Mere end to års forgæves forhandlinger:
OVERENSKOMSTEN MELLEM
DANMARKS REDERIFORENING
OG
SØFARTENS LEDERE
BORTFALDER
Danmarks Rederiforening og Søfartens Ledere har tidligere i dag forsøgt at nå til enighed om fornyelse af hovedoverenskomsten, som det ikke lykkedes at få fornyet i 2010. Spørgsmålet om kompensation for skatteændringer har vedblivende skilt parterne.
På forhånd havde Søfartens Ledere annonceret at netop mødet i dag var skæbnesvangert for muligheden af at indgå en aftale, og erklæret, at hvis det ikke lykkedes i dag, ville foreningen forfølge skattespørgsmålet af retslig vej. Søfartens Ledere har generalforsamling i morgen.
Kommentar fra CO-Søfart:
CO-Søfarts formand, Ole Philipsen, beklager situationen og det forhold, at et hundred år gammelt samarbejde mellem navigatørernes forening og rederiforeningen nu ophører. Det er et dybt beklageligt brud i det organisationsmæssige samarbejde i erhvervet.
Herunder pressemeddelelsen fra Danmarks Rederiforening:
Overenskomsten mellem Danmarks Rederiforening og Søfartens Ledere er bortfaldet
Efter et snart 2-årigt resultatløst forhandlingsforløb om DIS-overenskomsten for navigatører havde Danmarks Rederiforening inviteret Søfartens Ledere til møde den 6. marts 2012 for at gøre endnu et forsøg på at få forhandlet en ny overenskomst på plads.
At overenskomsten endnu ikke er fornyet har betydet, at man i forhold til øvrige overenskomster er ”en overenskomstperiode bagud”. For de enkelte navigatører indebærer det, at de i forhold til kolleger fra andre faggrupper er bagud med lønregulering. Det er for eksempel stadig lønnen pr. 1. april 2009 der er gældende, når der ansættes navigatører i DIS skibe.
I længden er det naturligvis ikke en holdbar situation, og Rederiforeningen havde på den baggrund tilbudt Søfartens Ledere at gøre et sidste forsøg på at forny overenskomsten.
”Vi havde givet os selv et halvt år til at nå en aftale, men måtte allerede på mødet den 6. marts 2012 konstatere, at der stadig ikke var udsigt til at få enderne til at nå sammen,” oplyser Formanden for Danmarks Rederiforenings Forhandlingsudvalg, Henrik Sloth, A. P. Møller Maersk.
Den korte forklaring på det er, at der ikke, som tilfældet er med de andre faglige organisationer, kan opnås enighed om, at fornyelsen sker i erkendelse af, at man ”er enige om at være uenige om skat”. Der har været sagt og skrevet meget om skat, men faktum er, at Rederiforeningen og alle de andre faglige organisationer har erkendt, at man godt kan være uenige om noget uden, at man derved blokerer for at forny overenskomsterne.
Søfartens Ledere har meddelt, at de vil anlægge retssag om ”skat”, hvilket Rederiforeningen naturligvis respekterer. Men det er uforståeligt, hvis Søfartens Ledere forestiller sig, at en retssag kan skabe et grundlag for noget, der peger fremad. Et sagsanlæg vil være en klar tilkendegivelse af, at man ikke kan forhandle sig til rette, og vil ikke kunne føre til, at der opnås enighed om en ny overenskomst.
Resultatet af mødet den 6. marts 2012 blev, at Rederiforeningen måtte konstatere, at der ikke var vilje og udsigt til at slutte en overenskomst. Derfor måtte det også konstateres, at overenskomsten, der blev opsagt af parterne i december måned 2009, nu ikke længere forhandles og derfor er bortfaldet.
En konsekvens af overenskomstens bortfald er, at den rammeaftale, der var lavet med henvisning til og på grundlag af overenskomsten, heller ikke længere har nogen berettigelse. Derfor er Rammeaftalen sagt op med det aftalte varsel og bortfalder for navigatørernes vedkommende den 6. september 2012.
Hvad betyder overenskomstens bortfald for de ansatte navigatører?
Navigatører er i dag enten ansat i henhold til DIS Hovedoverenskomsten, en hertil knyttet særoverenskomst eller på individuel kontrakt i henhold til DIS Rammeaftalen. At hovedoverenskomsten og de dertil knyttede aftaler falder bort, får ikke umiddelbart nogen mærkbare konsekvenser for den enkelte navigatør. Det der formelt sker er, at de individuelle rettigheder (løn, pension, fridagsoptjening etc.), der tidligere var forankret i overenskomsten, nu i stedet bliver en del af den individuelle kontrakt. Rent administrativt vil der skulle laves et nyt ansættelsesbevis for alle de navigatører, der hidtil har været anset på hovedoverenskomsten, en hertil knyttet særoverenskomst eller DIS Rammaftalen.
http://shipowners.dk/presse/nyheder/30587.html