Pressemeddelelse:
SØFARTEN OG SKATTESPØRGSMÅLET i DIS.
Søfartens Ledere (navigatørerne) har nu erklæret, at de er parat til at gå til domstolene for at få opfyldt deres krav om krone til krone kompensation for den seneste store skattereform, hvor den borgerlige regering forgyldte de rigeste i samfundet.
Som tiden de sidste par år er gået, er skattespørgsmålet for navigatørerne tilsyneladende blevet et alt eller intet spørgsmål, på hvis alter foreningen også er villig til at ofre de grundlæggende overenskomster.
I de seneste udvekslinger mellem navigatørerne og Danmarks Rederiforening på henholdsvis Søfartens Lederes hjemmeside og på Maritime Danmark (hvor vicedirektør for rederiforeningen Pia Voss udtaler sig), bringes "de andre faggrupper" igen og igen ind i diskussionen.
I CO-Søfart har vi meget længe holdt os tilbage med at sige offentligt hvad vi mener om situationen, men tiden er nu inde til at vi melder klart ud. Også så politikere, ministre og andre kan se, at vi ikke alle mener hele historien kan tegnes i sort og hvidt.
1.
OPSPARINGSPROTOKOLATET 2004-2006
I 2004 indgik vi et protokollat om skattespørgsmålet med Danmarks Rederiforening, det såkaldte opsparingsprotokollat, hvorefter udeståender til den ene eller den anden side løbende skulle beregnes og akkumuleres, og når og hvis beløbet oversteg 1.000 kroner, skulle der ske kompensation. Efter kort tids betænkningstid tiltrådte også navigatørerne dette protokollat.
I 2006 blev protokollatet opsagt af de søfarendes organisationer, da især Søfartens Ledere ønskede beløbet (443 kr.) udbetalt hurtigst muligt.
2.
INGEN FORPLIGTENDE MATEMATISK BINDING
For så vidt angår Danmarks Rederiforening (langfarten) har der aldrig eksisteret en matematisk forpligtende binding mellem skatteudvikling og lønudvikling i DIS. Da DIS-lønningerne første gang blev aftalt i 1988-89, blev de principielt matematisk beregnet i forhold til skattesystemet dengang. Herudover blev det, i tråd med hvad politikerne bag DIS havde forudsat, aftalt i et sideprotokollat at "parterne skulle mødes hvis der skete væsentlige omlægninger i skattesystemet". Hverken mere eller mindre.
For så vidt angår Bilfærgernes Rederiforening er præmisser og system helt anderledes, og udgør sin egen historie.
3.
TIDLIGERE KOMPENSATIONER
Det er korrekt at Danmarks Rederiforening ved flere lejligheder siden 1988-89, i overensstemmelse hermed, har indvilget i at indlede skattekompensationsdrøftelser, som efterfølgende har ført til konkrete aftaler. Det er, efter vores opfattelse, ikke korrekt når navigatørerne hævder at med opsigelse af skatteprotokollatet i 2006, foreligger der en situation hvor vi blot har retskrav på krone til krone kompensation for udviklinger i skattesystemet (for langfartens vedkommende).
4.
SKAT OG OVERENSKOMSTFORHANDLINGER HVER FOR SIG
Der har været og er fortsat CO-Søfarts holdning at forhandlinger om skattekompensation og overenskomstforhandlinger er to adskilte størrelser som ikke kan eller bør blandes sammen.
5.
STADIG MØDEFORPLIGTELSE
Vi er ikke enige med Danmarks Rederiforening, når det hævdes, at med opsigelse af opsparingsprotokollatet foreligger der ikke længere nogen forpligtelse til at mødes og drøfte evt. skattekompensationer. Med opsigelse af protokollatet vendte vi tilbage til situationen fra før 2004, hvor de originale aftaler fra 1988-89 træder i kraft, nemlig at parterne (på begæring) skal mødes og drøfte konsekvenser af "større" ændringer i skattelovgivningen.
CO-Søfarts formand Ole Philipsen udtaler, at det er CO-Søfarts opfattelse, at begge sider i erhvervet burde sætte sig sammen i rolig og pragmatisk ånd, og forsøge at finde en løsning på spørgsmålet om relationer mellem DIS-lønninger og personskattesystemet.
Ole Philipsen udtaler videre, at det er vigtigt for roen og stabiliteten i erhvervet, at der findes en langtidsholdbar løsning, som både vægter at sikre hensynet til realhyren for den søfarende, og samtidig med erkendelse af at skattekompensationer i DIS er en direkte lønudgift for arbejdsgiveren, og dermed også har betydning for de danske søfarendes konkurrencedygtighed. Der er i denne forbindelse al mulig grund til at understrege, at spørgsmålet om skattekompensationer ikke ændrer en tøddel ved de udenlandske søfarendes lønninger.
CO-Søfart
Kontakt:
Sekretariatschef John Ibsen
26 11 26 34