Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Overenskomster opsagt til tiden

Vi nærmer os marts 2025, hvor overenskomstforhandlinger 2025 for ...

Præsentation af nye aftaler for juniorofficerer på MARTEC

For 14 dage siden var Maskinmestrenes Forening og Metal Maritime ...
DAGEN 8/3
Tir 8/3-2011 10.00

Dagen hedder "Beate" efter en martyrinde der i år 277 bliver dræbt i Sens ved Paris. Senere rejses en kirke på stedet hvor hun døde.

1618: Johann Kepler formulerer sin tredje lov om planeternes bevægelse.
1684: Resolution udstedes for Dragør-Lodserne som landets ældste lodseri.
1790: Den franske nationalforsamling stemmer for at fortsætte slaveriet i de franske kolonier.
1856: Den Kgl. Veterinær- og Landbohøjskole oprettes.
1911: Kvindernes Internationale Kampdag stiftes på et møde i København.
1920: Danmark tiltræder Folkeforbundet som er en forløber for FN.
1952: For første gang indopereres et kunstigt hjerte på en 41-årig mand, som overlever i 80 minutter.

Sol op 06.46 sol ned 17.56

CO-SØFART KALENDER

Ole Philipsen - 08.00 morgenmøde Dansk Metal
John Ibsen - 08.00 morgenmøde Dansk Metal - fogedretten i Næstved
Christian Pedersen - fogedretten i Næstved
Bjarne M. Olsen - ferie
Anja Poulsen - ferie
10.00: bestyrelsesmøde SK
11.30: møde i faglig afdeling
Jens Fage-Pedersen - ITF-inspektørkursus i London


 
FRA MEDIER

Pirateri
Hollandsk lystyacht angrebet af pirater
Onsdag blev en hollandsk lystyacht angrebet og borded af pirater. Lystyachten var imidlertid ledsaget af et privat vagtskib som efter en ildkamp jog piraterne på flugt. Direktøren for Risk Intelligence, Hans Tino Hansen, fraråder sejlskibe at sejle i piratområder, og mener kun der er tre muligheder hvis man endelig vil.
* Gå syd om Afrika
* Transportere sejlskibet gennem området på et større transportskib
* Gå sammen med andre sejlere og hyre private vagtskibe som eskorte
Danmarks Radio, 7/3 14.53, http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2011/03/07/144928.htm

Sejlerfamilien med krigere for og bag
Borgmesteren i Bandar Beyla oplyser til Ekstrabladet at der ikke planlægges nogen aktion mod de pirater som holder den danske sejlerfamilie som gidsler, men at der er indsat yderligere styrker i området som nu er lukket af. Ifølge borgmesteren har piraterne forsøgt at tilkalde forstærkninger, hvorefter al intern telekommunikation til området er afbrudt.
Avisen.dk/Ekstrabladet, 7/3 14.44, http://avisen.dk/piraterne-tilkalder-forstaerkning_142901.aspx

Tidligere premierminister aktiv med piraterne
Somaliske magthavere vil have deres del af kagen og en tidligere premierminister ser ud til ar være aktiv sammen med en tidligere statsminister i deres respektive klaners delagtighed i pirateriet. De to klaner hører til de mest magtfulde i Somalia og den enes hører hjemme i Puntland hvor den danske sejlerfamilie holdes som gidsler. Der er for tiden en række medieforlydender omkring sejlerfamilien, og hvad der er op og ned i den historie er ikke til at vide. Utrolig mange "fantasier" suser rundt dernede siger Somalia-eksperten Stig Jarle Hansen, som advarer mod at tro hvad man hører.
Berlingske.dk/ritzau, 7/3 14.45, http://www.b.dk/nationalt/somaliske-magthavere-er-aktive-i-pirateri

Krigsskib observeret ved Somalia nær positionen hvor sejler-familien befinder sig
Somaliske myndigheder advarer mod en befrielsesaktion efter de har observeret et krigsskib ved Somalia nær det område hvor sejlerfamilien formentlig holdes fanget. Det er ikke muligt at få bekræftet om der er tale om "Esbern Snare".
Jyllandsposten, 7/3 16.12, http://jp.dk/udland/article2361017.ece

Sænk moderskibene
Foreslår Venstre i et udspil til bekæmpelse af pirateri, hvori indgår at danske flådefartøjer skal have udvidet mandatet til at borde og konfiskere moderskibe.
Danmarks Radio, 7/3 22.50, http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2011/03/07/223656.htm

NATO ønsker at styrke piratindsatsen
Generalsekretær Anders Fogh Rasmussen vil have skruet op for piratindsatsen. Ifølge Fogh skal koordinationen mellem NATO, EU og andre lande som har krigsskibe i Somalia-området koordineres bedre. Samtidig åbnes der op for en styrkelse af NATO-indsatsen heriblandt mod det mere offensive. NATO har i øjeblikket fire skibe i området, herunder "Esbern Snare".
Danmarks Radio/eritzau, 7/3 15.58, http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2011/03/07/154718.htm

Løsepenge eller ej
Søfartens Lederes direktør i DR P1 debat om drøftelse af hvorvidt der skal betales løsepenge eller ej. Link med henvisning til debattten.
Søfartens Ledere, 7/3, http://www.soefartensledere.dk/WEB/

Åben skiff med pirater standset
Den 4. marts rapporterede et handelsskib et formodet piratskib 350 nm syd for Mogadishu. Den franske fregat "Nivose" blev sendt til positionen sammen med en EUnavfor helikopter fra Luxembourg og base på Seychellerne. Efter at have lokaliseret piratskibet sendte "Nivose" sin helikopter som måtte affyre varselsskud for at stoppe båden. Der blev taget film af piraterne som smed deres våben udenbords. Et boardingteam fra "Nivose" entrede båden og fandt 3 formodede pirater men ingen angrebsvåben. Piraterne og deres båd blev frigivet men en del af en stor mængde brændstof blev konfiskeret. Frigivelsen skete som følge af mangel på beviser.
EUnavfor, 7/3, http://www.eunavfor.eu/2011/03/eu-navfor-disrupts-suspected-pirate-group-off-the-coast-of-somalia/

Franske fregat "Nivose"
Den franske fregat "Nivose" har tilsluttet sig EUnavfor med 102 besætningsmedlemmer, heraf 14 officerer. Det er anden gang fregatten deltager i operationen. Skibet som er et fleksibelt krigsskib har været del af den franske flåde siden 1992.
EUnavfor, 4/3, http://www.eunavfor.eu/2011/03/eu-navfor-welcomes-the-french-frigate-nivose/

Debatten om nationalitetskravet
Brian Mikkelsen styrker Det Blå Danmark
Ministeren afviser kritik af lovforslaget og peger på at meningen er at styrke erhvervet og vilkårene for søfolkene ombord på skibene. Det skal ske gennem styrkelse af de globale konkurrenceevner. At afskaffe nationalitetskravet til skibsføreren er efter ministerens mening en nødvendig modernisering. Ministeren peger endvidere på at rederierne har lovet at de ikke har planer om at afskaffe de danske søfarende, hvilket bekræftes af Danmarks Rederiforening. Hvis rederierne ville af med de danske officerer, så kunne de jo bare allerede have gjort det, siger vicedirektør Jan Fritz Hansen. De kunne have smidt danskerne ud og hentet billigere EU-kaptajner ind. Ministeren peger endelig på, at der i det samlede lovforslag er et nyt skattefradrag til de danske søfarende som sejler uden for EU og som er fuldt finansieret af rederierne.

Rederiet Norden vil have flere danskere
Mens Torm har fået dispensation til at have 45 skibe under dansk flag helt uden danskere ombord, vil rederiet Norden gerne have flere danske officerer. Ifølge rederiet er der i dag 153 danske officerer og tallet skulle gerne endnu højere op. Norden har pt 14 skibe under dansk flag.

Synspunkt
Rederierne holder hovedet højt over vandoverfladen og skaber vækst, mener formanden for Danmarks Rederiforening, Lars Vang Christensen fra Herning Shipping. Han mener det er et faktum at rederierne har levet op til forventningerne i Folketingets søfartspolitik. Men nu handler det om erkendelse af erhvervet som globalt og meget mere end arbejdspladser på skibene. Skibe som nu erhverves fra udlandet, kan sejle med udenlandske besætninger og give beskæftigelse på rederikontorerne i Danmark.

I fem år har rederierne haft mulighed for at bruge EU-kaptajner men kun gjort brug af muligheden yderst begrænset. Nationalitetskrav til maskinmestre har aldrig eksisteret, og alligevel findes danske maskinmestre i stort tal på danske skibe. Rederierne har samtidig imødekommet et ønske fra de søfarende om at blive mere konkurrencedygtige globalt set, gennem et særligt skattefradrag som er fuldt finansieret af rederierne.

"Hvis man modsætter sig et lovforslag, der skaber yderligere vækst og viden i Danmark, må det efter vores opfattelse være af andre årsager end dem, der fremgår af selve lovforslaget", slutter Lars Vang Christensen.
Berlingske Business, 7/3
Se også: "Leder Brian Mikkelsen efter topjob i rederibranchen?", http://www.co-sea.dk/brian-mikkelsen.34321.aspx

Mærsk
Nej til miljøvenligt forslag
En aktionær har i årets indkaldelse til generalforsamling, under eventuelt, foreslået en mere proaktiv holdning til miljø med afsættelse af 100 millioner kroner. Bestyrelsen støtter ikke forslaget lyder det kort fra selskabet.
Business.dk, 8/3 07.40, http://www.business.dk/energi-miljoe/a.p.-moeller-maersk-takker-nej-til-miljoevenligt-forslag

APM Terminals vil investere mere i Kina

Qingdao Port planlægger at udvide container- og bulklastkapaciteten gennem investeringer for 4,6 milliarder dollar frem til 2015. 
Epn.dk/RB-Børsen, 7/3 15.27, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article2360949.ece

Opbygger flåde af gastankere
Ifølge Tradewinds er Mærsk i færd med en ekspansiv opbygning af gassupertankere som kan udfordre norske BW Gas som markedsledende.
Maritime Danmark/Tradewinds, 7/3 13.49, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=10303

Nyt Maersk Line rederi
Maersk Lines og Safmarines nye feederrederi, Seago Line, er ved at tage form, og rederiet annoncerer efter medarbejdere som skal være med til at starte rederiet op i andet halvår af 2011. Rederiet vil betjene Europa, Micddelhavsområdet og Rusland. I Asien har der været succes med et tilsvarende projekt og for Seago Lines vedkommende er målsætningen på lidt længere sigt 15% af markedet.
Maritime Danmark, 8/3 07.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=10305

Øget olieproduktion i Nigeria
Mærsk er indgået i et strategisk samarbejde som betyder at The Nigerian Petroleum Developments daglige olieproduktion skal øges fra 70.000 tønder til 250.000 tønder i 2015.
Euroinvestor, 8/3 07.25, http://www.finansnyheder.dk/news/ShowNewsStory.aspx?StoryId=11641702

NOL starter 2011 med vækst
Neptune Orient Line fragtede 321.600 tyvefods containere i perioden 1. januar til 11. februar, svarende til en vækst på 5% til sammenligning med samme periode i 2010. Omsætningen pr. container er samtidig steget med 10%.
Epn.dk/RB-Børsen, 7/3 10.55, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article2360569.ece

Rederiet Norden
Ugentlig oversigt over aktie-tilbagekøbs-program:
Den 25. januar er der tilbagekøbt 563.000 aktier til en samlet pris på 107.637.530 kroner. Programmet løber til 31. marts hvor der skal være købt for 170 millioner.
Norden, 7/3, http://www.ds-norden.com/investor/financialnews/announcements/5782.html

Verdens største FPSO
Det sydkoreanske værft Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co, har leveret verdens største Floating Production Storage and Offloading Unit til det franske olieselskab Total. Herligheden som har kostet 2,3 milliarder dollar vil blive indsat ud for Angola.
Maritime Danmark/offshoreenergytoday.com, 8/3 08.34, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=10308


Terminalarbejder faldt ned i lasten på "Irena Arctica" og døde

Lørdag aften faldt en 45-årig havnearbejder i Sisimiut ned i lasten på "Irena Arctica". Manden var død ved ankomsten til hospitalet. Hændelsforløbet er ikke helt klarlagt, men alt tyder på ulykke hvor manden faldt 16 meter ned i lasten.
Sermitsiaq, 7/3 11.12, http://sermitsiaq.ag/indland/article141413.ece

Ny færgeterminal på Aarhus Havn
Havnen og Mols-Linien er blevet enige om at bygge en ny færgeterminal på miljøhavnen.  Der er ikke længere plads i Nordhavnen som fyldes op af boliger. Det nye havneområde ligger uderst på Østhavnen sydøst for containerterminalen. Planmæssigt vil den nye terminal kunne tages i brug i 2015. Der er både fordele og ulemper ved den nye placering.
Havne & Skibsfart/stiften.dk, 7/3, http://www.havneogskibsfart.dk/Nyheder/nyhed.aspx?NewsID=9570&Titel=Ny%20færgeterminal%20på%20Aarhus%20Havn

BALTIC DRY INDEX
1.346 (+29) (rekord 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 4/3, http://www.dryships.com/pages/report.asp



Krigserklæring mod fagbevægelsen

Siger arbejdsmarkedsforsker Henning Jørgensen om indholdet i regeringens genopretningspakke hvor der blev lagt loft over fradragsretten for lønmodtagernes faglige kontingenter. En tilsvarende stramning for arbejdsgiverne var imidlertid forsvundet fra finansloven som blev vedtaget i december 2010. LO mener tilsvarende at det er led i regeringens strategi om at underminere fagbevægelsen. I en mail til Politikken skriver skatteministeren at en tilsvarende stramning i et vist omfang kunne være omgået af arbejdsgiverne, og derfor ikke ville få den forventede økonomiske effekt.
Politiken.dk, 7/3 03.00, http://politiken.dk/politik/ECE1215343/loenmodtagere-faar-skattesmaek---arbejdsgivere-slipper/

Arbejdsgivere og lønmodtagere betaler det samme
Dansk Arbejdsgiverforening mener at Politikens historie om forskelsbehandling er misvisende. Da regeringen besluttede at indføre loftet over lønmodtageres fradragsret for faglige kontingenter, blev dette for arbejdsgivernes vedkommende udmøntet i en lov som forlængede arbejdsgiverperioden for sygedagpenge fra to til tre uger om året. Udgiftsbesparelsen hermed er beregnet til tilsvarende at betyde 750 millioner kroner om året for staten.
Dansk Arbejdsgiverforening, 7/3, http://www.da.dk/

Sendt i aktivering 2 måneder før barsel
En 64-årig blev sendt på jobsøgningskursus to måneder før han skulle pensioneres som folkepensionist af jobcenter i Helsingør. Chefen for jobcentret i Helsingør kan godt se komikken men siger at reglerne ikke kan gradbøjes, og at mange a-kasser og jobcentre ser frem til mere fleksible regler.
3F-nyheder, 7/3 10.52, http://forsiden.3f.dk/article/20110306/NYHEDER/110309910/2140/NYHEDER

Dagpenge ved sygdom
Både mænd og kvinder fik sygedagpenge i længere perioder i 2010. Mandlige lønmodtagere fik i gennemsnit i 73 dage og kvindelige i 81 dage. Antallet af personer som har modtaget sygedagpenge er påvirket af en lovændring (gældende fra 2. juni 2008) som betyder at de første 21 dage betales af arbejdsgiveren mod før de første 14 dage. Først efter denne arbejdsgiverperiode overtager det offentlige forpligtelsen.
Antal personer med sygedagpenge på mere end 21 dage:
2004: 244.436
2005: 247.233
2006: 257.170
2007: 271.126
2008: 271.437
2009: 269.438
2010: 267.194
Danmarks Statistik, 7/3, http://www.dst.dk/pukora/epub/Nyt/2011/NR103.pdf

Konjunktur og arbejdsmarked uge 10
Indhold:
* Stort set uændret ledighed i januar 2011
* Svagt fald i den økonomiske vækst
* Fald i den samlede beskæftigelse, men stigning i privat beskæftigelse
* A-kassernes medlemstal faldt igen i 2011
* Flere konkurser, mens antallet af tvangsauktioner er uændret
Beskæftigelsesministeriet, 7/3, http://www.bm.dk/Tal%20og%20tendenser/Konjunktur

VALUTAKURSER – når du køber kontanter

100 USD = 546,21 DKK
100 Euro = 758,78 DKK
Danske Bank, 8/3, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx#

AKTIEKURSER
APM A-aktie: 48.860 (- 340)
APM B-aktie: 49.940 (- 460)
D/S Norden: 183 (- 3,50)
DFDS: 450 (- 0,50)
D/S Torm: 38,12 (+ 0,43)
Mols-Linien: 27,00 (- 1,50)
Børsen, 8/3

OleS


THORA LUND

029-brugt



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Overenskomster opsagt til tiden

Vi nærmer os marts 2025, hvor overenskomstforhandlinger 2025 for ...

Præsentation af nye aftaler for juniorofficerer på MARTEC

For 14 dage siden var Maskinmestrenes Forening og Metal Maritime ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX