Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Drømmer du om en kollegielejlighed eller en familielejlighed centralt i København?

Drømmer du om en læreplads og en kollegielejlighed eller en famil ...

Efterårets medsejladser og skibsbesøg er ved at være på plads

Hos Metal Maritime bliver forårets og efterårets skibsbesøg og me ...
DAGEN 7/5
Fre 7/5-2010 10.00

Dagen hedder "Perpetus". I 1821 ændrede Frederik den 6. dødsdommen over den revolutionære J.J. Dampe til livstidsfængsel på Christiansø (Dampe var fængslet fra 1821-41 hvorefter han fik tilladelse til at færdes på Bornholm. Han fik amnesti i 1848 og døde 1867). I 1976 dør forfatterinden Tove Ditlevsen.
Sol op 05.17 ned 20.57

CO-SØFART KALENDER

Ole Philipsen - møder hele dagen (Søfartsstyrelsen og ITF)
John Ibsen - arbejder hjemme
 
FRA MEDIER

Pirateri
IMB Live Piracy Report update
5/5 22.12 UTC psn 13.06N 048:37E Adenbugten
Pirater i skiffs nærmede sig et passagerskib og åbnede ild mod skibet. Skibet sendte nødmelding, iværksatte anti-pirat aktioner og forhindrede entring.
ICC Commercial Crime Services, 6/5

Presset mod Torm øges
To vigtige kunder (svenske Marininvest og Gotlandsbolaget) som har samarbejdet med Torm i 20 år, har meddelt at de med tre måneders varsel trækker sig fra samarbejdet og flytter til Hafnia Management. Også rederiet J. Lauritzen flytter til et samarbejde med Hafnia Management. Flere andre skulle efter sigende overveje at flytte og dermed kan det nye rederi hurtigere end ventet blive en alvorlig konkurrent for Torm. Jacob Meldgaard tager oplysningerne roligt og meddeleler at de skibe som indtil nu fravælger Torm blot repræsenterer 0,2% af Torms indtjening.
Maritime Danmark/Jyllandsposten, 6/5 11.09, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=7851

Torm har forgyldt den græske storaktionær
Over en periode på fem år har Gabriel Panayotides selskab, Beltest, tjent mere end 160 millioner kroner på at købe et skib af Torm og efterfølgende leje det tilbage til Torm. Både selve salget af skibet, hvor der var mange købere parat, og tilbagelejen har vakt undren og intern modstand i rederiet.
Business.dk, 7/5 05.01, http://www.business.dk/transport/torm-ejer-blev-forgyldt-ved-omstridt-handel

Formentlig stigende containerrater på Stillehavet
For tiden pågår de årlige forhandlinger om containerrater over Stillehavet, og der er udsigt til at priserne stiger til et niveau så sejladsen bliver omkostningsneutral.
Maritime Danmark/Lloyds List, 7/5 08.45, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=7862

Sæson for sejlads med kongeskibet
I dag går kongefamilien ombord på "Dannebrog" og indleder årets sejladser med kurs mod Helsingør. Der er 38 nye værnepligtige ombord. I år er der planlagt to togter. Det første fra 7.-9. juni med anløb af Kolding, Samsø og Femø og 14.-16. september med anløb af Randers, Nekselø og Slagelse.
Danmarks Radio, 6/5 15.44, http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/05/06/153426.htm

100 tons jerntragt skal sænkes ned over løbske oliebrønde
Olieselskabet BP er ved at være klar med en jerntragt som er sejlet ud til positionen for den eksploderede olieplatform af et specialskib. Det er meningen konstruktionen skal kunne dække de to oliebrønde og opsamle olie til oppumpning i et tankskib. Teknikken er ikke prøvet før på så store dybder og det er usikkert hvordan det vil forløbe. Det vides først om fem dages tid.
Danmarks Radio, 6/5 18.45, http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2010/05/06/183858.htm

Lindø færdiggør skib som rederi har trukket sig fra
Der lægges nu sidste hånd på et ro/ro fragtskib oprindeligt bestilt af Epic Shipping. Rederiet havde ikke råd til at bygge skibet færdigt efter at have indbetalt halvdelen af kontraktprisen. Skibet færdiggøres i næste uge og sættes under britisk flag hvorefter det vil blive sat til salg.
Maritime Danmark/Shipgaz.com, 6/5 15.53, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=7857

Rådmand kalder Støjbergs afbureaukratiserings-kampagne for absurd
Kampagnen "Væk med bøvlet" er en rød klud i ansigtet på kommunerne. Kommunernes Landsforening påpeger at ministeren med den ene hånd vil afbureaukratisere og med den anden hånd kræve 100.000 flere ledighedssamtaler om året. En rådmand fra Ålborg Kommune har sjældent oplevet noget mere absurd end de seneste tiltag som iværksættes på samme dag. Kommunerne skal nu indkalde borgere som f.eks. er i gang i aktivt tilbud til hyppigere samtaler end før, samtidig med at dem som er i fare for at ryge ud af arbejdsmarkedet skal indkaldes sjældnere. Indkaldelse til sygesamtaler med borgere som er i gang er både spild af ressourcer og til irritation for borgerne påpeger rådmanden.
CO-Industri, 6/5, http://www.co-industri.dk/sw50096.asp

100.000 meningsløse samtaler
Spild af tid og urimelig hetz mod alvorligt syge mennesker, siger Kommunernes Landsforening og en række kommuner om beskæftigelsesministerens nye regler som bliver kaldt et "samtalecirkus". Langt de fleste af de 100.000 samtaler vil være meningsløse.
Kristeligt Dagblad, 6/5 00.00, http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/365201:Danmark--Syge-indkaldes-til-job-kontrol

SØFART NR. 18
Lauritzen med i nyt tank-samarbejde
Lauritzen Tankers har valgt at bakke op om det nye befragtningsselskab Hafnia Management, som det svenske rederi Marinvest er ved at etablere i København. J. Lauritzen overlader således den kommercielle drift af sine produkttankskibe til Hafnia, som også har fået tonnagemæssig opbakning fra Marinvest og Gotlandsbolaget. Syv ledende medarbejdere fra Marinvests mangeårige samarbejdspartner, Torm, følger også med.

Lightship fortsætter vækst
Den kompetitive mæglervirksomhed Lightship Chartering fortsætter det generationsskifte og den oprustning, der efterhånden har været i gang et par år. Senest har Lightship foretaget en større rokade i ledelsen. Desuden er en del nye mæglere kommet til i løbet af det seneste års tid, mens de to udekontorer i Singapore og Geneve bliver styrket på ledelsessiden.

Fremtidens behov for uddannelse skitseres
Et maritimt Danmark, reduceret til en konsulentindustri som følge af aggressiv outsourcing. Sådan så et af de to fremtidsscenarier ud, som et panel med 20 ledere fra små og store maritime virksomheder debatterede som led i et forskningsprojekt. Disse input indgår i den indledende rapport, der søger at pejle konturerne af Det Blå Danmarks fremtidige uddannelsesbehov.

Eitzen Bulk sikrer sig historisk stor kontrakt
Eitzen Bulk har sikret sig en rekordstor kontrakt på transport af 50 mio. ton stålprodukter i en periode på 11 år. Rederiet skal i hele perioden laste hver femte dag ved et nyt stålværk i Brasilien. Der er tale om den største kontrakt nogensinde hos Eitzen Bulk og formentlig én af de største, som et dansk tørlastrederi har indgået.

IMO-regler for HNS-ulykker
IMO fik lukket endnu et vigtigt hul i den internationale lovgivning, da man forleden enedes om at indføre nye regler for ansvar og erstatning i forbindelse med ulykker, hvor der er involveret farligt gods – såkaldte HNS-ulykker. En egentlig HNS-konven–tion kom ellers til i 1996, men det er aldrig lykkedes at få den til at træde i kraft, idet for få lande har ratificeret den.

Døde efter fald i lastrum
Sikkerhedsforanstaltningerne ved flytning af mellemdækspontoner om bord på coasteren »Danica Sunbeam« er ændret som konsekvens af en tragisk arbejdsulykke sidste år, hvor skibets 68-årige overstyrmand faldt fra mellemdækket og 2,4 meter ned på tanktoppen. Overstyrmanden blev umiddelbart efter ulykken bragt til hospital i Miami men døde to dage senere af sine kvæstelser.

Advokater vil fokusere på shipping
Et advokatfirma, som fokuserer 100 pct. på shipping og transportret, har nu set dagens lys i København. En helt ny aktør er der dog reelt ikke tale om. Hafnia Advokatfirma, som er navnet på den nye virksomhed, er således etableret af et hold advokater, som tidligere har arbejdet selvstændigt som del af et større kontorfællesskab. Advokaterne bag Hafnia ønsker at skærpe profilen og sende et klart signal om fokuseringen på shipping- og transportområderne.

Filippinsk akademi i rivende udvikling
Maritime Academy of Asia and the Pacific i Filippinerne blev etableret for godt ti år siden og har siden da udvidet ti gange. Alle tiders største ryk blev gjort sidste år med intet mindre end en fordobling af kapaciteten fra 1.000 studerende til 2.000. Akademiet er leverandør af officerer til en lang række rederier globalt, og en anseelig del af de studerende er duale kadetter i A.P. Møller – Mærsk, der også er på listen over akademiets sponsorer. Den danske forbindelse omfatter også Danmarks Rederiforening, der har en plads bestyrelsen.

Forskning er fremtiden
Der skal forskes – meget – hvis Danmark skal formå at holde trit med den udvikling, globaliseringen har sat i gang. Viden, innovation og know-how er de mantraer, der skal holde dampen oppe og det gælder i mindst lige så høj grad for Det Blå Danmark, som det gælder for landet som helhed. Dette emne blev der sat fokus på til Maritim Forsker Dag 2010.

Chute-system til dobbeltendere
Viking har lanceret en ny type mini chute-system, der er specielt beregnet på dobbelt-ender færger, der sejler i indre (beskyttede) farvande. Systemet er automatiseret så meget som muligt med tanke på, at mange færger af ovennævnte type har en ret limiteret besætning, men godt kan have mange passagerer med. Mini-chuten er baseret på Vikings store system, der blev udtænkt til brug på større færger og passagerskibe, men er konstrueret til at kunne fjernbetjenes af bare et besætningsmedlem.
Søfart, 7/5

BALTIC DRY INDEX
3468 (+27) (rekord: 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 6/5, http://www.dryships.com/pages/report.asp

BANKENS - SALGSKURSER
100 USD = 599,45 DKK
100 Euro = 757,33 DKK
Danske Bank, 7/5, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx#

AKTIEKURSER - KØBSKURSER
APM A-aktie: 43.000 (-1.600)
APM B-aktie: 44.130 (-1.570)
D/S Norden: 237,80 (-8,20)
D/S Torm: 52 (-3,50)
DFDS: 415 (0)
Mols-Linien: 53 (-1,50)
Børsen, 7/5

(OleS)

THORA LUND

Image29529__fieldImage



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Drømmer du om en kollegielejlighed eller en familielejlighed centralt i København?

Drømmer du om en læreplads og en kollegielejlighed eller en famil ...

Efterårets medsejladser og skibsbesøg er ved at være på plads

Hos Metal Maritime bliver forårets og efterårets skibsbesøg og me ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX