CO-SØFART KALENDER
Ole Philipsen - ferie til 20/12
Ole Strandberg - DFDS
Susanne Holmblad – sygemeldt til og med 10/12
FRA MEDIER
Argentinsk luksus krydstogtsskib i havsnød
"Clelia II" med besætning og 160 amerikanske turister kom tirsdag i alvorlige vanskeligheder under en voldsom storm i Drake-passagen ved Antarktis. Området regnes for et af de mest urolige i verden. Skibet var på vej tilbage fra Antarktis, da motoren brød sammen og al kommunikation med omverdenen blev afbrudt efter en 10 meter høj bølge havde ødelagt radioudstyret på et dæk og smadret flere ruder. Skibet drev rundt indtil et skib fra National Geographic, som tilfældigvis passerede krydstogtsskibet, fik firet en satelittelefon over til de nødstedte. Kaptajnen fik efterfølgende kontakt med de chilenske myndigheder og skibet er nu meldt på vej retur til Argentina igen. Kaptajnen har sejlet turen mere end 160 gange men har aldrig oplevet et lignende vejr.
Jyllandsposten, 8/12 22.02, http://jp.dk/udland/article2271766.ece
Regnfald lukker Panama-kanalen
Kanalmyndigheden i Panama siger, at man har lukket kanalen for at kunne åbne dæmninger ved en af de oversvømmede floder, og sænke vandstanden. Hvert år går godt 5% af al international handel gennem den 80 kilometer lange kanal og det er første gang i mere end 20 år Panama-kanalen er blevet lukket.
Borsen.dk/Nyhedsbureauet Direkt, 09/12 08:04, http://borsen.dk/nyheder/transport/artikel/1/197163/
Fragtskib med atomaffald tankede i Skagen
Et dansk-ejet fragtskib med gammelt sovjetisk atomaffald, kastede i går anker ud for havnen i Skagen, bekræfter Søværnets Operative Kommando over for DR-Nyhederne. Skibet - der bærer navnet 'Puma' - kom fra Slovenien og fortsatte, efter tankning af brændstof, til Norge med kurs mod Murmansk i Rusland.
Dr.dk, 09/12 06:55, http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/12/08/224742.htm
Lauritzen Kosan får nye gastankere
"Helle Kosan", som er det første i en serie af seks på 3.700 m3, er leveret fra Yangzhou Kejin Shipyard i Kina. Værftet er forholdsvist nyt og har gjort det muligt for rederiet at implementere eget design af gasanlægget og udfordre traditionelle opfattelser. Til besætningens komfort er der en IT-cafe med internetadgang og et fritidsområde med bibliotek og biograf. Driften af skibet skal varetages fra rederiets Singapore-kontor. Næste skib i serien leveres i marts 2011 og de resterende fire i løbet af 2011.
Maritime Danmark/Lauritzen Kosan, 8/12 10.27, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=9551
Nyt danskudviklet alarmeringsudstyr til skibe
Med systemet minimeres risikoen for maskinbrande og miljøforurening markant. To ud af tre skibsbrande opstår i maskinrummet. Systemet som hedder LAS-10 har fået verdenspatent og er udviklet af Daspos. Systemet har været testet et halvt år på "Emma Mærsk" og testen har været succesfuld. Grundlæggende sammenkobles flere detektionssystemer og en dobbelt indbygget sensorteknologi og en kraftig luftgennemstrømning giver tidlig alarm. Systemet tænkes solgt til alle steder hvor medarbejdere og det omliggende miljø ønskes sikret.
Maritime Danmark/Dasapos, 8/12 09.56, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=9550
OOCL overvejer at bygge skibe i 13.000-TEU-klassen
Det er endnu ikke besluttet hvor Hongkong-baserede Orient Overseas Container Line skal have bygget nye skibe, men rederiet har oplyst at udvidelsen af flåden kan ske med 8.000-13.000 TEU skibe. I forvejen har rederiet 16 stk. 8.063 TEU skibe og der afventes levering af 6 nye i samme størrelsesorden i perioden 2011-2013. Rederiet ser forsigtigt optimistisk på den nærmeste fremtid.
Borsen.dk/Nyhedsbureaet Direkt, 8/12 11.33, http://borsen.dk/nyheder/transport/artikel/1/197098/
Mærsk
Terminal direktør tror på fantastiske muligheder
Med indflytningen af trucking- og containerdepot-aktiviteterne i selskabet, tror kommunikationsdirektør i APM Terminals på ekstraordinært gode organiske vækstmuligheder i 2011.
Euroinvestor.dk/RB-Børsen, 8/12 12.24, http://www.finansnyheder.dk/news/ShowNewsStory.aspx?StoryId=11471762
Klar til "fødselshjælp"
En række nye firmaer skal sikre innovationen i rederiet og senest er firmaet 'Nadiro' flyttet fra hovedsædet på Esplanaden i København til Svendborg, hvor samarbejdspartneren 'SH Group' har udviklet en anordning til redningsbåde. Samtidig har Mærsk - sammen med firmaerne 'Skjølstrup & Grønborg' og 'Desmi' - stiftet jointventure-selskabet 'Desmi Ocean Guard' i Nørresundby, der udvikler et vandrensningssystem til skibenes ballasttanke.
Business.dk, 09/12 06:28, http://www.business.dk/transport/maersk-er-klar-til-babyboom
Mener de gør alt hvad de kan for miljøet i Nordsøen
De seneste dages skriverier om at Mærsk bryder udledningstilladelser for olie i produktionsvandet som ledes ud i Nordsøen, får chefen for produktionen i Esbjerg til at nedtone problemerne. Niveauet er ikke alarmerende påpeger han og siger samtidig at Mærsk har spenderet 1 milliard kroner på udstyr til reduktion af olieindholdet i perioden 2000-2006. Og næste år bruges der mere end 100 millioner kroner til forbedring af vandbehandlingen. Overskridelser af grænseværdier har fundet sted enkelte steder, men generelt overholdes reglerne. Greenpeace er til gengæld harm over at ministeren ikke kræver selskabet simpelthen skal overholde reglerne, og holder på at miljøministeren skal beskytte miljøet og ikke virksomheden Mærsk.
Borsen.dk, 8/12 15.08, http://borsen.dk/nyheder/investor/artikel/1/197124/
Fiskerne er utilfredse med miljøministerens falden på halen for Mærsk
Afsløringerne af at Mærsk langt fra overholder reglerne om miljøudledninger i Nordsøen, og ministeriets tilbageholdende reaktion, har fået formanden for Danmarks Fiskeriforening op af stolen. Til Newspaq udtaler Svend-Erik Andersen: ”Hvis en fisker forbryder sig mod en gældende regel, så bliver der konfiskeret en halv million plus udstedt en bøde på 100.000 oveni. Hvis du ser på reaktionen fra ministeren i dag, så får de (Mærsk) jo bare besked om, at "det må de gøre bedre”. Indtil videre er der ikke megen viden om hvad olioeplatformenes konsekvenser for fiskebestanden er, men der er tale om enorme mængder produktionsvand som skylles ud i Nordsøen. Enhedslisten har kaldt miljøministeren i samråd om Mærsk-udledningerne.
Avisen.dk, 8/12 14.32, http://avisen.dk/fiskere-ellemann-for-soed-ved-maersk_138273.aspx
To krydstogtskæmper mødtes til ære for fotograf
Med sprøjtende bugserbåde omkring mødtes verdens to største passagerfærger ved Port Everglades, så en flyvende fotograf kunne få taget de rette fotos. De to kæmper huskes for at have passeret under Storebæltsbroen inden for det seneste år på vej fra værftet i Finland. "Oasis of the Seas" og "Allure of the Seas" ville kunne huse hele Langelands befolkning hvis de ønskede at holde ferie samtidig, og det ene skib alene kunne rumme alle Ærø-beboere med sin plads til godt 6.000 mennesker.
Fyens.dk, 7/12 10.38, http://www.fyens.dk/article/1744997:Indland-Fyn--Nok-til-ferie-for-hele-Langeland
Samsinge vil have direkte forbindelse til Århus
"Kanhave" sejler med stor regularitet, men nu skal det være nu med ny forbindelse mener Samsø Erhvervsforums formand Christian Hesseldal. Foreningen har netop holdt møde hvor 45 erhvervsfolk og pendlere efterlyste handling. Samsø Kommune og Trafikstyrelsen må tage en Sælvig-Århus eller en Mårup-Århus forbindelse med i deres udbudsmateriale, men borgmesteren blev samtidig spurgt hvad der hindrer øjeblikkelig handling. At kunne sejle direkte mellem øen og Århus kan markedsføres som et tilbud til både besøgende og bosættere. Også Århus Kommune har en interesse i forbindelsen, og er der flere om at dele byrderne kan staten stilles en besparelse i udsigt. Eksempler fra New Zealand og Norge viser at øer kan blive attraktive samfund efter den rette forbindelse er etableret.
SamsøPosten, 8/12
Seks sjællandske kommuner ønsker en fast forbindelse til Jylland
Roskilde, Holbæk, Kalundborg, Lejre, Slagelse og Høje-Taastrup kommuner står nu sammen med østjyderne om fremme af en broforbindelse over Kattegat. En fast forbindelse vil betyde opgradering af såvel vej- som tognet, som vil gavne erhvervsudviklingen i kommunerne.
Frederiksborg Amts Avis, 8/12 13.36, http://www.sn.dk/Flere-vil-have-en-ekstra-vej-til-Jylland/Roskilde/artikel/100297
Boreplatforme er slidt ned
Gamle platforme og et stigende antal ulykker betyder at det britiske arbejdstilsyn vil skærpe tilsynet i Nordsøen. Over halvdelen af platformene har overskredet udløbsdato eller er tæt ved.
3F-nyheder, 8/12 12.47, http://forsiden.3f.dk/article/20101208/NYHEDER/101209934/2140/NYHEDER
Beskæftigelsesministeren: Aktivindsatsen overfor syge fortsætter
Aktivindsatsen er kommet for at blive. Indsatsen viser at flere sygemeldte hurtigere skifter sygemeldingen ud med en delvis raskmelding, end de ellers ville gøre. Evalueringen af indsatsen viser at der er plads til forbedringer og der skal være indhold og balance i indsatsen. Den virksomhedsrelaterede indsats virker bedst, og derfor får kommunerne incitament til at bruge denne form.
Pressemeddelelse, beskæftigelsesministeriet, 8/12, http://www.bm.dk/Aktuelt/Nyheder/Pressemeddelelser
BALTIC DRY INDEX
2.144 (-29) (rekord 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 8/12, http://www.dryships.com/pages/report.asp
VALUTAKURSER – når du køber kontanter
100 USD = 580,27 DKK
100 Euro = 758,50 DKK
Danske Bank, 8/12, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx
AKTIEKURSER
APM A-aktie: 48.540 (+ 560)
APM B-aktie: 50.200 (+ 600)
D/S Norden: 191 (+ 2,00)
D/S Torm: 42,82 (+ 2,40)
DFDS: 405,50 (+ 1,50)
Mols-Linien: 29,60 (0)
Børsen, 9/12
OleS
THORA LUND