Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Overenskomster opsagt til tiden

Vi nærmer os marts 2025, hvor overenskomstforhandlinger 2025 for ...

Præsentation af nye aftaler for juniorofficerer på MARTEC

For 14 dage siden var Maskinmestrenes Forening og Metal Maritime ...
DAGEN 9/5
Man 9/5-2011 10.00

Dagen hedder ”Caspar” efter en af de hellige tre konger – ifølge legenden var han en skægløs og rødmosset yngling. Hans gave til jomfru Maria og den nyfødte Jesus var røgelse.

1742: Bygmester Philip de Langes tegninger til Arsenalbygningen på Nyholm approberes ved kgl. resolution. Bygningen tages i brug i 1746. Flådens kanoner overføres derefter til det ved Christiansborg liggende fælles tøjhus ved sø- og landetaten, der var bygget 1604, det nuværende Tøjhusmuseum.
1788: Storbritannien afskaffer slavehandlen.
1864: Under kommandør Eduard Suenson besejrer den danske flåde Østrigs flåde ved Helgoland.
1908: Winston Churchill vælges som parlamentsmedlem for første gang.
1914: Jordskælv på Sicilien dræber mere end 100 mennesker.
1926: Som de første foretager amerikanerne E. Byrd og Floyd Bennett en flyvetur over Nordpolen.
1936: Italien udråber kong Victor Emanuel som kejser over Etiopien.
1947: Verdensbanken åbner i Washington.
1978: Efter 54 døgn findes tidligere italienske ministerpræsident Aldo Moro myrdet i bagerum på bil i Rom.
1997: Politikens chefredaktør Thøger Seidenfaden får 20 dages betinget hæfte for offentliggørelse af Ritt Bjerregårds dagbog.

Sol op 05.13 sol ned 21.00

CO-SØFART KALENDER

John Ibsen – Mumbai
Corlis Hansen – feriedag

Jens Fage-Pedersen - skibsinspektion


FRA MEDIER

Pirateri
Risikotillæg hævet
Maersk Line hæver risikotillægget for fragt som skal gennem højrisikoområder fra 100-400 dollar til 200-500 dollar pr. FEU.
Business.dk/ritzau finans, 9/5 07.25, http://www.business.dk/transport/maersk-haever-prisen-paa-grund-af-pirater

Pirater lægger pres på sejlerfamilien
Få dage efter piraterne har afvist et tilbud på tre millioner kroner for frigivelse af de danske sejlere, oplyser de nu til familien at både datteren og moderen er syge, og at den medicin moderen bruger mod en hudsygdom er brugt op. På spørgsmål fra en journalist om der kan komme en læge ombord, svarer piraterne afvisende fordi, "man ikke kan stole på nogen", og tilføjer at der kun er en vej, og det er udbetaling af den forlangte løsesum på 5 millioner dollar, som piraterne er trætte af at vente på. De syv gidsler har været holdt fanget siden 24. februar.
Politiken/ritzau, 8/5 11.18, http://politiken.dk/udland/ECE1275999/pirater-laegger-pres-paa-danske-gidslers-slaegtninge/

Mærsk-pris for pirateri i 2011: 1 milliard kroner
Omkostninger i 2011 forventes at blive dobbelt så høje som i 2010. Prisen er bl.a. en følge af at der sejles omveje, at der sejles hurtigere og benyttes større skibe - alt sammen med større brændstofomkostninger til følge. Hvis der vælges at sejle syd om Afrika i stedet for gennem Suez-kanalen, betyder det 10 dages længere sejltid mellem Singapore og Spanien.

I første kvartal af 2011 er der registreret 142 piratangreb verden over, heraf er 97 skibe blevet angrebet ved Somalia.
Borsen.dk/ritzau finans, 6/5 11.07, http://borsen.dk/nyheder/transport/artikel/1/206921/maersk_kan_tabe_1_mia_kr_paa_pirater_i_2011.html

Halvprivate krigsskibe kan give våbenkapløb
Danmarks Rederiforening vil ikke afvise et koncept hvor halvprivate minikrigsskibe mod betaling kan hyres til at eskortere handelsskibe gennem piratfarvande. Rederiforeningen advarer samtidig om at realisationen af ideen ikke vil løse piratproblemet og samtidig kan eskalere hele situationen. Men situationen er uholdbar og vi er nød til at bruge alle værktøjer siger Jan Fritz Hansen fra rederiforeningen.

En projektgruppe bag ideen om minikrigsskibe - CEP -  forhandler i øjeblikket med Marshall Islands om at sejle under øernes flag, og planlægger at indkøbe 18 patruljeringsfartøjer med fastmonterede geværstillinger og speedbåde ombord til hurtige aktioner.
Business.dk, 6/5 17.15, http://www.business.dk/transport/private-krigsskibe-kan-udloese-vaabenkaploeb

Nu må piraterne stoppes
Maersk Lines operative chef Morten H. Engelstoft udtalte på et netop afholdt konference i Dubai, at nu kan det internationale samfund ikke længere overse problemerne med piratoverfald i Det Indiske Ocean og ved Østafrika. Den udvidede zone betyder at skibene nu skal befinde sig i truede områder i mindst fem dage eller mere, og det er fuldstændigt uacceptabelt at de søfarende skal udsættes for disse trusler. Konsekvenserne er samtidig en belastende udfordring for hele den østafrikanske region. De er truede både hvad angår forsyninger og eksporten.
Epn.dk, 6/5 14.20, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article2422516.ece

EUnavfor kan nu følge handelsskibene
I samarbejde med European Maritime Safety Agency (EMSA), har EUnavfor udviklet en monitorering service, som gør det muligt at følge alle handelsskibe i højrisikoområdet ud for Somalia. Systemet kan effektivt hjælpe EUnavfor med at assistere handelsskibene mod piratfaren.
EUnavfor, 6/5, http://www.eunavfor.eu/2011/05/eu-navfor-emsa-collaboration-results-in-significantly-increased-ability-to-track-merchant-vessels-in-fight-against-piracy/

Save Our Seafarers
Organisationen har nu registreret omkring 10.000 personer som har sendt appelerende breve til statsoverhoveder i mere end 154 lande, om at intensivere kampen mod pirater.
Kampagnehjemmeside: http://www.saveourseafarers.com/

”Leonora Christina” har fået tilladelse til 4-6 bevæbnede vagter

Justitsministeriet har godkendt papirerne for vagter til hurtigfærgen hvis den sejles gennem Suez-kanalen fra Australien. Vagternes straffeattester, våbentyper og ammunition har været til kontrol og godkendelse. Ifølge Per Gullestrup er der endnu ingen eksempler på at skibe med bevæbnede vagter er blevet kapret, hvorimod alle kendte forsøg er blevet afværget. Om ”Leonora Christina” alligevel skal sendes syd om Afrika er endnu ikke afgjort. Besætningen på sejladsen som forventes indledt om en uges tid er på 16 mand, og der er planlagt skiftninger undervejs.
BornholmsTidende, 6/5, side 1

Live Piracy Report update
5/5 11.53 UTC psn 14:43N 056:13E ca 190nm sydøst for Salalah, Oman (off Somalia)
Fire bevæbnede pirater i en skiff nærmede sig et fragtskib. I en afstand af 0,3nm beskød piraterne skibet. Skibet foretog undvigemanøvrer og kontaktede koalitionsstyrkerne. Bevæbnede sikkerhedsvagter besvarede beskydningen. Piraterne afbrød angrebet.

5/5 03.36 UTC psn 14:50N 066:48E ca 540nm nordvest for Minicoy Island, Indien (off Somalia)
Pirater bevæbnede med RPG's og automatvåben entrede en bulkcarrier. Kaptajnen kontaktede myndigheder og rederi, og alle besætningsmedlemmer samledes i citadellet. Flåden i området besvarede nødopkaldet, ankom til positionen og sendte mandskab ombord. Efter at have konstateret at der ingen pirater var, blev besætningsmedlemmerne frigjort fra citadellet.
ICC Commercial Crime Services, 6/5, http://www.icc-ccs.org/home/piracy-reporting-centre/live-piracy-report

NATO og Italien beskyldes for at ignorere bådflygtninge i nød
Da en gruppe libyske bådflygtninge sidst i marts fik kontakt med først en helikopter og siden et krigsskib fra NATO, var der ingen hjælp at hente. Også den italienske kystvagt ignorerede råb om hjælp. Efterfølgende døde 61 af 72 flygtninge mens båden drev rundt i Middelhavet. Efter 24 timer blev ligene smidt overbord. Ifølge en FN-talsmand er det strafbart at ignorere nødkald fra både og også flådeskibe er omfattet af reglerne. NATO afviser at have modtaget nødopkald som ikke er besvaret. De 11 overlevende af de libyske bådflygtninge nåede aldrig frem til Lampedusa. Efter 16 dage blev deres båd skyllet i land nær Misrata i Libyen. En afgik ved døden kort efter, fire blev anholdt og smidt i fængsel af Gaddafis soldater, hvor yderligere en mistede livet.
Politiken, 9/5 08.02, http://politiken.dk/udland/ECE1276489/nato-beskyldes-for-at-lade-baadflygtninge-doe/

Søfartens Ledere: skat - skat - skat!
Efter Danmarks Rederiforening har afgivet et såkaldt "final offer" for afslutning af overenskomstforhandlingerne med de to officersorganisationer, har rederiforeningen udsendt et informationsmateriale direkte til skibsførere og maskinchefer. Rederiforeningen forklarer at retten til skattekompensation udløb i 2006, da foreningerne havde opsagt et såkaldt opsparingsprotokollat indgået i 2005. Protokollatet bestemte at skattelettelser som akkumuleret oversteg 1.000 kroner var til udbetaling. Herefter findes der ikke nogen aftalt automatik hvorefter skattelempelser kommer til udbetaling i DIS-lønningerne (på langfartsområdet).
Søfartens Ledere, 6/5, http://www.soefartensledere.dk/WEB/Templates/Normal.aspx?Page=5d0be7cd-1805-4589-9bf4-dd8ced11a8a5&Module=09a83502-4949-4c1e-be6e-a0b52438340a&Item=4c746e7b-1549-4bc1-91c1-5f70c2cbc575

På et medlemsmøde d. 6. maj i Navigatørernes Hus, afviste medlemmerne at indgå forlig uden samtidig udløsning af kompensation for skattereform. Mødet var det første af syv medlemsmøder. ”Skattereformen er ikke til debat” og hvis forslaget sendes til urafstemning uden, vil det blive et rungende nej, lød det fra medlemmerne.
Søfartens Ledere, 8/5, http://www.soefartensledere.dk/WEB/Templates/Normal.aspx?Page=5d0be7cd-1805-4589-9bf4-dd8ced11a8a5&Module=09a83502-4949-4c1e-be6e-a0b52438340a&Item=99b44a99-a8ef-483d-a5c9-c38b70c4c056

Fire skandinaviske søfolk tilbageholdt i Rusland i knap tre uger
Tre nordmænd og en dansker er tilbageholdt af myndighederne i Kholmsk på Sakhalin halvøen, efter at have leveret et brugt skib til nye russiske ejere. De fire søfolk havde ikke på forhånd fået udstedt visum og rederiet havde fået oplyst at et sådant kunne udstedes på få dage. Det er imidlertid det hemmelige politi som behandler ansøgninger når man ankommer uden gyldigt visum, og det tager mindst tyve dage.
Maritime Danmark/VG Nett, 8/5 08.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=10838

Mistanke om uidentificeret ubåd i den svenske skærgård
En svensk familie har for tre uger siden tidlig morgen taget billeder af en ca. 100 meter lang ubådslignende genstand i den svenske skærgård. Objektet blev observeret i ca. 10 minutter. Den svenske flåde har ikke haft øvelser i det pågældende område og flåden er nu gået i gang med at undersøge historien.
Frederiksborg Amts Avis/ritzau, 6/5 18.24, http://www.sn.dk/Svensk-militaer-undersoeger-mystisk-ubaad/Verden/artikel/127823

Norsk fiskefartøj i nød
SOK måtte fredag sende en helikopter til assistance for et norsk fiskefartøj som tog vand ind i Skagerak. Helikopteren nåede i tide frem med pumpeudstyr og det lykkedes at få stoppet yderligere vandindtrængen og slæbt fiskefartøjet til Hirtshals.  Et handelsskib var også klar til assistance.
Frederiksborg Amts Avis/ritzau, 6/5 21.52, http://www.sn.dk/Helikopter-kommer-fisker-til-undsaetning/Danmark/artikel/127839

Fiskutter sank ud for Blåvandshuk
Sent lørdag sank fiskekutteren "Patrick" fra Stevns ud for Blåvandshuk, efter der var trængt vand ind. En redningshelikopter samt redningsbåden fra Esbjerg blev sendt til positionen, men ved ankomst var kutteren sunket og den ene mand ombord samlet op af en anden kutter.
Frederiksborg Amts Avis/ritzau, 8/5 09.48, http://www.sn.dk/Fiskekutter-fra-Stevns-sank-i-Vesterhavet/Stevns/artikel/127975

Lloyds List forudser ratefald
Torm og Norden bør glæde sig over dagsrater på 20-25.000 USD om dagen, men ikke anvende dem til bestillinger af nye skibe skriver Lloyds List, som venter at priserne vil falde i løbet af to til tre måneder.
Epn.dk, 9/5 08.10, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article2424441.ece

Lauritzen Offshore har indgået milliardkontrakt med brasilianske Petrobas
Hotel- og servicefartøjet "Dan Swift"  er sammen med tre shuttle tankskibe fra juli 2011 udlejet til Petrobas i Brasilien, som samlet set omfatter en kontraktperiode på mere end 30 år. Kontrakten har en værdi på 2,8 milliarder kroner. "Dan Swift" har  tidligere været lejet ud til Statoil, også i farvandet ud for Brasilien, samt senest til Shell ud for Nigeria. Hotelskibet skal huse omkring 300 personer ansat af Petrobas. Lauritzen Offshore har siden 2009 anvendt et større millionbeløb til uddannelse af danske officerer til offshoreskibe og ved udgangen af 2011 ventes 55 danske officerer ansat i Lauritzen Offshore.
Maritime Danmark/J. Lauritzen, 6/5 09.27, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=10827

Esvagt-overskud på 74 millioner kroner
Rederiet som primært leverer vagtskibstjeneste for olieindustrien i Nordsøen, fordoblede sidste år sit overskud på trods af store nedskrivninger på engelsk datterselskab. Årets resultat er påvirket af gevinst på 19,9 millioner ved salg af Svitzer Safety Services A/S, og nedskrivninger på det engelske datterselskab på 37,9 millioner. Antallet af medarbejdere steg i 2010 fra 551 til 578 ansatte. Esvagt ejes for 25%’s vedkommende af tre private investorer mens Svitzer ejer de resterende 75%.
Maritime Danmark/evb.dk, 9/5 08.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=10844

DFDS update
Nye initiativer i øst
Ruslandstrafikken er i en spændende udvikling med muligheder for at skabe nye ruter til nye trafikstrømme. Det står i stigende grad klart at Østersøen bedre kan sikre stabile forsyningsruter til sammenligning med landtransporten skriver Niels Smedegaard. Der er således nu ved at blive åbnet en ny jernbane- og ropax fragtrute mellem Ust Luga og Sassnitz/Kiel.

Større skibe til ruten Karlshamn-Klaipeda
Forretningen udvikler sig positivt og det er besluttet at indchartre "Stena Feronia" fra Stena Line for en fem måneders periode. "Stena Feronia" er større end "Lisco Patria" som skiftes ud.
DFDS update, 7/5

Danske bunkersselskaber sidder på betydelig del af verdenshandelen
Milliarderne ruller i handelen med brændstof til skibsfarten og danske bunkersselskaber kan notere sig for 15% af den samlede verdenshandel. Med stadig stigende oliepriser har især mindre aktører fået vanskeligt ved at løfte opgaven. Wrist Group A/S sætter rekord med en omsætning på 45,2 milliarder kroner hvoraf 43 milliarder er hentet på handel med bunkerolie.
Børsen, 9/5, side 10-11

RAL: generalforsamling
Rederiet har bestilt fem nye specialskibe som skal indgå i arbejdet med at opretholde forsyningssikkerheden langs kysten. Grønlands Selvstyre udtrykte tilfredshed med beslutninger om nybygningsprogrammet som er afgivet til tysk værft. Politisk blev der udtrykt krav om at fremtidens sejlads også var hensynsfuld over for den grønlandske natur. På trods af at omsætningen i 2010 ikke nåede det forventede niveau, blev årets resultat 41 millioner før skat og 29 millioner efter skat, til sammenligning med resultatet i 2009 som var på henholdsvis 23 og 18,5 millioner.
RAL, 5/5, http://www.ral.dk/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=1&Itemid=178&lang=da

Wrist Ship Supply køber Strachans
Wrist Supply, som er en af verdens største skibsprovianteringsvirksomheder, har opkøbt Storbritanniens førende leverandører af serviceydelser på cateringområdet til offshore. Opkøbet er det sjette opkøb på mindre end 2 år efter opkøb i Europa, USA og Canada.
Maritime Danmark/Wrist Ship Supply, 6/5 10.55, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=10829

Redningsmand fra Hvide Sande tildelt fornem medalje
Christian Tornvig Lauridsen har modtaget forsvarsministeriets medalje for sin dedikerede indsats som redningsmand. I begrundelsen for tildelingen sagde forsvarsministeren at medaljen blev givet for et meget højt engagement, professionalisme og villighed til at deltage i livredende og risikofyldte redningsaktioner. Christian Tornvig var stolt over tildelingen, men henviste til at den enkelte redningsmand aldrig arbejdede alene og succes ved en redningsaktion krævede at alle deltog.
Maritime Danmark/Farvandsvæsenet, 7/5 10.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=10837

Brokunderne kan komme til at betale for færgeruten over Kattegat
Ejerne bag Storebæltsforbindelsen er kontraktligt forpligtet til at der opretholdes en færgerute over Kattegat. Det betyder i praksis at hvis Mols-Linien eller andre skal have tilskud for at opretholde færgeforbindelsen, så bliver det brugerne af Storebæltsforbindelsen som kommer til at betale.
Jyllandsposten, 6/5 23.45, http://jp.dk/aarhus/trafik/article2423066.ece

Betænkning om havneloven
Havneudvalget har fredag overleveret den endelige betænkning til transportministeren. Betænkningen drejer sig om behov for havnenes lovgivningsmæssige rammer, og der er ikke lagt op til ændringer af de grundlæggende rammevilkår for danske havne.
Danmarks Rederiforening, 6/5, http://www.shipowners.dk/presse/nyheder/29445.html
Transportministeriet, 6/5, http://www.trm.dk/da/nyheder/2011/havnelovudvalg+klar+med+betænkning/

BALTIC DRY INDEX
1.340 (+26) (rekord 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 6/5, http://www.dryships.com/pages/report.asp



Antal efterlønnere dykker

Stadig færre betaler til ordningen og på bare en måned - fra februar til marts - er der blevet næsten 1.500 færre som modtager efterløn. Antal efterlønnere toppede i 2004 med mere end 190.000 modtagere og er nu nede på 132.496. I dag betaler kun 66% af a-kassemedlemmerne til ordningen, mens det var 90% for ti år siden udtaler Morten Kaspersen som er forretningsfører for 3F's a-kasse.
Epn.dk, 6/5 11.46, http://epn.dk/samfund/article2422316.ece

Efterlønsdebatten giver stor opmærksomhed til pensionsselskaberne
Den mulige afskaffelse af efterlønsordningen giver allerede nu stor travlhed hos pensionsselskaberne, hvor kunderne vil vide hvordan en afskaffelse vil påvirke deres pensioneringsmuligheder.
Avisen.dk, 6/5 22.44, http://avisen.dk/pensionskunder-i-panik-over-loekke_146044.aspx

EU-penge til danske ledige
Fredag godkendte EU-kommissionen en bevilling på 226 millioner kroner fra globaliseringsfonden til hjælp i region Syddanmark, efter massefyringer på Lindø og LM Glasfiber i Kolding-området. Fyrede fra Danfoss modtog sidste år penge fra samme fond. Pengene kan bruges til uddannelse eller iværksætteri.
Epn.dk, 6/5 14.37, http://epn.dk/samfund/article2422560.ece

LO-rabatterne
Nu kan indehavere af et LO Plus-kort også få rabatter på dagligvarer hvis de indkøbes gennem Superbest Online. Ved køb for mere end 350 kroner opnås der 50 kroner i rabat. Samlet har LO etableret aftaler om rabatter og fordele omkring 1.800 steder i Danmark.
Epn.dk, 6/5 11.30, http://epn.dk/brancher/detail/article2422284.ece

Udenrigsministeren opfordres til at vise  privat kontrakt med byggefirma
Lennart Damsbo-Andersen fra S, opfordrer Lene Espersen til at lægge kontrakten med Elite Byg på bordet, på grund af verserende mistanker om anvendelse af ulovlig polsk arbejdskraft. Kontrakten er indgået med en nabo som anvender et polsk firma som underleverandør.
3F nyheder, 6/5 14.02, http://forsiden.3f.dk/article/20110506/NYHEDER/110509911/2140/NYHEDER

Ugebrevet A4 9/5
Indhold:
* Danmarks andel af verden skrumper
* Nyudlærte ledige dumper jobcentre
* SF toppede et forår for tidligt
* Nyudlærte i unfair kamp om job
* Flere danskere får hjælp til huslejen
* Lang vej til fælles udenrigspolitik i EU
* Millioner til Vestdanmark havner i USA
* Skru ned for blusset, Støjbjerg
* Asocial politik ingen hindring
LO, 9/5, http://www.ugebreveta4.dk/

VALUTAKURSER – når du køber kontanter
100 USD = 528,39 DKK
100 Euro = 758,75 DKK
Danske Bank, 9/5, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx#

AKTIEKURSER

APM A-aktie: 47.880 (-600)
APM B-aktie: 49.440 (-520)
D/S Norden: 176,70 (-1,90)
DFDS: 430 (0)
D/S Torm: 33,13 (-0,42)
Mols-Linien: 19,90 (+0,70)
Børsen, 5/5

OleS



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Overenskomster opsagt til tiden

Vi nærmer os marts 2025, hvor overenskomstforhandlinger 2025 for ...

Præsentation af nye aftaler for juniorofficerer på MARTEC

For 14 dage siden var Maskinmestrenes Forening og Metal Maritime ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX