Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Overenskomster opsagt til tiden

Vi nærmer os marts 2025, hvor overenskomstforhandlinger 2025 for ...

Præsentation af nye aftaler for juniorofficerer på MARTEC

For 14 dage siden var Maskinmestrenes Forening og Metal Maritime ...
ITF-kongres 2
Man 9/8-2010 11.27
ILO, Superkonventionen og DIS-loven.

Superkonventionen vil uden tvivl blive gældende søfartslov, og ILO opfordrer på det kraftigste Danmark til at revidere DIS-loven.

MLC (Superkonventionen).

Cleo Doumbia-Henry, international direktør for arbejds-standarder ved International Labour Organization (ILO), fortalte fredag søfartssektionen ved ITF’s Verdenskongres i Mexico City, at Maritime Labour Convention (MLC) var på rette kurs for ratifikation.

Hun infomerede om at 10 lande indtil nu har ratificeret den i 2006 vedtagne  konvention, som er kendt som “bill of rights” for verdens 1.2 millioner søfarende.

MLC’en konsoliderer og opdaterer mere end 65 internationale arbejder-konventioner for søfarende, som ILO har vedtaget over en periode på 80 år før 2006. Cleo Doumbia-Henry beskrev MLC som en ny type af konvention, da den “har bid” og indeholder klare regler for dens indførelse.

For at blive gældende international lov, skal MLC ratificeres (tiltrædes), af mindst 30 lande, som samlet skal repræsentere en tredjedel af verdens bruttotonnage. Indtil nu, har 10 lande ratificeret, fortalte Doumbia-Henry, og disse 10 lande repræsenterer 46 % af verdenstonnagen. Dermed at tonnagekravet løst, og Cleo Doumbia-Henry var overbevist om at kravet om 30 lande ville være opfyldt inden udgangen af 2011, da mange lande, herunder Danmark, er i gang med at tilpasse national lovgivning, så de kan ratificere MLC.

Cleo Doumbia-Henry svarede på mange spørgsmål fra de tilstedeværende repræsentanter fra verdens søfarts-fagforeninger. På spørgsmålet om Danmark’s ratificering af MLC var mulig, når Danmark via DIS-lovens § 10 stk. 2 & 3, bryder 2 af de konventioner der nu er en del af MLC - og hvis brud ILO har påtalt overfor Danmark i mere end 20 år - svarede Cleo Doumbia-Henry, at ILO jo desværre ikke havde magtmidler som den kunne anvende. ILO kunne alene påklage dette brud overfor Danmark, hvilket den også gjorde.

Men, sagde Cleo Doumbia-Henry fra talestolen, hun ville kraftig opfordre Danmark til i forbindelse med tilpasningen af de danske love så Danmark kan ratificere MLC, at benytte lejligheden til at få ændret DIS-lovens § 10 stk. 2 & 3, således at loven er i overensstemmelse med de konventioner som Danmark har tiltrådt.

IMEC

En anden gæstetaler ved søfartssektionens møde var Giles Heimann, generalsekretær for IMEC (International Maritime Arbejdsgiver Komite), som bl.a. forhandler de søfarendes løn med ITF.

Under spørgsmålsdelen forsikrede han de søfarendes organisationer: “IMEC vil ikke acceptere at nogen søfarende ikke modtager sin hyre til tiden, hver eneste måned, og IMEC vil gribe håndfast ind overfor de medlemsredere, som ikke overholder dette.

CO-Søfart



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Overenskomster opsagt til tiden

Vi nærmer os marts 2025, hvor overenskomstforhandlinger 2025 for ...

Præsentation af nye aftaler for juniorofficerer på MARTEC

For 14 dage siden var Maskinmestrenes Forening og Metal Maritime ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX