsomt generende når man skulle forholde sig til tallene over tid.
Senest - under vort forsvar for det danske nationalitetskrav til skibsførere, måtte Dansk Metal lægge ryg til megen kritisk mistænksomhed, da vi forsøgte at lave vores egne beregninger og fremskrivninger. Fremskrivninger som nu underbygges af de nyeste statistikker.
Der er imidlertid al mulig grund til at rose styrelsen for det seneste arbejde. Det har været ventetiden værd. Ikke nok med at statistikkerne nu er fremlagt i en langt mere brugervenlig form, som man næsten kan kalde "lækker", men først og fremmest tager den grundlæggende systematik nu også højde for at langfarts-DIS er et vigtigt kapitel for sig. Når man skal politik-vurdere DIS-ordningen, er det overordnet set irrelevant at blande beskæftigelsen af danskere i færgefarten ind i diskussionerne.
STATISTIKKERNE
De nye statistikker omfatter perioden 2000-2010 med tal for ultimo september, og for 2011 de enkelte måneder.
Når vi har ventet så utålmodigt på opdaterede statistikker, skyldes det ikke mindst sammenhængen med de ophidsede diskussioner vi havde i forbindelse med L189 som blev vedtaget til ikrafttrædelse fra 1. juli 2011. I sin første form blev loven fremsat som forslag til afskaffelse af det danske nationalitetskrav for skibsførere i DIS. Efter et massivt pres, ikke mindst fra Dansk Metals side, lykkedes det at få begrænset adgangen til at ansætte skibsførere fra ikke-EU-lande, til at mindst 60% af de pågældende skibsførere skal opfylde nationalitetskravet (danskere eller EU-borgere).
Vores argumentation var baseret på, at når først de danske skibsførere begyndte at forsvinde, ville de resterende danskere i langfarts-DIS hurtigt følge efter. Den tilbageværende sammenhængskraft for danskere ville forsvinde, og dermed hele den basale baggrund for registret og subsidie-politikken.
Vi bemærkede os på tidspunktet at andres fokus i højere grad var rettet mod skattetekniske revisioner som part af en slags handel, mens der kun nølende kunne hentes opbakning til den rene kritik af forslagets målsætning om afskaffelse, eller senere begrænsning, af nationalitetskravet.
Vi har nu opdaterede statistikker som giver os et godt og tilsyneladende pålideligt grundlag for at følge med, og det vil vi gøre med jævnlige opdateringer i fagbladet og her på hjemmesiden.
DIAGRAMMERNE
De efterfølgende udvalgte diagrammer er baseret på de nye tal for fragtskibe registreret i DIS (det vi normalt ville kalde langfarts-DIS). Baggrundstallene er dobbelttjekkede med Søfartsstyrelsens tal. Den lodrette streg angiver en skillelinje til 2011 hvorefter tallene er gengivet månedsvis hvilket betyder et kurvemæssigt databrud.
Der er efter vores mening særlig grund til at lægge mærke til tallene for navigationsofficerer og maskinofficerer. Der er en markant udskiftning af danske officerer gennem 10-års perioden. Perioden i første halvdel af 2011 ser stabiliserende ud mens antal registrerede skibe er stigende.
Ellers vil vi i denne forbindelse lade diagrammerne tale for sig selv. Der er ikke så meget nyt under solen, men som det fremgår af diagram 2, er der fortsat fart på udskiftning af danskere med søfarende fra 3. lande overordnet set.
Diagramforståelse:
Det skal understreges at diagrammerne viser "antal mønstrede" på et givet tidspunkt (fragtskibe = langfarts-DIS), og ikke antal beskæftigede.
Serie 1 (blå) = danske søfarende
Serie 2 (rød) = EU/EØS-søfarende
Serie 3 (grøn) = 3. lande-søfarende
Kilde:
Søfartsstyrelsen
http://www.soefartsstyrelsen.dk/tema/moenstringer/Sider/Testmoenstringswebpart1ny.aspx
Diagram 1
Antal skibe
Diagram 2
Total (alle påmønstrede)
Diagram 3
Navigationsofficerer
Diagram 4
Maskinofficerer
Diagram 5
Dæks- og maskinbesætning
Diagram 6
Andre tjenstgørende
(herunder kabyspersonale, servicepersonale og andet personale)
Diagram 7
Skibsførere
Kontakt:
Ole Strandberg
36365589
os@co-sea.dk