Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Overenskomster opsagt til tiden

Vi nærmer os marts 2025, hvor overenskomstforhandlinger 2025 for ...

Præsentation af nye aftaler for juniorofficerer på MARTEC

For 14 dage siden var Maskinmestrenes Forening og Metal Maritime ...
DAGEN
Fre 17/9-2010 10.00

Dagen hedder "Lambertus"
1780: Kunstneren Joh. Seen fødes i Liestahl
1838: Billedhugger Bertel Thorvaldsen vender hjem til København og får en storslået modtagelse. Han har i mange år boet og arbejdet i Rom.
Sol op 06.47 sol ned 19.21

CO-SØFART KALENDER

John Ibsen - 12.00 møde her vedr. kursus
Christian Petersen - 12.00 møde her vedr. kursus
Ole Strandberg -  12.00 kører til museumsarrangement i Helsingør
Kirsten Østergaard - til møde med Sundbusserne i Helsingør
Bjarne M. Olsen - til møde med Sundbusserne i Helsingør
 
FRA MEDIER

BHT - "Leonora Christina" indsættes før tiden
Belært af alvorstunge erfaringer med Samsø-færgen "Kanhave", planlægger Bornholmstrafikken at indsætte den nye hurtigfærge, som nu bygges i Australien, i en indfasningsperiode fra 15. juni 2011, hvor den i henhold til kontrakten først skal indsættes 1. september. I indfasningsperioden vil den kun blive booket til den kapacitet "Villum Clausen" har, således at "Villum" altid kan sættes ind som erstatning hvis der er indkøringsproblemer. Færgen "Skania" planlægges til indchartring i 2011 på samme vis som i 2010 til de særlig tunge afgangstidspunkter.

"Leonora Christina": 112,6 m lang, 26,2 m bred, 1.400 pax, 359 biler
"Villum Clausen": 86,6 m lang, 24,4 m bred, 1.055 pax, 215 biler.

Fra 1. oktober hedder Bornholmstrafikken Bornholmsfærgen ligesom Nordic Ferry Services skifter navn til Færgen.
Bornholmstidende16/9, side 1

55 nye containerskibe er bestilt på værfterne
Særlig linierederierne har benyttet optimismen i rederibranchen til at afgive ordrer på nye containerskibe, mens charterrederierne fortsat har finansielle problemer. Charterrederierne ejer i dag over 51% af den samlede containerkapacitet. De 55 nykontraherede skibe repræsenterer en kapacitet på 306.000 TEU.
Maritime Danmark/Shipping Gazette, 17/9 07.27, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=8825

Integrationsprocessen DFDS-Norfolkline
Tirsdag og onsdag har 120 managere fra den forenede organisation deltaget i den første management og integrations konference. Integrationen af to store og komplekse virksomheder som DFDS og Norfolkline er en stor udfordring. Hele ledelsesstrukturen er nu på plads. Siden integrationsprocessen er startet har 153 ansatte forladt den kombinerede virksomhed, mens kun 70 er nyansatte på grund af restriktioner for nyansættelse. Det betyder at der samlet set kun vil ske afskedigelse af 18 personer.
DFDS Extra News, 16/9

Jøder sender nødhjælp til Gaza med skib
Organisationen Jews for Justice  for Palestinians, som har medlemmer i ti europæiske lande, agter et sende et nødhjælpsskib til Gaza. Skibet er klar til afgang og detaljer offentliggøres når skibet er til søs. Projektet har skabt stærke reaktioner blandt tyske jøder.
Jyllandsposten/ritzau, 16/9 07.10, http://jp.dk/udland/mideast/article2184989.ece

Arctic Umiaq Line fortsætter endnu et år
Rederiet er truet af lukning, men har nu fået en garanti som gør at pssagersejladsen langs Grønlands vestkyst kan fortsætte endnu et år.
Sermitsiaq, 16/9 14.34, http://sermitsiaq.ag/erhverv/article129616.ece

Mærsk har part i norsk oliefund
Samarbejdspartneren RWE Dea Norge har fundet gas i en undersøgelsesbrønd i Norskehavet. Maersk Oil har en ejerandel på 20% i projektet. Det estimeres at fundet indeholder 5-18 milliarder kubikmeter gas.
Borsen.dk/Nyhedsbureaet Direkt, 16/9 09.36, http://borsen.dk/nyheder/investor/artikel/1/191308/maersk_med_i_norsk_gasfund.html

Miljøkrav vil gøre det fordelagtigt med brug af naturgas fra 2015
Fra 1. januar 2015 strammes svovlreglerne i Baltikum, Nordsøen og Den Engelske Kanal, og det vil sætte nærskibsfartens konkurrenceevne under pres. Der er nemlig betydelig prisforskel mellem brændstof med 1,0% svovl og brændstof med 0,1%. Det betyder et fordelagtigt grundlag for overgang til brug af flydende naturgas (LNG) som brændstof. For at gøre LNG til et reelt alternativ er der imidlertid nogle betingelser som skal opfyldes. Der skal således investeres i LNG-tankstationer. Projektet forudsætter at EU aktivt vil støtte udviklingen.
Søfartsstyrelsen, 16/9, http://www.soefartsstyrelsen.dk/Nyheder/Sider/Flydendenaturgasskalværefremtidensbilligeogmiljøvenligealternativsombrændstoftilskibe.aspx

Koncert på "Povl Anker"
I tilknytning til den bornholmske kulturuge, er der i aften kl. 20 koncert på færgens vogndæk med bandet Saltuna. Prisen er 50 kr. og færgen ligger ved krydstogtskajen.
BornholmsTrafikken, 16/9, http://www.bornholmstrafikken.dk/nyheder/76we.aspx?newsId=1837

Søværnets assistance til politiet
Det var søværnet der assisterede det københavnske politi med at søge efter genstande i Ørstedsparkens skovsø, og eftersøgningen gav uventede sidegevinster. Ud over fundet af 40 cykler, fandt dykkerne en bronzestatue som har været forsvundet i 15 år. Skulpturen som vejer 85 kilo kan nu igen finde ro på det tomme fundament i parken.
SOK, 16/9 10.16, http://forsvaret.dk/SOK/Nyt%20og%20Presse/oevrigenyheder/Pages/SøværnetsassistancetilpolitietiKøbenhavngiveroverraskendesidegevinster.aspx

Videnskabelig sikkerhedsøvelse
2.300 passagerer på krydstogtsskibet ”Jewel of the Seas” har deltaget i en næsten uannonceret sikkerhedsøvelse som del af et EU-støttet projekt kaldet Safeguard. Lederen af et forskerhold bag eksperimentet kalder det enestående fordi det var muligt at måle den realistiske reaktionstid på en alarm hvor 2.300 passagerer var spredt over 12 dæk. Øvelsen var annonceret dagen forud, men normalt er sådanne øvelser kraftigt annonceret og finder sted mens skibet ligger ved kaj. Der var placeret 100 videokameraer rundt om på skibet, og passagererne havde fået monteret en særligt udviklet infrarød mærkat. Øvelsen havde været forberedt gennem 9 måneder.
Politiken, 16/9 21.27, http://politiken.dk/videnskab/1060190/passager-blev-maerket-med-infraroedt-i-usaedvanlig-skibsoevelse/

Ekspreskursus i sikkerhed og sundhed til søs
Søfartens Arbejdsmiljøråd afholder to halve kursusdage i oktober og to i januar med lancering af et nyt program som udsendes til alle skibe i løbet af efteråret 2010.
Kursusdagene er: 11/10, 12/10, 18/1 og 19/1 alle dage kl. 13-16. Tilmelding er nødvendig.
Søfartens Arbejdsmiljøråd, 16/9, http://www.seahealth.dk/nyheder/1631.html

Arbejdstidsregnskabet 2009
Fra 2008 til 2009 faldt antallet af beskæftigede med 86.000 personer (3,0%), og der blev præsteret 3,7% færre arbejdstimer. Faldet kan henføres til den private beskæftigelse hvor der var ansat 98.000 personer færre, mens beskæftigelsen i den offentlige sektor steg med 11.000. Udviklingen står i skarp kontrast til udviklingen fra 2005-2008.
Danmarks Statistik, 16/9, http://www.dst.dk/pukora/epub/Nyt/2010/NR406.pdf

3F-kongresnyheder
Høring om aktivering
3F's a-kasse kræver høring om aktivering med det formål at komme væk fra mistro og kontrol og ledige der bliver til grin. Til høringen skal inviteres både arbejdsløse, politikere og eksperter. Hvis politikerne ikke vil etablere høringen, kan 3F selv gøre det.
16/9, http://tema.3f.dk/article/20100916/KONGRES_2010/100919859/2140/KONGRES_2010&template=kongres_2010

Færre og færre på efterløn
Nye tal fra Pensionsstyrelsen viser at kun hver anden af de 60-65-årige a-kassemedlemmer var på efterløn i starten af 2010. For bare 10 år siden gik to ud af tre på efterløn. For 3F's a-kasse er efterlønsordningen hjerteblod og det er naivitet at tro at en afskaffelse af ordningen kan redde dansk økonomi mener a-kassen.
16/9, http://tema.3f.dk/article/20100916/KONGRES_2010/100919855/2140/KONGRES_2010&template=kongres_2010

Tre håndværksforbund inviteret ind i 3F's byggegruppe
Det gælder malerne, blikkenslagerne og elektrikerne. Alle tre forbund, som har kongresser senere på året, har takket for invitationen og meddelt at den vil indgå i de fortsatte overvejelser. Efter fusionen med TIB organiserer 3F omkring 75.000 bygningsarbejdere svarende til 80% af alle byggefagets timelønnede medarbejdere.
3F-nyheder, 16/9 14.42, http://forsiden.3f.dk/article/20100916/NYHEDER/100919858/2140/NYHEDER

Søfart - uge 37
Indhold:
To danske rederier går sammen
Thor Rederi og Rederiet Otto Danielsen har etableret en fælles kommerciel overbygning, som med virkning fra årsskiftet skal drive parternes i alt 18 multipurpose-skibe. Tanken er dog, at det nye samarbejde, United Nordic Shipping, også skal tiltrække en række andre rederier og investorer.

Lauritzen sælger capesize
Efter mindst ét forgæves forsøg har J. Lauritzen nu solgt capesize-bulkeren »Caecilie Bulker«. Skibet er afsat til koreanske Sinokor med overtagelse i løbet af oktober eller november. Ejner Bonderup, direktør i Lauritzen Bulkers, bekræfter salget af skibet og siger videre, at der tidligere har været indgået en aftale om salg til det græske rederi Alba Maritime. Den handel faldt imidlertid til jorden, hvilket har medført en voldgiftsag mellem parterne.

Danskere køber krydstogtskib
Det nyetablerede danske selskab TN Cruise K/S har købt det lille krydstogtskib »Spirit of Oceanus« fra det økonomisk trængte amerikanske rederi CruiseWest. Skibet blev overtaget i tirsdags og i samme forbindelse omdøbt til »Sea Spirit«. Bag det nye danske K/S står ejerfamilierne i Clipper og rederiets eksisterende samarbejdspartner på krydstogtområdet, ISP i Miami.

Pirat-kampen svær at vinde
Somaliske pirater er i centrum i flere slag med danske vinkler. I Aden Bugten gør krigsskibet »Esbern Snare«, hvad det kan for at holde uvæsenet nede. Da de bevæbnede somaliere ikke er taget på fersk gerning på vej op ad skibssiden på et handelsskib, kan de ifølge forsvarsministeren ikke retsforfølges, og derfor løslades de efter afvæbning. I København er erstatningssagen efter »Danica White«-kapringen nået til Landsretten og i USA har en 38-årig somalier tilstået kapringen af Clipper-skibet »CEC Future« for to år siden.

SIMAC i gang med afskedigelser
SIMAC har sidst i denne uge igangsat en afskedigelses-runde som konsekvens af faldende elevtal. Ledelsen ønsker ikke at præcisere antallet af opsigelser, inden varslingen af de berørte medarbejdere er afsluttet. -Det drejer sig om mere end ti. Mere kan vi ikke sige på nuværende tidspunkt, sagde studierektor Jan Askholm ved redaktionens slutning onsdag formiddag.

Bornholmsk færgekabale
Et år før oprindeligt planlagt har Bornholmstraffiken solgt den ene af sine to ro/pax-enheder »Dueodde«. Indtil den nye koncessionsperiode træder i kraft 1. september næste år erstattes »Dueodde« på Rønne-Ystad overfarten af den gamle natfærge »Povl Anker«, der ellers blot var tiltænkt en rolle som reservefærge fra næste år. Ændringen sker med virkning fra 10. oktober.

Frem trods tilbage
Trods en omsætningsnedgang på ca. 3 mia. kr. forbedrede Middelfart-koncernen USTC bundlinjen med 27 mio. kr. efter skat i 2009/10 ift. året før. I alt blev det til et plus på 108 mio. kr. før skat ud af en omsætning på 35,2 mia. kr. De tilsvarende tal for 2008/09 var hhv. 81 mio. og 38,1 mia. kr. USTC betegner resultatet som forventet og tilfredsstillende set i lyset af den økonomiske krise.

Olie- og gasmarkedet klar til kæmpe ordrepakke
Dansk teknologi har store afsætningsmuligheder i olie- og gasindustrien, hvor milliarderne ruller lystigt og i større mængder. København var i sidste uge ramme om et seminar om mulighederne for danske virksomheder. Bag arrangementet stod Eksportrådet og Danish Marine & Offshore Group. Det blev på seminaret påpeget, at verdens store olielande står klar med tunge milliardinvesteringer.

Fornemmelse for flow
En tilbagebetalingsratio på et par måneder for en retro fit-investering på små 100.000 kr. lyder som en fornuftig investering. Især når vedkommende beregning gælder en motor med en ydelse på ca. 2.000 hk. Skulle man benytte en motor på hele 10.000 hk., kan man derimod regne med en besparelse på små 300.000 kr. – efter 30 dage. Bestemt læseværdige tal for enhver reder. Uanset størrelse. »Fionia Swan« har netop fået installeret fuel-optimering af virksomheden Tech.

BALTIC DRY INDEX
2737 (-103) (rekord 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 16 /9, http://www.dryships.com/pages/report.asp

BANKENS SALGSKURSER
100 USD = 583,62 DKK
100 Euro = 757,67 DKK
Danske Bank, 17/9, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx

AKTIEKURSER - KØBSKURSER
APM A-aktie: 43.880 (-540)
APM B-aktie: 45.020 (-550)
D/S Norden: 222 (-4,10)
D/S Torm: 43,37 (+0,17)
DFDS: 364 (-2,50)
Mols-Linien: 44 (-1)
Børsen, 17/9

(OleS)

Thora Lund


092-brugt



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Overenskomster opsagt til tiden

Vi nærmer os marts 2025, hvor overenskomstforhandlinger 2025 for ...

Præsentation af nye aftaler for juniorofficerer på MARTEC

For 14 dage siden var Maskinmestrenes Forening og Metal Maritime ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX