CO-SØFART KALENDER
Ole Philipsen - Møde kl. 14.30 - 16.00
Hanne Hansen - Arbejder hjemme
Barno Jensen - Fri
Jens Fage-Pedersen - Sejlads med Tycho Brahe
DET SKETE OG SKER OG BLEV SAGT
1941: Danmark tvinges til at aflevere 8 torpedobåde til tyskerne.
1971: USA's Apollo 14 med Shepard og Mitchell om bord lander på månen.
2006: Det danske generalkonsulat i Libanons hovedstad Beirut bliver afbrændt af rasende demonstranter i protest mod Jyllands-Postens krænkelser af profeten Muhammed.
2010: En 400 kg tung arktisk hvalros går i land ved Nissum Fjord i Vestjylland, hvor den ligger og samler kræfter på en stensætning i strandkanten. Sidst en sådan er set i danske farvande var i 1999, og i alt er der kun registreret fem tilfælde de seneste 90 år.
Sol op 07:58 sol ned 17:02
PIRATERI
Live piracy report
020-13
2013/02/03: 0659 LT: 04:07.38 N - 003:54.42 W, 70Nm Syd for Abidjan port, Elfenbenskysten.
Ejere af en olietanker, rapportede, at de havde mistet kontakten med deres fartøj under sejladsen. De har mistanke om fartøjet kan være blevet kapret. Yderligere oplysninger venter.
019-13
2013/02/04: 0024 UTC: 06:19.16 N - 003:24.57 E, Lagos Anchorage, Nigeria.
Bevæbnede personer med pistoler nærmede sig og beskød et forankret kemikalietankskib under STS-operationer. Reaktionen fra det om bord værende sikkerhed team resulterede i at angrebet blev afbrudt. Et besætningsmedlem døde.
ICC Commercial Crime Services, http://www.icc-ccs.org/piracy-reporting-centre/live-piracy-report
Fransk olietanker kapret ud for Elfenbenskysten
Et fransk tankskib formodes kapret af nigerianske pirater ud for Elfenbenskysten, oplyser den internationale søfartsorganisation IMB. Der er 17 besætningsmedlemmer om bord på skibet, der sejler under Luxembourgflag. - "Piraterne ser ud til at bevæge sig mod Elfenbenskysten, fordi Nigeria og Benin har øget patruljeringen i Guineabugten", siger Noel Choong, chef for IMB's kontor i Kuala Lumpur. Noel Choong ønsker imidlertid ikke at komme med yderligere oplysninger om det kaprede franske skib eller dets besætning, da situationen fortsat er uafklaret. - "De nigerianske pirater går målrettet efter tankskibe lastet med gasolie. Skibene bliver derefter fragtet til Nigeria, hvor de tømmes for deres last, og derefter bliver besætningen frigivet, - Hele processen varer mellem fem og seks dage", konstaterer han.
Epn.dk 4/2 12:56, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article5129445.ece
Forhandlinger om danske gidsler er kompliceret spil om penge
Sømændene Søren Lyngbjørn og Eddy Lopez har været i somaliske piraters varetægt siden den 12. januar 2011, hvor den danske coaster M/V Leopard blev kapret ud for Omans kyst. Siden da har Hørsholm-rederiet Shipcraft angiveligt forhandlet for at få Søren Lyngbjørn, Eddy Lopez og fire filippinske sømænd løsladt, men efter mere end to år har forhandlingerne endnu ikke båret frugt. Det er uhørt lang tid for en dansk gidselsituation. Og ifølge Henrik Berlau, forhandlingssekretær i 3F's transportgruppe, foregår der et - efter hans opfattelse - dybt uetisk pengespil om gidslerne, hvor blandt andre politikere og Udenrigsministeriet ikke ønsker nogen form for omtale af sagen. "Udenrigsministeriet og alle mulige andre farer rundt og siger, at der ikke må skrives om sagen. Det eneste formål, det tjener, er at få prisen på gidslerne så langt ned som muligt. Rederiet vil have prisen ned, og typisk foregår det sådan, at de sikkerhedsfirmaer, som hjælper ved forhandlinger, får en større bonus, jo længere de kan presse prisen ned. Det hele handler om penge." siger Henrik Berlau.
Ifølge Danmarks Rederiforening sejler syv danskejede skibe hver dag forbi Somalia, og siden 2007 har somaliske pirater otte gange kapret danske skibe og/eller danskere. I den forbindelse er også piratekspert Lars Bangert Struwe, forsker ved Center for Militære Studier, stødt på teorien om, at rådgivende sikkerhedsfirmaerne får løn efter deres evne til at forhandle løsesummen ned. Men han har aldrig kunnet få teorien bekræftet, fordi forhandlinger mellem rederier og pirater er lukkede.
Epn.dk 5/2 06:54, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article5130409.ece
SØFARTS MEDIER - i det sidste døgn
Næsten 6000 ansøgere til 300 nye stillinger i Fjord Line Danmark A/S.
Med indsættelsen af to nye cruisefærger i Norgestrafikken i år har fået behov for 300 ekstra medarbejdere indenfor bl.a. drift, salg og service. Derfor opslog det norske færgerederi de mange nye stillinger i starten af januar. I alt 5.834 personer fra det meste af landet har lagt billet ind på opslagene. De kommende dage og ikke mindst uger skal bruges til at finde de rigtige medarbejdere bl.a. via tests og interviews. Fjord Line Danmark A/S og de nordjyske jobcentre har arbejdet tæt sammen i hele processen omkring stillingsopslagene. Bl.a. blev der den 17. og 22. januar afholdt informationsmøder med over 750 deltagere. Den 11. januar blev der åbnet op for at søge stillingerne i rederiet fortrinsvis om bord på de nye cruisefærger, katamaranfærgen ”Fjord Cat” og den nuværende færge ”M/S Bergensfjord”. De mange ansættelser på nuværende tidspunkt kommer primært som følge af den første af de to nye cruisefærger ”M/S Stavangerfjord”, der lægger fra kaj i Bergen på jomfrurejsen onsdag den 29. maj samt forberedelse til sommersæsonen. De nye medarbejdere vil blive fordelt på rederiets skibe. Senere følger ansættelserne på den anden af de to nye cruisefærger ”M/S Bergensfjord” der følger til september. Den nuværende færge ”M/S Bergensfjord” ændrer til den tid navn og vil efter endt ombygning blive indsat på en rute på tværs af Oslo Fjorden mellem Norge og Sverige.
Transporttidende.com, 04/02, 12:25, http://www.transporttidende.com/index.php/dtt/artikel/overvaeldende_sgning_til_nye_fjord_line-jobs/
Semco Maritime og Danbor indgår aftale om globale transportydelser.
Selskaberne repræsenterer hver især et par af Esbjergs betydeligste og mest erfarne virksomheder ikke mindst indenfor offshore aktiviteter. Disse aktiviteter ventes at stige yderligere i forbindelse med regeringens vækstplan for Det Blå Danmark, som arbejder på at få Danmark og dermed Esbjerg til at blive Europas nye Singapore. Opgaven omhandler transport til og fra Semco Maritime i Esbjerg. Forsendelsestyperne spænder over såvel stykgods som parti- og pallegods, pakker, full load trucks og skibscontainere. Opgaverne skal løses som kurerforsendelser, som landevejstransport internationalt, nationalt og lokalt, som søfragt, luftfragt samt i form af fortoldning i de tilfælde, hvor slutdestinationen er offshore. Danbor har på 38 år opbygget en stærk position i offshore-, energi- og transportbranchen som førende service- og logistikvirksomhed. Selskabet blev etableret som forsyningsbase til olie- og gasaktiviteterne i den danske del af Nordsøen. Danbor Gruppen beskæftiger ca. 550 mennesker onshore og offshore og havde i 2011 en omsætning på 550 mio. kr. Semco Maritime er en international ingeniør- og entreprenørvirksomhed dedikeret til projekter inden for energisektoren. I mere end 30 år har selskabet sørget for design, fabrikation, service og vedligehold af kundernes aktiver og gennemført projektledelse igennem alle faser af energiprojekter, fra turnkey ingeniørløsninger til mandskabsudleje og levering af komponenter, systemer og løsninger til energisektoren. Semco Maritime beskæftiger ca. 1800 medarbejdere onshore og offshore og havde i 2011 en omsætning på 1,8 milliarder kroner.
Transporttidende.com, 04/02, 13:27, http://www.transporttidende.com/index.php/dtt/artikel/semco_maritime_og_danbor_hand-i-hand/
SHIPPINGWATCH
Maersk Drilling og BP i nyt samarbejde
Maersk Drilling og BP er gået sammen i nyt samarbejde om at skabe ny boreteknologi.
Shipping hårdt ramt af protektionisme
Store nationer som USA og Kina beskytter med henvisning til cabotageregler sin nationale shippingindustri i et omfang, der har større indflydelse på den samlede handel, end raterne har. Det viser rapport fra World Economic Forum ifølge Alphaliner.
Rederierne vil hæve raterne på Stillehavet med op til 600 dollar
De 15 rederier samlet i Stillehavssamarbejdet Transpacific Stabilization Agreement forsøger at presse raterne op med 400 dollar.
Maersk Line henter chef for reefer hos Damco (korr)
Ole Schack-Petersen, der i dag er chef for reeferforretningen i Damco, hentes fra begyndelsen af april til Maersk Line som en del af chefgruppen for den globale reeferforretning, der skal til at tjene flere penge. (korrigeret)
Maersk Lines dykkerundersøgelse giver kun få svar
En række brikker mangler endnu at falde på plads, før det danske rederi kan slå fast, hvorfor maskinrummet på Emma Maersk begyndte at tage vand ind natten til lørdag i Suezkanalen.
Ocean Rig flytter hovedsæddet fra Stavanger til Athen
En vigtig spiller i Norges offshore-industri, det græsk-dominerede Ocean Rig, flytter sit hovedsæde fra den norske "olie-hovedstad" Stavanger og til Athen.
Danske Bank: Gamle shipping-engagementer belaster
Det er ikke mindst kundeforhold inden for shipping, der strækker sig helt tilbage til før finanskrisen, der tynger i Danske Banks regnskaber. Alligevel vil banken holde fast i sin satsning på sektoren, som for tiden er på omkring 50 mia. kr., fortæller banken til ShippingWatch.
Greenpeace: Svagt udspil om olieforurening i Arktis
De otte lande i Det Artiske Råd med bl.a. Danmark har udarbejdet et 21-siders dokument, som Reuters har fået adgang til. Miljøorganisationen Greenpeace finder dokumentet alt for svagt og uforpligtende i forhold til olieselskaberne.
Sydbank forventer kølig start på shipping i 2013
Rateudviklingen i januar afspejler fortsat overkapacitet på store dele af shippingmarkedet, vurderer Sydbank i notatet Shippingnyt.
Redere protesterer over prisstigninger i Suezkanalen
Den internationale rederiforening ICS er stærkt utilfreds med en forhøjelse af prisen for at sejle igennem Suezkanalen, der træder i kraft 1. maj.
http://shippingwatch.dk/
MARITIME DANMARK
Blue Water Shipping lancerer nyt koncept
To brasilianske FPSO’er kollideret på værft
Emma Mærsk er tidligst sejlklar i maj
Dykkere fandt skade på sidepropeller
Krydstogtskib driver ubemandet i Atlanten
Tankraterne er faldet tilbage igen
Midlertidige afløsere for miljøskibe
Danske Havne rådgiver om kystfiskeri
Fransk tanker kapret ved Elfenbenskysten
Mere viden om gællebetændelse
2500 fragtskibe skal bygges i Indonesien
Torskens historie ændres i DNAets lys
Fjord Line modtog 5.834 ansøgninger
http://www.maritimedanmark.dk/
ARBEJDSMARKEDSNYHEDER
Vi mister en halv million i pension
Danskerne skal vænne sig til knap så megen solidaritet i pensionssystemet. Fremover bliver egen pensionsopsparing modregnet i folkepensionens tillæg, og det kommer i gennemsnit til at koste en halv million kroner for den enkelte, viser nye beregninger fra Danica Pension. I beregningen fra fremgår det, at en dansker med en løn på 500.000 kroner om året i fremtiden vil få lidt under en halv million kroner mindre i folkepension, end den samme person får på nuværende tidspunkt. Forskellen skyldes, at den nuværende pensionsnist har sparet mindre op til egen pension, og dermed bliver modregnet mindre i folkepensionstillægget. Når arbejdsmarkedspensionerne er fuldt udbyggede, så har den gennemsnitlige pensionist sparet 16 procent af sin løn op mod 5 procent på nuværende tidspunkt.
Jv.dk, 04/02, 09:05, http://www.jv.dk/artikel/1525260:Business--Vi-mister-en-halv-million-i-pension
DI: Sådan skaber vi 15.000 nye job
Det samlede danske erhvervsliv vil lokke udenlandske investorer til og skabe 15.000 job med ny konkurrencepakke. DI fremlægger i dag det samlede erhvervslivs forslag til at forbedre Danmarks konkurrenceevne. Det sker som et "indspark" til regeringens bebudede planer om en konkurrencepakke. Og for DI er der ingen tvivl om, hvad der skal til. De udenlandske investorer skal lokkes tilbage til Danmark og give et frygtsomt dansk erhvervsliv modet tilbage. Det skal ske ved en sænkelse af hvad DI kalder "de mest skadelige skatter og afgifter". En nedsættelse af blandt andet selskabs skatten på fem procent, vil ifølge Karsten Dybvad gøre Danmark langt mere attraktivt for udenlandske investorer.
Avisen.dk 4/2 12:19, http://avisen.dk/di-saadan-skaber-vi-15000-nye-job_204558.aspx
Metal: Det skal være sejt at være faglært
Politikerne må gøre erhvervsuddannelserne mere attraktive, så Danmark om 30 år ikke savner smede, værktøjsmagere og elektrikere, fordi færre unge tager en faglært uddannelse. Sådan siger cheføkonom Allan Lyngsø Madsen fra Dansk Metal. Han står bag et dystert notat i Ugebrevet A4 om udbredt mangel på faglærte fremover. Faglærte tæller nu hver tredje i arbejdsstyrken, men det er kun hver fjerde om 30 år, viser Dansk Metals notat. - "I dag er det kun én af fem unge, som tager en erhvervsuddannelse. For ti år siden var det én af tre. Der kommer færre faglærte ud på arbejdsmarkedet. Der kommer færre industriteknikere, værktøjsmagere og smede", siger Allan Lyngsø Madsen.
Avisen.dk 5/2 08:25, http://avisen.dk/metal-det-skal-vaere-sejt-at-vaere-faglaert_204666.aspx
BALTIC DRY INDEX
745 (-5) (rekord 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 5/02, http://www.dryships.com/pages/report.asp
AKTIEKURSER - KØBSKURSER
APM A-aktie: 41.960 (-440)
APM B-aktie: 44.280 (-520)
D/S Norden: 170.70 (-1,30)
Torm: 1.37 (-0,03)
DFDS: 282.00 (-4)
Mols-Linien: 15.90 (-0,10)
Børsen, 5/02, http://borsen.dk/kurser/danske_aktier/alle_danske_aktier.html
VALUTAKURSER – når du køber kontanter
100 USD = 550,46 DKK
100 Euro = 745,99 DKK
Danske Bank, 5/02, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx#
Barno / Mohni Joy