Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Præsentation af nye aftaler for juniorofficerer på MARTEC

For 14 dage siden var Maskinmestrenes Forening og Metal Maritime ...

Fagbladet CO-Søfart nr. 4 er udkommet

Bladet kan nu læses online her på hjemmesiden. Den trykte version ...
DFDS OK på plads
Tor 21/6-2012 11.30

Ny overenskomst på plads i DFDS A/S for menigt Cateringpersonale


Etablering af en social fond er blandt nyskabelserne i overenskomsten, hvor der også er aftalt lønstigninger, som ligger over de stigninger, som der er opnået på det generelle arbejdsmarked.


Af Ole Philipsen, formand Dansk Metals Maritime Afdeling

   
     

For medlemmer

De nye hyretabeller, DFDS, ligger nu på CO-Søfarts medlemsside under menupunktet: "OK - 2012"

Gå til medlemssiden: Klik her

Efter et længere forhandlingsforløb end normalt er der nu opnået enighed om en ny overenskomst mellem Dansk Metals Maritime Afdeling og DFDS A/S for menigt cateringpersonale.
 
Overenskomsten er nyskabende, i det der i overenskomsten er aftalt en socialfond.
Denne Socialfond skal alene bruges til at hjælpe ansatte på overenskomsten i pressede situationer af social karakter.
Dette kan være i mange former som, nedsat arbejdstid pga. nedslidning, sygdom - som betyder at den ansatte har brug for hjælp til omskoling, eller invaliderende sygdom - som betyder man har brug for hjælpemidler.
 
I sidste ende er det kun fantasien, som sætter grænsen for, hvad fonden kan hjælpe ansatte med, hvis de måtte komme i en presset social situation.
 
En af bevægegrundene til denne fond har været de oplevelser, som både rederiet og vi har haft med medlemmer/ansatte, som uforskyldt er blevet ramt at sygdom, ulykker og nedslidning, hvor mulighederne for støtte og økonomiske ydelser indtil nu har været meget begrænset.
 
Overenskomsten vil senere blive udbygget med en uddannelsesordning i ansættelsen, seniorpolitik og bedre uddannelsesmuligheder ved uforskyldte opsigelser.
 
Disse aftaler vil være på plads inden april 2013.
 
Den indgående overenskomst er 4 årig og løber indtil 1.marts 2016.
 
Der har i medierne været en del interesse for denne nye form for overenskomst og senest har TV2 haft et indslag i deres nyhedsudsendelse.
 
I denne er hovedtrækket, at de ansatte ikke får lønstigninger, men i stedet får en socialfond.
 
Det er ikke korrekt, der er faktisk aftalt lønstigninger i overenskomstperioden som ligger over de stigninger, som der er opnået på det generelle arbejdsmarked.
 
Aftalte hyrestigninger:
Transportforliget og mæglingsskitsen giver i netto tal en lønstigning på arbejdsmarkedet på i alt 1,65 kr. (99 øre netto) pr. time 2012 og 1,85 kr. (1.10 kr. netto) i 2013. Samt at tillæg skal stige med 1,4 % i begge år.
 
Dette giver en samlet netto stigning i perioden 2012 & 2013 på ca. 320 kr.
 
 
I den nye overenskomst er det aftalt hyren skal stige for alle ansatte med:
 
2012: 150 kr.
2013: 160 kr.
2014: 200 kr.
2015: 220 kr.
 
Herudover stiger hyren for faglært kabyspersonale på anciennitet 6 år og derover yderligt med:
 
2012: 300 kr.
2013: 300 kr.
2014: 150 kr.
2015: 100 kr.
 
Yderligere stiger det rederibetalte bidrag til pensionen med 200 kr. i 2014.
 
I alt betyder dette at en faglært kabys der befinder sig på anciennitet 2 år i dag, i 2015 vil have samlet hyrestigning på 2123 kr.
 
Rederiassistenter på anciennitet 10 år stiger udover de fælles hyrestigninger ekstra med:
 
2012: 200 kr.
2013: 150 kr.
2014: 200 kr.
2015: 100 kr.
 
I alt betyder dette, at en rederiassistent med 2 års anciennitet i dag, i 2015 vil have en hyrestigning på i alt 792 kr.
 
Og en rederiassistent med 10 års anciennitet i dag, vil i 2015 have en stigning på samlet 1380 kr.
 
I hyretabellen er der kommet en ny lønkolonne som hedder u/1år og hvor hyren ser ud til at være lavere end nu.
 
Dette er ikke korrekt, idet der alene er tale om en præcisering af, hvordan det allerede er i dag.
 
Tillidsrepræsentanterne har ønsket at nyansatte i hyretabellen skal kunne se den korrekte hyre de får det første ansættelses år, hvor de jo p.g.a. ferie, som de jo ikke har optjent ret til i rederiet, kun modtager hyre i 27 dage månedligt.
 
Derfor er der lavet en kolonne, som viser dette, tallene i denne kolonne er en ren matematisk beregning af hyren efter 1 år divideret med 30 og ganget med 27.
 
Så der er ikke tale om, at ansatte med mindre en 1 års anciennitet går ned i hyre, de stiger på samme vis som øvrige ansatte, men der er blot i tabellen fraregnet ferie.
 
Overenskomstens indhold
Der er ikke i overenskomsten aftalt andre ændringer end de ovenfor nævnte.
 
Ønsket om ændring af arbejdstiden og genindførelse af overtid fra især kabyspersonalet har det ikke været muligt at få på plads.
 
En væsentlig årsag til dette har været, at vi ikke har kunnet dokumentere, at der faktisk finder et systematisk brud på arbejdstiden sted.
 
Det skyldes at der jf. de få overtids logbøger der føres i skibene og de for den enkelte indgivende arbejdstids/hviletidsskemaer ikke viser noget brud på de i overenskomsten aftalte 10.5 timer.
 
Vi er blevet gjort opmærksomme på, at der faktisk finder brud sted - nogen steder endog alvorlige brud sted - men så længe at ingen vil stå frem, eller insistere på at der føres korrekt arbejdstid, i den i overenskomsten forlangte logbog over overtid i afdelingen, eller man nægter at underskrive arbejdstidsskemaer, hvor der er opgivet et forkert antal arbejdstimer, er det umuligt for os at bevise at der finder brud sted.
 
Så hvis man står sammen om at kræve overenskomstens bestemmelser for overarbejde overholdt, er det hjælp til selv hjælp.
 
Medlemsmøder ombord
 
DMMA vil i den kommende tid afholde medlemsmøder på de relevante skibe for at informere om den nye overenskomst og svare på spørgsmål.
 
Der vil blive informeret om dette ved opslag, via hjemmeside og fagblad.



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Præsentation af nye aftaler for juniorofficerer på MARTEC

For 14 dage siden var Maskinmestrenes Forening og Metal Maritime ...

Fagbladet CO-Søfart nr. 4 er udkommet

Bladet kan nu læses online her på hjemmesiden. Den trykte version ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX