Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Overenskomster opsagt til tiden

Vi nærmer os marts 2025, hvor overenskomstforhandlinger 2025 for ...

Præsentation af nye aftaler for juniorofficerer på MARTEC

For 14 dage siden var Maskinmestrenes Forening og Metal Maritime ...
DAGEN 5/12
Man 5/12-2011 10.00

* Danske skibe er storleverandører af våben til konflikter og krige.
* Fuld kaptajn på Strynø-færgen
* Kapitalfondene vil sælge ud af Scandlines. Rederiet afviser.
* Torm-chefs bonus mange millioner for høj.
* Uddannelsespenge hober sig op i kompetencefonde.



Dagens navn er "Sabina" efter grundlæggeren til et kloster i Palæstina.

1492: Christopher Columbus opdager den vestindiske ø Hispaniola, som senere skifter navn til Haiti.
1766: James Christie afholder sin første auktion i London.
1781: Wolfgang Amadeus Mozart dør af tyfus, 35 år gammel.
1806: De særlige skifteretter til behandling af gestlige dødsboer afskaffes.
1872: Fartøjet "Marie Celeste" findes forladt i Atlanten uden spor af besætningen.
1933: Spirtusforbudet i USA ophæves. Det blev indført i 1920.
1945: 5 USA flådefly forsvundet sporløst på træningstur i "Bermuda Trekanten".
1946: New York udpeges som kommende hovedkvarter for FN.
1976: Ved folkeafstemning afviser den schweiziske befolkning nedsættelse af den ugentlige arbejdstid fra 43 til 40 timer.
1989: Det franske TGV-tog sætter hastighedsrekord med en gennemsnitsfart på 480 km/t.
2004: 120 millioner papirsfugle med fredsbudskaber bliver kastet ud over den urolige, sydlige del af Thailand. Fuglene er foldet af thailænderne på opfordring af premierministeren, og aktionen sker på kong Bhimophols 77 års fødselsdag.

Sol op 08.22 sol ned 15.38



CO-SØFART KALENDER

Ole Philipsen - 09.30 With-fonden
Ole Strandberg - 14.30 møde Tjenestemændenes Forsikring (Tryg)
Henrik Mikkelsen - medsejlads "Crown", København-Oslo



FRA MEDIER

Pirateri
Weekly Report, SomaliaReport
Mindst 14 skibe (7 handels- og 7 fiskeskibe) er i piraternes kontrol med anslået 262 gidsler. Mange af gidslerne holdes fanget på land eller ombord på andre skibe. Indtil nu er der i 2011 betalt 138,5 millioner USD i løsesum for 29 skibe og 25 gidsler som er frigivet uafhængigt af skibe (skema over anslåede løsesummer for de enkelte skibe).

To skibe er frigivet i den seneste uge, italienske "Rosalia D'Amato" og Singapore-flagede "Gemini". Fire sydkoreanske besætningsmedlemmer ud af 25 er tilbageholdt for at presse den sydkoreanske regering til udlevering af pirater som holdes fængslet i Sydkorea.

I den seneste uge har der igen ikke været registreret vellykkede kapringer af større skibe, og IMB har kun rapporteret om to angreb.
Liste med detaljer over alle tilbageholdte skibe.
SomaliaReport, 2/12, http://www.somaliareport.com/index.php/post/2179/Weekly_Piracy_Report

Åbent brev til regeringen
Forhenværende navigatør skriver åbent brev til regeringen, med kritik af at der ikke gøres nok for at komme pirateriet til livs. Regeringen kunne gøre andet og mere for at sikre danske skibes bevæbning og komme gidsler til hjælp.
Maritime Danmark, 4/12, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=12551

IMB Piracy Report update
411-11
1/12 23.40 LT Dumai Port Anchorage, Indonesien
Fire røvere bevæbnede med knive entrede et tankskib for anker, tog vagthavende smører som gidsel og trængte ind i maskinens stores-rum. Røverne stjal stores, frigav smøreren og forsvandt.
ICC Commercial Crime Services, 2/12, http://www.icc-ccs.org/piracy-reporting-centre/live-piracy-report

Danske skibe er storleverandører af våben til konflikter og krige
Efter besætningen på det danske skib "Leopard" blev bortført af pirater talte ingen om at skibet var lastet med missiludstyr til den vietnamesiske hær, og ingen taler om at danske skibe er stortransportører af våben og ammunition til hele verden. Danmark er et førende land når det gælder "destabiliserende våbentransport" viser en svensk undersøgelse.

Det er bizart at vi har haft årtiers diskussioner om våbenproduktion som vi ikke har, men ingen diskussioner om vores rolle som transportør, mener professor Ole Wæver, som i mange år har interesseret sig for transporterne som ikke matcher danskernes fredelige selvbillede. Vi taler om dødens købmænd men ikke om dødens sømænd.

En række lande er på EU's og FN's våbenembargolister, men embargoerne håndhæves kun ganske svagt. Der er ingen effektive reguleringer af våbentransporterne som alt overvejende foregår pr. skib.

Den britiske forsker Hugh Griffiths beskriver de såkaldte "end-user certificates" som jokes der inge juridisk værdi har. I august 2009 sejlede "Puma" fra rederiet Shipcraft fra Filippinerne mod Yemen med 20 millioner patroner for en af Sydøstasiens største våbenproducenter. Firmaet eksporterer under sloganet: "Bringing the Best of the Philippines to the Rest of the World." Ifølge Griffiths tyder det på at Shipcraft overhovedet ikke interesserer sig for hvem de leverer våben og ammunition til.

Shiopcraft transporterer lige gerne atomaffald som militærudstyr, som terrorister ønsker at få fingre i.

Langt størstedelen af våbentransporterne er dog legale, og dem kan man mene om hvad man vil, siger Henrik Berlau fra 3F, som i mange år har forfulgt sager om illegale våbentransporter. Problemet er når der sejles til ikke identificerbare modtagere, hvor danske rederier har været helt fremme i skoene i mange år.

Michael Wengel-Nielsen fra Rederiforeningen af 2010 mener det danske system fungerer fint, og det er op til politikerne at bestemme hvem der må transporteres våben til. Vi handler jo også med Kina, siger sekretariatslederen, og hvis ikke vi sejler, er der andre rederier i andre lande der gør.
Information, 3/12, 4 sider i tillægget Moderne Tider

"Superspeed" fik motorstop på grund af bølge
Color Line-færgen "Superspeed" blev lørdag eftermiddag stoppet af motorstop mellem Hirtshals og Kristiansand i Norge. En stor bølge skyllede ind over broen og ramte en ventil så der kom vand i kontrolpanelet. Efter nogle minutter blev motoren genstartet og færgen kunne med nedsat fart sejle videre til Kristiansand.
Jyllandsposten/ritzau, 3/12 18.06, http://jp.dk/udland/europa/article2626560.ece

Fuld kaptan på Strynø-færgen anholdt
Søndag aften blev en kaptajn på Strynø-færgen anholdt før afsejlingen fra Rudkøbing. Direktøren for selskabet havde anmeldt kaptajnen til politiet som efterfølgende konstaterede en promille på 1,49. "Strynboen" tager turen til Strynø 10 gange dagligt, og der må nu forventes forsinkelser fordi der skal skaffes en ny kaptajn. Strynø har 200 indbyggere.
Politilen.dk/ritzau, 4/12 19.15, http://politiken.dk/indland/ECE1469939/politiet-anholder-sejlende-fuld-faergekaptajn/

Flere rederier har sat ekstrakapacitet på Kanalen
Efter SeaFrance har indstillet sejladserne har DFDS midlertidigt indsat et indchartret fjerde skib på ruten Dover-Dunkirk, mens P&O Ferries som normalt sejler med fem faste skibe på den parallelle rute Dover-Calais, også her har indsat et ekstra skib.

SeaFrance sejlede med fire skibe på ruten Dover-Calais.
Euroinvestor, 2/12 12.05, http://www.finansnyheder.dk/news/ShowNewsStory.aspx?StoryId=11855733

Kapitalfondene bag Scandlines vil sælge ud af ruterne
Ifølge en nordtysk radiostation ønsker investorerne bag Scandlines at sælge alle ruter bortset fra Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock. Ifølge radiostationen køres der for tiden en budrunde gennem den svenske SEB-Bank. Scandlines adm. direktør ønsker ikke at kommentere rygterne.
Folketidende.dk, 2/1 10.59, http://folketidende.dk/scandlines-ruter-er-til-salg

Rederiet afviser blankt oplysningerne fra radiostationen og udtaler at der er tale om rygter og spekulationer. Herudover har rederiet ikke yderligere kommentarer.
TransportTidende, 2/12 12.03, http://www.transporttidende.com/index.php/dtt/artikel/scandlines_afviser_rygter_om_frasalg/

"Berlin" søsat
Den første af Scandlines nye færger til ruten Gedser-Rostock blev søsat fredag fra P+S værftet i Stralsund. Færgen ventes klar til indsættelse til marts og kommer til at sejle under tysk flag. I maj forventes "Copenhagen", som skal sejle under dansk flag, at følge efter. Der investeres 1,7 milliarder kroner i de to færger samt havneudvidelser i Gedser og Rostock. Passagerkapaciteten øges fra 1.000 til 1.500 på de nye færger og de har plads til 480 personbiler eller 96 lastbiler.
Maritime Danmark/Scandlines, 3/12 08.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=12545

DFDS update
Ansøgning om overtagelse af ro-ro terminal Älvsborg
Ansøgningen til EU's konkurrencemyndigheder trækker ud på grund af uafklarede formaliteter. Aftalen om DFDS's og C.Ports fælles overtagelse af terminalen blev underskrevet i slutningen af 2010.

"Norman Spirit" i drift på kanalen
Efter en række tekniske og praktiske opgaver blev løst en travl dag, kunne "Norman Spirit" indsættes på overfarten Dover-Dunkerque, torsdag morgen kl. 05.00. Afsejlingen skete, på trods af dårligt vejr, med 62 lastbiler. Skibet vil fortsat blive tilpasset til DFDS-standard.

"Ficaria" på værft
Efter at have ligget i Göteborg et stykke tid med propellerhavari, har det vist sig at problemet ikke kan løses uden dokning, og skibet er ved at blive slæbt til Fayard i Odense for reparation, med forventet ankomst i fredags kl. 20.00. Der forventes en uges doktid.

Julehilsen til England
Hvert år sender Norge et kæmpe juletræ som gave til England og DFDS udfører også transporten gratis. Juletræet bliver bragt til Trafalgar Square i London hvor det bliver pyntet på traditionel norsk vis. I år blev træet sendt afsted d. 27. november.

Næsten skadefri gennem stormen
Orkanen den 27. november, fik ikke DFDS til at aflyse ture, men betød flere forsinkelser. I Göteborg sprang "Ficaria Seaways" trosserne og rev sig løs. Besætningen fik sat anker og startet hovedmaskinen  og med hjælp fra en slæbebåd kom skibet til kaj igen uden skader. I tirsdags medførte oslobådens bevægelser under kaj i Oslo skader på landgangsbroens ruder.

"Crown sejlede til Oslo med 1.186 passagerer og ankom kl. 14.00 i stedet for kl. 9.30. Der blev budt på ekstra underholdning og gratis frokost.

Kokke lærer nye madlavningsteknikker
Kokkene fra "Princess" har deltaget i en workshop hos sushirestauranten Minato Mirai i Ijmuiden, som skal bruges til at forkæle gæsterne med fiskeretter på turen mellem Amsterdam og Newcastle.

DFDS søger faglært kok til kontoret i København.
DFDS update, 2/12

Fragtraterne for containere fortsaætter med at falde
Fredagens Shanghai-index faldt 1,2% og det gennemsnitlige index for fjerde kvartal er nu 11,2% lavere end i tredje kvartal. Alene i tredje kvartal tabte Maersk Line 1,58 milliarder kroner efter skat på containeraktiviteterne. Der er bred enighed om at raterne vil bedres en smule de næste par måneder frem mod det kinesiske nytår.
Epn.dk. 5/12 06.55, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article2627438.ece

Tvivl om størrelsen på Torm-chefens bonus
Jacob Meldgaards tidligere arbejdsgiver, rederiet Norden, udhuler nu argumenterne for størrelsen på en bonus på 62 millioner. Regnskabstal fra Norden viser at Meldgaard havde udsigt til 26,4 millioner i bonusser og optioner. Argumentet for de 62 millioner var netop at Meldgaard ikke skulle miste penge ved skiftet til Torm. Dansk Aktionærforening kræver nu indsigt i sagen fordi Torm-aktionærerne er oprørte over betalingen til Meldgaard.
Business.dk, 5/12 08.09, http://www.business.dk/transport/konkurrent-saar-tvivl-om-torms-chefbonus

Svitzer afviser påstande om ublu krav som avisænder
Påstandene om at Svitzer kræver 80% af godsets værdi for at bjærge det fra grundstødte "Rena" ved New Zealand, er historier ude af proportioner, siger talsmand for Svitzer. For det første er arbejdet usædvanligt svært og farligt, og for det andet forhandles der stadig om prisen som ikke er endeligt aftalt. Arbejdet har netop været afbrudt nogle dage på grund af vejrlig. Der befandt sig 1.368 containere på "Rena", heraf er 87 skyllet bort (25 fundet) og 166 indtil nu bjærget.
Maritime Danmark/ifw.com, 2/12 14.09, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=12542

Tankskibsmarkedet vil bedre sig
Lars Vang Christensen, CEO i Herning Shipping og formand for Danmarks Rederiforening, talte på Den Blå Konference der blev afholdt torsdag og fredag i sidste uge. Vang Christensen mener at tamkskibsflådens alderssammensætning vil betyde et stort antal ophugninger fremover, og det vil, samtidig med at tilgangen af skibe tørrer ud og der vil opleves konsolideringer i branchen, betyde bedre balance mellem udbud og efterspørgsel.
Maritime Danmark, 2/12 10.08, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=12538

Højere priser for at passere Suezkanalen
Kanalmyndigheder hæver priserne med 3% til næste år. Der sker efter tre år uden prisstigninger. I de første 10 måneder af 2010 havde kanalen en indtægt på 4,3 milliarder dollar, hvilket er en stigning på 10,5% til sammenligning med samme periode 2010.
Maritime Danmark/Tradewinds, 2/12 13.08, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=12541

Video fra boreskib i orkan
Orkanen Berit ramte boreskibet "West Navigator" sidst i november, og et besætningsmedlem filmede med.
Maritime Danmark, 4/12 10.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=12552

Mine bortsprængt ved Anholt
En gammel engelsk mine fra 2. verdenskrig indeholdende 400 kg sprængstof, blev fredag formiddag bortsprængt fra miljøskibet "Gunnar Seidenfaden". Minen var tidligere fundet af en fisker og dumpet syd for Anholt.
SOK, 2/11, http://forsvaret.dk/SOK/Nyt%20og%20Presse/nationalt/Pages/MinebortsprængtvedAnholt.aspx

Ny sømandsmissionær Østjylland
Indenlandsk Sømandsmission har ansat Jørgen Knudsen som sømandsmissionær i Østjylland med tiltrædelse 1. juni 2012. Arbejdsområdet bliver primært havnene i Århus og Fredericia.
Maritime Danmark/Sømandsmissionen, 2/12 16.07, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=12544

 BALTIC DRY INDEX
1866 (+4) (rekord 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 2/12, http://www.dryships.com/pages/report.asp



Penge til efteruddannelse samler støv i kompetencefonde
Ugebrevet A4 har lavet beregninger der viser at mere end en kvart milliard kroner har hobet sig op gennem de sidste tre år i de såkaldte kompetencefonde. Både arbejdsgivere og fagbevægelse ærgrer sig over at pengene ikke bruges. Kompetencefondene blev indført som en del af overenskomstaftalerne i 2008. Men køen til efteruddannelse er ultrakort og pengene hober sig op.
Ugebrevet A4, 5/12, http://www.ugebreveta4.dk/2011/201149/Mandag/uddannelsesmillioner_samlet_stoev.aspx

Markante stramninger for ledige på bistandshjælp
Der kan konstateres en markant stigning af kontanthjælpsmodtagere som ikke står til rådighed for arbedjsmarkedet, og som ikke mødes med krav om aktivering eller uddannelse. Mette Frederilsen bebuder nu markante stramninger, for at sætte en effektiv bremse for hvor mange der befinder sig i kontanthjælpssystemet. Beskæftigelsesministeren vil sikre at unge under 30 bliver tvunget i gang med uddannelse, i stedet for at ryge på kontanthjælp. For de svageste i matchgruppe 3, skal sagerne gennemgås igen. Både Enhedslisten og Venstre afviser flere af Mette Frederiksens udspil.
Jyllandsposten, 3/12 23.41, http://jp.dk/indland/indland_politik/article2626582.ece

For tiden er det ikke flovt at være arbejdsløs
En undersøgelse udført for Avisen.dk viser, at knap 18% mener arbejdsløshed er selvforskyldt, mens 56% mener det modsatte. Før krisen satte ind i 2008 havde et større antal kæphøje overbevisninger om baggrunden for arbejdsløshed.
Politiken.dk, 3/12 10.36, http://politiken.dk/indland/ECE1469275/danskerne-det-er-ikke-flovt-at-vaere-arbejdsloes/

Butiksejer fik bøde på 980.000 for slet behandling af udlændinge
Tre tyrkere blev underbetalt og arbejdede 10 timer om dagen uden ferie og fridage i et par år. Til sidst fik tyrkerne nok af vilkårene og gik til politiet. Butiksejeren nægtede sig skyldig men accepterede alligevel dommen.
Epn.dk/ritzau, 2/12 13.52, http://epn.dk/samfund/arbmarked/article2625407.ece

Handelsbanken vurderer vi taber 30.000 jobs næste år
Cheføkonom Jess Asmussen mener ikke regeringens kickstart af økonomien kan forhindre vi taber arbejdspladser til næste år. Når effekterne af gældskrisen virkelig rammer dansk økonomi vil ledigheden vokse.
Avisen.dk, 2/12, http://avisen.dk/oekonom-vi-taber-30000-job-trods-kickstart_156442.aspx

Taber næse og mund fordi ansatte bruger 0,7% af arbejdstiden på netsurfing
En sammentælling har vist at ansatte på Hvidovre Hospital har brugt 4.000 timer på en måned på ikke-faglige hjemmesider. Det har fået direktøren for hospitalet til at udtale til Ekstrabladet at han var ved at tabe både næse og mund da han hørte tallet. HK/Privat finder reaktionen tåbelig når man tænker på at mange har stille nattevagter.
Avisen.dk, 1/12, http://avisen.dk/hk-fatter-ikke-facebook-debat_156416.aspx

Bortvist for at strejfe en flyvinge
En chauffør i Kastrup Lufyhavn ansat af cateringfirmaet LSG Sky Chef, anmeldte at han havde strejfet en flyvinge som nær-ulykke, som han skulle, til lufthavnen og arbejdsgiveren. Flyet blev forsinket i 45 minutter og medarbejderen blev bortvist. Efter chaufføren blev bortvist tirsdag, nedlagde 50 3F'ere fra cateringfirmaet arbejdet. 3F mener der er tale om en overreaktion som kan betyde andre medarbejdere ikke anmelder lignende uheld som de skal af frygt for repressalierne. LSG udtaler at den samme chauffør tidligere i år på lignende vis overtrådte sikkerhedsregler ved kørsel omkring et fly.
3F-nyheder, 2/11 13.01, http://forsiden.3f.dk/article/20111202/NYHEDER/111209988/2140/NYHEDER

Udenlandske firmaer løber fra gæld til Danmark
SKAT har udarbejdet en oversigt til Ugebrevet A4 der viser at alene i år er 344 udenlandske virksomheder smuttet fra deres moms-gæld i Danmark, og SKAT magter ikke ar opkræve pengene fra udlandet. Statskassen er på den måde gået glip af 27,5 millioner kroner eller mere. De 344 sager er faldet for forældelsesfristen på tre år. I alt skylder 809 udenlandske virksomheder som ikke længere er aktive i Danmark. Den nye regering pålægger nu SKAT at øge samarbejdet med udenlandske myndigheder, herunder de polske.
Ugebrevet A4, 2/11, http://www.ugebreveta4.dk/2011/201148/Fredag/skat_lader_udenlandske_firmaer_loebe_fra_milliongaeld.aspx

Lønstigningen højere i udlandet end i Danmark
Ifølge Dansk Arbejdsgiverforenings lønstatistik for udlandet var lønstigningen i 3. kvartal 2011 2,3% inden for fremstilling, 1,8% inden for bygge- og anlæg, samt 1,9% inden for handel. I samme periode var årsstigningstakten i Danmark hhv 2,1%, 0,5% og 2,3%.
Dansk Arbejdsgiverforening, 2/11, http://www.da.dk/

Storbritannien vil bekæmpe cheflønninger
Siden finanskrisen har lønninger til chefer været et varm emne i England. Vicepremierminister Nick Clegg blander sig nu i koret af kritikere. Nick Clegg udtaler at regeringen forbereder et lovforslag og at "Jeg afskyr når mennesker, får udbetalt en masse penge i vanskelige tider på baggrund af fiaskoer".
Epn.dk, 4/12 14.31, http://epn.dk/international/article2626924.ece

VALUTAKURSER – når du køber kontanter
100 USD = 565,29 DKK
100 Euro = 756,33 DKK
Danske Bank, 5/12, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx#

AKTIEKURSER

APM A-aktie: 35.120 (-800)
APM B-aktie: 36.920 (-880)
D/S Norden: 145 (-1,50)
DFDS: 380,50 (-2)
D/S Torm: 3,34 (+0,09)
Mols-Linien: 14,80 (0)
Børsen, 2/12

OleS



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Overenskomster opsagt til tiden

Vi nærmer os marts 2025, hvor overenskomstforhandlinger 2025 for ...

Præsentation af nye aftaler for juniorofficerer på MARTEC

For 14 dage siden var Maskinmestrenes Forening og Metal Maritime ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX