Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Drømmer du om en kollegielejlighed eller en familielejlighed centralt i København?

Drømmer du om en læreplads og en kollegielejlighed eller en famil ...

Efterårets medsejladser og skibsbesøg er ved at være på plads

Hos Metal Maritime bliver forårets og efterårets skibsbesøg og me ...
DAGEN 4/6
Fre 4/6-2010 10.00

Dagens navn er ”Optatus”

1565 - Den danske admiral Herluf Trolle såres dødeligt under et søslag mellem Danmark og Sverige i Den Nordiske Syvårskrig.

1964 - The Beatles ankommer til København, hvor de i lufthavnen modtages af 6.000 begejstrede fans.

1976 - Arbejdsretten idømmer 800 typografer på Berlingske Hus en bod på 160.000 kroner for vægring mod overarbejde.

1986 - I Danmarks første kamp nogensinde ved et fodbold VM vinder landsholdet i Mexico 1-0 over Skotland på et mål af Preben Elkjær.

1987 - Et flertal på 81 mod 67 i Folketinget afviser et lovforslag om, at indføre røgfri miljøer hos kommuner, amter og staten.

1989 - Kina sætter militæret ind mod studenterdemostrationer på Den Himmelske Freds Plads (Tien an Men, i Beijing) samtidig med, at panservogne kører direkte ind i menneskemasserne.

CO-SØFART KALENDER

Ole Strandberg – Fagblad hjemme
Kirsten Østergaard - Ferie

FRA MEDIER

Mærsk Line mod lysere tider
A.P. Møller - Mærsks absolut største forretningsdel, containerrederiet Maersk Line, er nu efter flere års dårlige resultater for alvor ved at komme sig. Således viser beregninger fra den svenske investeringsbank Carnegie, der har en række af de større internationale Mærsk-investorer som kunder, at containerderiet allerede i 2011 vil give investorerne valuta for pengene. Investeringsbanken forventer, at Maersk Line til næste år vil levere et afkastkrav i forhold til den investerede kapital på ni procent, hvilket er første gang siden 2005, at Maersk Line kan leve op til et afkastkrav på 8,5, som ifølge Carnegie er et af rederiets mål.
Business.dk, 4/6, http://www.business.dk/transport/maersk-rederi-vender-fem-aars-nedtur

Mærsk Line skærper miljøprofilen
Maersk Line har vedtaget en ny ambitiøs femårig strategi for bæredygtig drift af rederiet. Den nye strategi gør op med den måde, som der hidtil har været tænkt bæredygtighed og socialt ansvar på i rederiet. Ifølge rederiets topchef Eivind Kolding er målet, at blive bedst i branchen, også når det gælder bæredygtighed.
Maritime Danmark, 4/6, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=8113

Olieudslip fordampede
Den 300 kvadratkilometer store oliefilm i Nordsøen, som blev observeret tidligere torsdag, synes nu at fordampe væk. ”Vi har fået foreløbige meldinger fra Søværnets Operative Kommando om, at store dele af olien ser ud til at være fordampet. Der er nogle klatter tilbage, men det vil vi selvfølgelig gerne have bekræftet. Derfor flyver SOK ud med en helikopter i aften,” siger vicedirektør i Miljøstyrelsen Anne-Mette Rasmussen. De nye observationer kommer fra en ny overflyvning af området sent torsdag.
EPN.dk, 3/6, http://epn.dk/samfund/article2087573.ece

Søfart nr. 22-23 bringer bl.a. følgende artikler:

Tema: Søværnet & fremtiden
Tillykke med de første 500 år - og hvad så nu? Ja, fremtiden er lige om hjørnet. Også for Søværnet, der nok kan fortjene at hvile på laurbærrene en dag eller to. Men tiden står ikke stille i flåden. Så Søfart prøver i dette temanummer at pejle fremad. Mod de næste 500 år.

Initiativ skal sikre vækst-finansiering
Rederiforeningen for mindre Skibe og Rederiforeningen af 1895 er i samarbejde med den private virksomhed Corvenas på vej med et nyt initiativ i kampen for at sikre finansiering til den mindre skibsfart. Det nye samarbejde, der har støtte fra Den Danske Maritime Fond, skal hjælpe vækstorienterede, mindre rederier med at finde kapital - gerne med henblik på en børsnotering i København eller Oslo. Og i første omgang eventuelt på én af de mindre vækstbørser.

Frasalg af skibe og røde tal hos Nordana Line
Nordana Line har solgt endnu en af sine multipurpose-nybygninger fra Taizhou Sanfu-værftet i Kina. Tidligere er fire skibe afsat, og nu er det femte skib i serien, som leveres i september i år, solgt til et tysk rederi med langtidscharter tilbage til Nordana. Også den mindre og ældre heavylift-enhed »Nord Scan Mumbai« er solgt. 2009 resulterede i øvrigt i et større underskud til rederiet.

herning ramt af dårligt marked
Den økonomiske krise og det elendige marked for de små tankskibe ramte herning shipping hårdt i 2009. Rederiet måtte således notere et underskud på 16,2 mio. EUR efter skat mod et plus på 6,8 mio. EUR året før. Bl.a kostede annullering af en nybygning umiddelbart før levering rederiet dyrt.

SIMAC: Slutproduktet fra SIMAC er i orden
-Der er intet at udsætte på produktet, påpeger studierektor Jan Askholm i denne kommentar til Søfarts artikel i sidste uge om evalueringerne af de maritimt relaterede professionsbacheloruddannelser. Artiklen i sidste uge blev bragt under overskriften: "Anmærkninger i SIMACs karakterbog" og refererede Danmarks Evalueringsinstituts rapporter for de evaluerede uddannelser.

Nye MSC-aftaler til Maersk Line
A.P. Møller - Mærsks amerikanske rederi-selskab Maersk Line, Limited (MLL) har sikret sig to nye kontrakter med den amerikanske flådes Military Sealift Command (MSC) under det såkaldte prepositioning-program. Samlet sig kan værdien af kontrakterne nå op på mere end 466 mio. USD. Den ene kontrakt omfatter operation og vedligehold af 10 skibe, mens den anden gælder nye charter- og driftsaftaler for skibene »SSG Edward A. Carter Jr.« og »LTC John U.D. Page«.

Ny Eitzen-aftale
Eitzen Bulk Shipping har sikret sig en attraktiv ekstra-kontrakt med stålgiganten ThyssenKrupp, som lægger 10-15 mio. ton kul oveni den transportaftale på 50 mio. ton stålprodukter, som blev indgået for få uger siden. Den nye aftale løber ligeledes over 11 år med start i fjerde kvartal i år. Aftalen er operationelt særdeles attraktiv for Eitzen Bulk Shipping, idet der er tale om kul, der skal losses i samme havn i Brasilien, hvor stålet skal lastes. Desuden skal kullet lastes fra havne, der kan kombineres med lossehavnene til stålprodukterne.

Nyt dansk LNG-initiativ
Danmark halter lidt bagefter sine skandinaviske nabolande, når det gælder involveringen i LNG som alternativt/parallelt brændstof til fuelolie på skibe. Men der arbejdes faktisk en del med emnet bag kulisserne, og nu er man klar til endnu et fremstød med afsæt hos Søfartsstyrelsen. Her var man i sidste uge vært for et møde med en snes deltagere fra såvel andre lande.

BALTIC DRY INDEX
3933 (-108) (rekord: 20/5-2008 11.793).
Dryships.com, 3/6, http://www.dryships.com/pages/report.asp

BANKENS - SALGSKURSER
100 USD = 621,73 DKK
100 Euro = 757,16 DKK
Danske Bank, 4/6, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx#

AKTIEKURSER - KØBSKURSER
APM A-aktie: 45.630 (+1230)
APM B-aktie: 47.160 (+1260)
D/S Norden: 239,60 (+2,10)
D/S Torm: 48,30 (+0,90)
DFDS: 360 (+9)
Mols-Linien: 49 (-0,60)
Børsen, 4/6

(Christian P)

THORA LUND

018-brugt



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Drømmer du om en kollegielejlighed eller en familielejlighed centralt i København?

Drømmer du om en læreplads og en kollegielejlighed eller en famil ...

Efterårets medsejladser og skibsbesøg er ved at være på plads

Hos Metal Maritime bliver forårets og efterårets skibsbesøg og me ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX