Færgekonflikt
Tor 17/2-2011 15.33
Bilfærgernes Rederiforening fortæller deres historie
Efter offentliggørelse på Søfartens Lederes hjemmeside 16/2 om baggrunden for skibsofficerernes konfliktvarsel mod Bilfærgernes Rederiforening, fortæller rederiforeningen nu deres historie om forhandlingsbaggrund og situationen:
Skibsofficerer opsiger deres stillinger i udvalgte færgerederier
Det er med nogen undren, at Bilfærgernes Rederiforening g.d. modtog varsel om arbejdsstandsning mod Bilfærgernes Rederiforenings medlemmer Scandlines, H.H. Ferries og Bornholmerfærgen, dvs. færger der er indregistreret i Dansk Internationalt Skibsregister. Parterne mødtes den 17. og 27. januar 2011, hvor Bilfærgernes Rederiforening fremlagde kompromisforslag samt efterfølgende modtog et skriftligt kontraforslag den 9. februar 2011, som Bilfærgernes Rederiforening havde tilkendegivet overfor de faglige organisationer, at ville se på. Det er derfor overraskende, at de faglige organisationer alligevel vælger at afbryde forhandlingerne uden at afvente svar fra Rederiforeningen på deres forslag.
Bilfærgernes Rederiforening har tilbudt alle officerer, der er ansat i et medlemsrederi, samme lønstigninger, som er givet på transportområdet på det øvrige arbejdsmarked i 2010 og 2011. Hertil kommer mulighed for ekstra løntillæg på yderligere kr. 200 – 300 pr. måned for en mere fleksibel tilrettelæggelse af de 155 timer, som de søfarende arbejder månedligt.
Endvidere blev der tilbudt mulighed for bonus i forbindelse med effektiviseringer af driften.
På DIS-området har Bilfærgernes Rederiforening tilbudt kompensation for de skattelettelser, som er givet med forårspakken 2.0, idet de søfarende om bord på DIS-skibe ikke betaler skat af deres indkomst om bord. Den tilbudte kompensation svarer til den kompensation, de ville have opnået, såfremt de boede i en dansk gennemsnitskommune. Den tilbudte kompensation er for mere end 90 % af de ansatte officerer vedkommende højere end de skattelettelser, de ville have opnået i den kommune, hvor de faktisk bor.
Med tilbuddet ville en erfaren styrmand have fået en nettolønstigning (skattefri) på ca. kr. 1500 pr. måned, mens en nyansat maskinofficer vil opnå en stigning på ca. kr. 850. I disse lønstigninger er ikke indregnet betaling for fleksibilitet og bonus.
Med Bilfærgernes Rederiforening tilbud – uden betaling for fleksibilitet og bonus - vil den erfarne mønstrede skibsofficer pr. 1.april 2011 få en skattefri løn – svarende til løn efter skat i en dansk gennemsnitskommune - på ca. kr. 28.000 pr. måned, mens den nyansatte skibsofficer vil få en skattefri løn på ca. kr. 23.250. Hertil kommer et bidrag fra rederierne til de ansattes pensionsordning på kr. 3500 - 4000 pr. måned.
Skibsførere og maskinchefer, som er ansat på individuelle vilkår er ikke omfattet af konflikten.
17/02/11
Danmarks Rederiforening, 17/2, http://www.shipowners.dk/presse/nyheder/28964.html