Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Overenskomster opsagt til tiden

Vi nærmer os marts 2025, hvor overenskomstforhandlinger 2025 for ...

Præsentation af nye aftaler for juniorofficerer på MARTEC

For 14 dage siden var Maskinmestrenes Forening og Metal Maritime ...
DAGEN 9/11
Ons 9/11-2011 10.00

* Danske skibe som sejler ved Somalia skal sikres efter bedre og højere standarder.
* Samarbejde mellem pirater og al-Shabaab kan tirre det internationale samfund.
* Det jordanske passagerskib sank under bugsering ind til havnen i Aqaba. Da branden opstod var der 1.200 passagerer ombord mens skibet kun havde tilladelse til at sejle med 700.
* De fleste har fordel af at blive i efterlønsordningen mener LO



Dagen hedder "Theodor" efter kristen soldat, som omkring år 300 nægter at ofre til den hedenske gudinde Kypeles tempel på denne dato i år 306. Han kastes i fængsel, tortureres flere dage i træk og kastes endelig levende i en brændende ovn.

1641: Skomagerkone Maren Splid brændes som heks mellem galgebakkerne ved Ribe.
1859: Den engelske flåde afskaffer piskestraf.
1937: Japanske tropper indtager Shanghai.
1938: "Krystalnatten" i Tyskland. Jødiske synagoger, forretninger og kirkegårde ødelægges, og jøder forfølges.
1944: Johannes V. Jensen tildeles Nobelprisen i litteratur.
1960: John F. Kennedy vælges som USA's præsident som den yngste nogensinde, 43 år.
1989: Berlinmiuren falder få uger efter, at Erich Honnecker har givet østtyskerne ret til fri udrejse.

Sol op 07.33 sol ned 16.13



CO-SØFART KALENDER

Ole Philipsen - ferie indtil 21/11
Christian Petersen - forældreorlov til 23/11
Susanne Holmblad - a-kassekonference.



FRA MEDIER

Pirateri
Ny standard for skibsfarten skal sikre de søfarende bedre
Vicedirektør i Danmarks Rederiforening udtaler at en ny standard for dansk skibsfart til sikring af de søfarende er på vej. Standarden indeholder kvalitetskrav til de bevæbnede vagter og stiller krav til rederiernes dokumentation til at kunne klare økonomiske krav i forbindelse med en kapring. Standarderne er forhandflet på plads både mellem Danmarks Rederiforening og Rederiforeningen af 2010, og det ligger i kortene, at hvis rederierne ikke følger kravene risikerer de eksklusion. Officersorganisationerne er indkaldt til møde med rederiforeningerne om tiltaget. Både Søfartens Ledere og Maskinmestrenes Forening bakker op om indførelse af standarderne.
Business.dk/ritzau, 9/11 04.30, http://www.business.dk/brancher/skibsredere-vil-sikre-soefolk-bedre
Business.dk/ritzau, 9/11 04.00, http://www.business.dk/brancher/vagter-skal-ikke-vaere-i-ledtog-med-pirater


Forhenværende soldater vagter på danske skibe
Det kan være tidligere udsendte til Irak, Bosnien eller Afghanistan som kan blive de kommende vagter på danske skibe. Sikkerhedsfirmaet Guardian har indgået aftale med to søfartsskoler og en brandskole om specialuddannelse af soldaterne til skibsfart og justitsministeren har lovet rederierne nemmere adgang til bevæbning af skibene. Det betyder ifølge Jan Fritz Hansen fra Danmarks Rederiforening at det fremover blive skibsrederne selv der får våbentilladelse til bevæbning af skibene.
Epn.dk/ritzau, 8/11 15.41, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article2601194.ece

Samarbejde mellem pirater og al-Shabaab vil tirre det internationale samfund
Lars Bangert Struwe som er piratforsker ved Institut for Militære Studier, mener det værste piraterne kan gøre er at indlede samarbejde med al-Shabaab. Al-Shabaab står højt på USA's liste over terrororganisationer, og hvis der etableres et indiskutabelt samarbejde, vil terrorlovgivningen kunne tages i anvendelse mod piraterne.

Det er formentlig rigtigt at piraterne betaler til al-Shabaab mener Lars Struwe, fordi piraterne betaler til dem som nu engang har magten lokalt, således at de kan fortsætte med deres aktiviteter. På trods af religiøs modstand, har al-Shabaab nu i tre år ikke bekæmpet pirateriet aktivt ifølge Forsvarets Efterretningstjeneste.
Berlingske.dk/ritzau, 8/11 13.29, http://www.b.dk/nationalt/pirater-og-al-shabaab-en-farlig-cocktail
8/11 11.43, http://www.b.dk/nationalt/forsvaret-pirater-maa-betale-til-terror

IMB Piracy Report update
388-11
30/10 12.30 UTC psn 04:19.3S 043:42.7E ca 240nm øst for Mombasa, Kenya (off Somalia)
Omkring 4-5 bevæbnede pirater i en skiff  forfulgte og beskød et tankskib. Kaptajnen slog alarm, og besætningen med undtagelse af bro-teamet mønstrede i citadellet. Bevæbnede vagter ombord affyrede advarselsskud som resulterede i at piraterne afbrød angrebet og sejlede væk.

387-11
31/10 20.28 UTC psn 08:10S 046:06E ca 72nm nord for Aldabra Islands, Tanzania (off Somalia)
Bevæbnede pirater i en skiff forfulgte og beskød en kemikalietanker. Kaptajnen slog alarm og iværksatte antipirat-manøvrer. Bevæbnede vagter ombord besvarede beskydningen og piraterne afbrød derefter angrebet og sejlede væk.

383-11
30/10 psn 03:26.5N 006:42.3E OPL Bonny, Nigeria
Bevæbnede pirater entrede en drivende produkt-tanker som afventede losse-instruktioner. De tog 25 besætningsmedlemmer som gidsler og kaprede tankskibet til en position off Lagos/Benin, hvor piraterne udlossede lasten til en pram. Den 4/11 sejlede piraterne tankskibet tilbage til Bonny, stjal personlige ejendele fra besætningen og forlod skibet ca 35nm SW for Bonny Fairway. Ingen besætningsmedlemmer kommet til skade.
ICC Commercial Crime Services, 8/11, http://www.icc-ccs.org/piracy-reporting-centre/live-piracy-report

Den jordanske passagerfærge er nu sunket
Efter færgen "Pella" torsdag i sidste uge brød i brand, forlød det umiddelbart efter at færgen var sunket. Det var åbenbart ikke korrekt, men det er den så nu, altså sunket. Efter branden fastslog rederiet at færgen ikke havde været i fare for at synke, men da en bugserbåd var i færd med at trække færgen ind til havnen i Aqaba sank den overraskende kun 750 meter fra indsejlingen til havnen. Alle passagerer og besætningsmedlemmer blev reddet i forbindelse med branden, og kun en enkelt omkom da han sprang i vandet. Færgen havde 1.200 passagerer ombord og kun tilladelse til at medtage 700.
Maeitime Danmark/Tradewinds, 8/11 11.59, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=12291

Mærsk-regnskabet
Maersk-Line: milliardunderskud
Underskuddet i 3. kvartal var på 1,6 milliarder og det er en halv milliard mere end forventet.

Forventninger til helårsresultatet
Det er første gang selskabet regnskabsteknisk sætter tal på forventninger til helårsregnskabet i et kvartalsregnskab. Forventningen er nu at Mærsk som helhed forventer et overskud på mellem 3,1 og 3,5 milliarder dollar incl avance fra salg af Netto i Storbritannien.

Kommentar
Nils Smedegaard ønsker de svagere konkurrenter ud af container-markedet og understreger at fokus fremover er på containerforretningen. Der tjenes færre penge i olieforretningen og også detailaktiviteterne klarer sig dårligere end forventet. Havneterminaler og Maersk Drilling har fine resultater, mens Mærsk har tabt 77 millioner på kursfald i beholdningen af aktier i Danske Bank alene i tredje kvartal.
Business.dk, 9/11 08.04, http://www.business.dk/transport/milliard-underskud-i-maersk-line

Olieforretningen
Olie- og gasdivisionen havde et resultat på 1,79 milliarder kroner og det er et fald på 28% til sammenligning med samme kvartal sidste år. Investeringerne i området er steget med 87% fra 948 millioner dollar sidste år til 1,78 milliarder i det sidste kvartal. Det er primært aktiviteter i Angola, Norge og Storbritannien mens der kan noteres en lavere produktionsandel i Qatar, og lavere produktion i Danmark og Storbritannien. For hele året forventes et resultat på niveau med 2010.
Borsen.dk, 9/11 08.08, http://borsen.dk/nyheder/investor/artikel/1/219115/skuffende_olieindtaegter_i_maersks_regnskab.html

Terminals
Fik i 3. kvartal et overskud på 922 millioner kroner mod et overskud på 866 i samme kvartal sidste år. Sammenlagt for de første tre kvartaler er overskuddet på 2,5 milliarder mod 3,8 milliarder i samme periode i 2010.
Maritime Danmark/Mærsk, 9/11 09.09, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=12304

Maersk Tankers
Fik i 3. kvartal et underskud på 188 millioner kroner, mod et underskud på 622 millioner i 3. kvartal 2010.
Maritime Danmark/Mærsk, 9/11 08.28, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=12303

Torm - overlevelsesplaner
Rederiet er i gang med at planlægge en sparerunde op til den ekstraordinære generalforsamling d. 22. november. Det er således planlagt at nedlægge 45 ud af ca. 360 administrative stillinger, heraf afskediges 26 på globalt plan, mens 19 åbne stillinger ikke bliver besat.
Euroinvestor.dk/business.dk, 8/11 14.15, http://www.finansnyheder.dk/news/ShowNewsStory.aspx?StoryId=11836175

Torm-chefen Jacob Meldgaard bekræfter fyringerne, hvoraf 16 sker på kontoret i Danmark, og udtaler at det er en brik i en større plan, som skal hjælpe rederiet videre.
Borsen.dk, 8/11 19.35, http://borsen.dk/nyheder/investor/artikel/1/219086/torm-topchef_bekraefter_fyring_af_26_ansatte.html

Oplagt containerkapacitet
Alphaliner skriver at oplagt containerkapacitet pr. 24. oktober er på 398.000 TEU og det er det højeste siden juni 2010. Ialt er 185 skibe oplagt.
Havne & Skibsfart/Euroinvestor, 8/11, http://www.havneogskibsfart.dk/Nyheder/nyhed.aspx?NewsID=16008&Titel=Containerkapacitet%20er%20på%20sit%20højeste%20siden%202010

Der slækkes på service til containerkunderne
Priskrig og kapacitet der trækkes ud af markedet, betyder nødvendigvis at servicen over for kunderne må blive forringet, og det bør f.eks. amerikanske tøjimportører være stærkt utilfredse med mener den tidligere topchef for Neptunes Orient Line, Ron Widdows, som forudser at der vil blive trukket så meget kapacitet ud af markedet, at der kommer til at mangle transportmuligheder.
Epn.dk, 9/11 08.04, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article2601813.ece

Danmarks Rederiforening - nyhedsbrev nr. 11 2011
Indhold:
* Danske rederier i fokus på CSR-konference i London
* Startskud for de kommende overenskomstforhandlinger
* Handling bag intentionerne i MLC på vej.
* Den danske regering sætter nye initiativer i gang for at bekæmpe pirateriet ved Afrikas Horn.
* Ny rapport åbner mulighed for mere smidig behandling af ballastvand.
* Papirkrig på dagsordenen.
* Nye skibe giver travlhed for rederiforeningens kursusafdeling.
* Spis pænt (takt og tone for shippingtrainees)
Danmarks Rederiforening, 8/11, http://www.shipowners.dk/public/dokumenter/nyhedsbreve/2011/Nyhedsbrev_November.pdf

Fælles portal for salg af overskydende maritime reservedele
Martimeparts.com tilbyder sælgere og købere at mødes på en effektiv markedsføringsmaskine. Det er et tilbud til de rederier som ikke selv vil ofre tid og penge på at at finde kunder til reservedele de gerne vil af med. Portalen kører for tiden i en gratis prøveperiode.
Maritime Danmark/maritimeparts.com, 8/11 11.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=12290

Olie i Grønland
Cairn Energy, det skotske olieselskab som leder efter olie ved Grønland, har muligvis gjort sit første egentlige fund ca. 200 kilometer ud for Nuuk, hvor der er fundet et sandlag som kan vise sig at være et egentligt oliereservoir.  Det er sket i en boring som er planlagt til at nå ned i 3.600 meters dybde. Cairn Energy har indtil nu ikke haft større held med deres milliardinvesteringer ved Grønland, og har nu travlt med at sikre resultater før de flydende borerigge sejles til varmere himmelstrøg.
Politiken.dk, 8/11 11.32, http://politiken.dk/erhverv/ECE1444385/groenland-kan-vaere-taet-paa-stort-oliefund/

BALTIC DRY INDEX
1759 (-7) (rekord 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 8/11, http://www.dryships.com/pages/report.asp



Flere maskinmestre
Regeringen vil skabe plads til uddannelse af flere maskinmestre, og dem er der faktisk brug for. Maskinmestre hører ikke blot hjemme i skibsfart og på Nordsøen, men maskinmestre er en eftertragtet arbejdskraft når det gælder en lang række områder i det moderne samfund, som f.eks. infrastruktur, vedvarende energi og miljø- og bygningssikring.
Avisen.dk, 7/11, http://avisen.dk/

Statsansatte skal betale regning for kickstart
HK/Stat protesterer mod at staten vil afskedige i større omfang for at skaffe penge til at sikre vækst i det private erhvervsliv. HK/Stat forventer at staten vil nedlægge 500 stillinger i 2012 og 1.000 i 2013. Som julegave får statens ansatte en pakke med navnet "Fokuseret Administration", og trods det indbydende navn, dækker pakken over store fyringsrunder. Fyringerne vil bl.a. betyde længere og dårligere sagsbehandling for borgerne.
Ugebrevet A4, 9/11, http://www.ugebreveta4.dk/2011/201145/Onsdag/statsansatte_betaler_regningen_for_kickstart.aspx

Ny formand for HK/Privat
På HK/Privat kongressen i Kolding fik Simon Thøgern flest stemmer til at overtage formandsposten efter Karin Retvig som fratræder som formand for de 145.000 medlemmer i HK/Privat. Kongressen besluttede også at anbefale medlemmerne at stemme nej til et nyt overenskomstresultat, medmindre det indgår at 50%-reglen bliver afskaffet. Reglen betyder at der ikke kan kræves overenskomst på en arbejdsplads hvor ikke mindst 50% af de ansatte er medlemmer af HK.
Avisen.dk, 8/11 13.42, http://avisen.dk/hkprivat-har-valgt-ny-formand_155091.aspx

De fleste har fordel af at blive i efterlønsordningen
I dag indbetaler ca. 1 million mennesker til efterlønsordningen. Når ordningen forringes som en del af den nye tilbagetrækningsreform, vil kun mellem 100.000 og 150.000 have økonomisk fordel af at forlade ordningen. Baggrunden for denne vurdering er for det første at mange fortsat vil kunne gå på efterløn, blot i en kortere tid (og muligvis beskåret form), og mange kan gå glip af en skattefri præmie på max 143.000 kroner som udløses hvis man fortsætter med at arbejde til man er 65 år.

Som udgangspunkt har folk over 50 år, og helt sikkert folk over 55 år, fordel af at blive i ordningen. Men også yngre personer med lav til middel indkomst kan med fordel vælge at blive i ordningen.

Link til vejledende beregningsmodel.
LO, 8/11, http://www.lo.dk/Nyheder/Nyhedsarkiv/2011/11/Efterloen_HBOE.aspx

Ankestyrelsen kritiserer kommune for at vildlede
Efter Herning Kommune havde tabt en række sager i Beskæftigelsesankenævnet, om stop for sygedagpenge, afgav kommunen forkerte oplysninger om samarbejdet med Falck Jobservice. Ankestyrelsen udtaler i den forbindelse at det er "stærkt kritisabelt" at kommunen har villedt myndighederne om partnerskabet med Falck Jobservice. Allerede i september 2010 krævede ankenævnet en redegørelse fra kommunen om partnerskabet, og måtte sende tre rykkere og true med tilsynet, før kommunen reagerede.

På baggrund af kommunens tidligere forklaring underkendte Beskæftigelsesankenævnet alle sager om stop for sygedagpenge, fordi afgørelserne var truffet af en privat aktør. Senere skiftede kommunen så forklaring om partnerskabet og Ankestyrelsen har nu underkendt Beskæftigelsesankenævnet, hvorfor afgørelserne om stop for sygedagpenge ikke længere er ugyldige.

Link til principafgørelse 186-11 (som også er udlagt her på siden under CO-Søfart/diverse/Ankestyrelsen)
3F-nyheder, 8/11 12.50, http://forsiden.3f.dk/article/20111108/NYHEDER/111109922/2140/NYHEDER

Førtidspensionister samles i udkantsdanmark
Billige huslejer i udkantsdanmark får førtidspensionister til at samles i områderne, og det er med til at forværre de pågældende kommuners økonomi. På Lolland modtager hver femte borger i arbejdsstyrken førtidspension. Tilsvarende gælder for kommuner på Vestsjælland, Falster, Fyn, Sønderjylland og ved Limfjorden. Regeringen mener en finansieringsreform skal løse problemet, mens Venstre mener adgangen til førtidspension skal begrænses.

På landsplan er antallet af borgere på førtidspension gennemsnitligt 9,2%. Reglerne er sådan at hvis en kommune tilkender førtidspension, hænger kommunen på udgiften i seks år efter en eventuel fraflytning fra kommunen, hvorefter den nye kommune arver udgiften.
Ugebrevet A4, 8/11, http://www.ugebreveta4.dk/2011/201145/Tirsdag/foertidspensionister_samler_sig_i_udkantsdanmark.aspx

Kommuner sanktionerer svage ledige uden at vurdere nytteværdien
En rapport udarbejdet af Arbejdsmarkedsstyrelsen viser, at kommunerne ikke bruger det lovbestemte råderum de har, for en individuel vurdering af de svage ledige i forbindelse med tildeling af sanktioner. Der skal efter loven være kontant afregning overfor de stærke ledige, men Folketinget har ønsket en mere individuel vurdering når det gælder de svage ledige som har mange andre problemer end ledighed.
Dansk Arbejdsgiverforening, 8/11, http://www.da.dk/

Nationalregnskabet 2010 (version november)
Eter korrektion for prisudviklingen steg bruttonationalproduktet med 1,3% i 2010. I 2009 var der et fald i BNP på -5,8% og i 2008 var tallet på -0,8%.

Det private forbrug har haft følgende reale vækstrater: 2008: -0,3%, 2009: -4,2% og i 2010: +1,9%.

Fra 2009-2010 faldt beskæftigelsen med knap 63.000 personer, svarende til en nedgang på 2,2%. Antal præsterede timer faldt tilsvarende med 2,2%.
Danmarks Statistik, 8/11, http://www.dst.dk/pukora/epub/Nyt/2011/NR524.pdf

Jernbanearbejdere aktionerede 8. november i Europa
Under slogans:
No seperation
No fragmentation
For integrated rail companies
No liberalisation of domestic rail passenger transport
For quality public rail services
Aktionerede jernbaneforbund i Italien, Belgien, Tyskland. Østrig, Schweiz. Storbritannien og Serbien.

Den 14. november vil ETF (den europæiske transportarbejder føderation) sammen med forbund fra Ungarn, Frankrig, Spanien, Slovenien, Bulgarien og Luxembourg, organisere en velkomstkomite for medlemmer af EU-parlamentet på jernbanestationen i Strassbourg.
ETF

VALUTAKURSER – når du køber kontanter
100 USD = 554,78 DKK
100 Euro = 757,48 DKK
Danske Bank, 9/11, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx#

AKTIEKURSER

APM A-aktie: 33.080 (+560)
APM B-aktie: 34.900 (+660)
D/S Norden: 151,40 (+0,90)
DFDS: 365 (0)
D/S Torm: 5,45 (-0,15)
Mols-Linien: 12,30 (0)
Børsen, 9/11

OleS



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Overenskomster opsagt til tiden

Vi nærmer os marts 2025, hvor overenskomstforhandlinger 2025 for ...

Præsentation af nye aftaler for juniorofficerer på MARTEC

For 14 dage siden var Maskinmestrenes Forening og Metal Maritime ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX